Sociala tråden Samhällsdebatt

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Kan nog låna en tigersåg men det går åt en jädrans massa blad har jag hört... :?

Men en sån tigersåg ger den inga gnistor eller heta spån?
Det står en del i tråden... http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... =villatank
Bl.a.
"Jag skulle rekommendera tigersåg och kvalitetsblad med rätt tanddelning för material tjockleken, då går det fint att såga plåt och ingen gnistbildning. Med vinkelkap eller skärbrännare är det stor risk för brand eller explosion och en besvärlig illa luktande giftig rök som sprider sig till hela huset."

Om jag får gissa:
Med en RIKTIG tigersåg och inga leksaksblad plus lite j_vlar anamma, så är snart den tanken historia... :twisted:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av HSE »

Kapade ned min oljetank för en del år sedan med tigersåg. Inga problem, använde plåten till att lägga på traktorkärrans flak :) Blev slitstarkt och stabilt underlag, fick extraplåt av en kompis som också sågade sin tank.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av JanneL »

56:an skrev:Jag var nere i källarn nu för och elda och då tänkte jag på att oljetanken står ju faktiskt kvar där... :?

Egentligen skulle den varit borta för länge sedan men jag är så feg så jag törs inte ge mig på den med nåt som gnistrar.
Har tänkt på det men då dyker genast tanken upp om en jättelik explosion och allt är slut :(

En tanke har varit och borra små hål i en lång rad men det är ju ett jädra borrande för det skulle ju röra sig om flera meters borrande av små hål cocos_acc.gif
Nu har så gott som alla tagit bort sina gamla oljetankar i husen, men vem vet det kanske blir så att oljeeldningen kommer tillbaka så man kanske ska låta oljetanken stå kvar? :roll:
Om du inte är rädd för att det kan börja brinna lite i det kvarvarande smörjan på botten av tanken så går det bra att ta en vanlig vinkelslip.
Annars är väl en plåtnibbler att föredra, det är ju billigast.
Diesel har ett väldigt smalt brännbarhetsområde och är omöjligt att få till att explodera i en tank med så mycket luft.
fast jag brukar fega lite när jag skär sönder dom och ta bort manluckan och späda ut sörjan med lite vatten, då brinner det inte ens med gaslågan på :D
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av Hynboholm »

Jag har tagit ut flera stycken, och använder för det mesta tigersåg.
Du kan ju dela den i stora bitar med tigersåg, och göra bitarna mindre med rondell utomhus.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av HSE »

Jag provade lite med vinkelslip när jag kapade min tank, ingen bra ide. Gick långsammare än tigersågen och dammade och slog gnistor samt åt slipskivor. För att inte tala om ljudnivån...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

Tack kejsaren, bra tips där. Spola lite vatten i botten tror jag blir bra.
För min del måste det bli tigersåg eftersom jag inte tål dammet från vinkelslipen fast utomhus går bra och helst om det blåser lite..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av erlan »

många vedeldare har ju återanvänt oljetanken som primitiv accumulatortank.
men alla jag hört som kapat ner den har använt tigersåg.
och alla har köpt för billiga blad först. sen har dom köpt bästa kvalitet, och det har blivit billigare i längden.
den senaste jag känner som kapade ner en oljetank återanvände plåten som flak på vedkärran.

erlan
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av pnilz »

Jag använde sticksågen och metallblad funkade bättre än tigersåg för mig då bladen höll väldigt länge på sticksågen!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

pnilz skrev:Jag använde sticksågen och metallblad funkade bättre än tigersåg för mig då bladen höll väldigt länge på sticksågen!
Ska jag prova thumb_up
Jag köpte ett par sticksågar på Netto när billiga verktyg välde in från Kina för nåt tiotal år sedan. En komplett elektrisk sticksåg kostade 50 spänn har jag för mig :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

erlan skrev:många vedeldare har ju återanvänt oljetanken som primitiv accumulatortank.
erlan
Jag såg en bild på en sån tank som hade exploderat i ett hus.
Smällen var så kraftig att tanken flög ut genom väggen och landade på en åker 50 meter bort :shock:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

56:an skrev:
HSE skrev:De arabiska oljeländerna drabbas inte så hårt, deras olja är ju billig att pumpa upp. ISIS har ju tagit kontroll över en del oljekällor och säljer ju olja via bulvaner, kanske deras arabiska motståndare vill minimera ISIS inkomster? Att sedan ryssar och norrmän mm tjänar mindre pengar bryr sig nog inte Oljeshejkerna om. Amerikanska regeringen vill nog inte ingripa i första taget så länge det gynnar deras intresse. Visserligen går oljesandsutvinningen med förlust med det är ju samma människor som brukar säga att marknaden skall bestämma priset och oljesandutvinningen är ju omstridd redan innan...
Men Amerika är ju inte bara den största oljekonsumenten med en 1/4 av hela världens årsproduktion av olja :roll:

Amerika är också den tredje största producenten av olja näst Saudi och Ryssland som faktiskt är störst men som ingen talar om :roll:

Om världsmarknadspriset på olja är så pressat i botten så måste även Amerikas oljeriggar gå för fullt och kranarna vidöppna och då måste även de producenterna lida av dålig lönsamhet och inställda investeringar. Eftersom allt sånt i Amerika är privatägt så borde då aktiekurserna i oljeindustrin rasa, investerarna säljer av och en branch i kris.

Det är lite så jag tänker men det kanske är fel? :roll:
  • Bild
Kan det även varit så att oljepriset varit upptrissat över marknadsnivå och att det systemet nu kollapsat och därmed det djupa prisfallet för snart stiga och sedan stabiliseras till "normal" marknadsnivå, eller tänker jag fel här också? :roll:
Här kommer ju en bekräftelse att dom amerikanska oljebolagen nu fått problem pga av fallande marknadspriser på oljan.
Jag tror dock att priset kommer stiga framåt sommaren för så här kan ju inte oljebolagen hålla på, det är ju ren harakiri cocos_acc.gif

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... 876913.ece
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

Jag har funderat ett varv till. Kan det inte vara så att de oljeproducerande arabländerna låter oljepriset falla för att få stopp på den framväxande fracking(oljeskiffer)industrin?

Jag menar så här, kan man hålla oljepriset nere en tid kommer dessa frackingbolag inte få nåt kapital eftersom aktieägarna flyr när vinsterna uteblir och konkurserna blir ett faktum. När väl frackingbranschen är eliminerad kan man sedan låta priserna stiga till en nivå likt tidigare och allt är som vanligt igen :)

Nån som tror det här resonemanget? :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av Frolzon »

Hade väl lite tur... slider_anon.gif
(Det var drygt en halv miljon soldater från USA som deltog i kriget och inte som jag kryssade i, blev dödade.) :oops:
Bilagor
Vie.jpg
Vie.jpg (28.97 KiB) Visad 4155 gånger
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av Amarace »

Fick två fel, på vad vet jag dock inte då man var tvungen att vara inloggad för det. Dock så chansade jag på några frågor :)
Skriv svar