Suzuki k50 renovering/classic racer
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Dags för sadeln.. ett mantra i detta projekt - NO shortcuts Mitt mål är att göra en sadel utan att modifiera ramen.
Så slim det bara går och så klart med en enkelsitts, en mjuk sådan så dottra kan sitta bak vid behov.
Komforten sätts helt åt sidan. Det ska vara fint, och ordning på prioriteringarna!
Först se med lite test i papp
Hur tajt går det att få
En förhoppningsvis tillräckligt tjock plåt. Bygger underrede i glasfiber runt denna plåt i brist på svets
En kall böjs blues
slimfit
Nytt fäste till bantad bakskärm
Fortsätter forma pluggen med plast
och markisolering. Skönt material att skulptera med
En bit sylthink blir perfekt radie bak
Epoxy från biltema. Det var en efterlägtad dag för alla hanar när Biltema äntligen kom till norrköping <3
Övre lagret plastat
Den passar fint så här långt, förutom att jag fick skära mig igenom och kapa en gängtapp för att få loss sadeln
Så slim det bara går och så klart med en enkelsitts, en mjuk sådan så dottra kan sitta bak vid behov.
Komforten sätts helt åt sidan. Det ska vara fint, och ordning på prioriteringarna!
Först se med lite test i papp
Hur tajt går det att få
En förhoppningsvis tillräckligt tjock plåt. Bygger underrede i glasfiber runt denna plåt i brist på svets
En kall böjs blues
slimfit
Nytt fäste till bantad bakskärm
Fortsätter forma pluggen med plast
och markisolering. Skönt material att skulptera med
En bit sylthink blir perfekt radie bak
Epoxy från biltema. Det var en efterlägtad dag för alla hanar när Biltema äntligen kom till norrköping <3
Övre lagret plastat
Den passar fint så här långt, förutom att jag fick skära mig igenom och kapa en gängtapp för att få loss sadeln
Senast redigerad av iron den 12 feb 2015, 11:46, redigerad totalt 6 gång.
Gör det enkelt.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Fränt,kul om du får det att funka
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
tack Selma, Det måste gå!selma skrev:Fränt,kul om du får det att funka
Gör det enkelt.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Undersidan, armerade med fönsterlist.
Testade limma lite krokar m ståltråd, vet ej om det håller.
Pyttipannadags. Mycket praktiskt med dessa som har lim på ena sidan.
När katten jobbar kväll är det fritt fram i köket
En en centimeter mjukt i mitten endast
Nöjd m formen, fotrasp visade sig vara ett bra verktyg här. vass kökskniv och vinkelslip. inte helt lätt att forma.
och ett lager...möbelstoppning? eller vad det heter vadd. Nu bara skinnet kvar
Det är mest ram i denna sadel
Testade limma lite krokar m ståltråd, vet ej om det håller.
Pyttipannadags. Mycket praktiskt med dessa som har lim på ena sidan.
När katten jobbar kväll är det fritt fram i köket
En en centimeter mjukt i mitten endast
Nöjd m formen, fotrasp visade sig vara ett bra verktyg här. vass kökskniv och vinkelslip. inte helt lätt att forma.
och ett lager...möbelstoppning? eller vad det heter vadd. Nu bara skinnet kvar
Det är mest ram i denna sadel
Senast redigerad av iron den 12 feb 2015, 09:49, redigerad totalt 2 gång.
Gör det enkelt.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Snyggt jobb! Helhetsbilder!!
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Tack Molin! Gillar att fota Håll till godo m spam bröder och systrar... finns det nån syster här tro? /tankevurpaJMolin skrev:Snyggt jobb! Helhetsbilder!!
Ändå är det bara en bråkdel av bilderna
Tänkte komma ikapp till nutid m uppdateringen,
Målade kåpan svart på uppmaning av min k50-kompanjon. gillart!
Att få till framskärmen/rikta är ett dret, innan jag fattade att det orginal bygger ut ganska långt från gaffelbenen höll jag på att fantomslita mitt obefintliga hår.
En liten gängtapp och en extra distansmutter gjorde efter många om och men att skärmen satte sig naturligt
Min nyrenoverade luftburk var inte klar tydligen. Fortsätter i manx-anda
kontorstejpsbredd på denna stripe
å lite rött
En liten tejplinje utanför och silver på det
Ser lite roligare ut... hmm ska det vara linjer på utsidan också. låter det vila ett tag.
Mera svart mindre chrome. har denna burk som jag inte fått användninga av än
Gillar verkligen mätaren, som en klassisk...heter det smith?
har testat div styren och fastnade för denna till slut, placeringen av handtagen blir fin, så nära clipon det går att komma.
körställnigen verkar bli helt ok också. Återstår att se
lite svart och korta av
Senast redigerad av iron den 12 feb 2015, 11:23, redigerad totalt 3 gång.
Gör det enkelt.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Fick finpost från Australien häromdan
varit sugen att pynta med denna skönhet länge och slog till.
Här finns massa fina suzukiemblem-replikor http://www.badgereplicas.com.au/badges_suzuki.htm
Dottra på besök och får (lite motvilligt) sitta modell
mopeder är finast med små människor på haha
varit sugen att pynta med denna skönhet länge och slog till.
Här finns massa fina suzukiemblem-replikor http://www.badgereplicas.com.au/badges_suzuki.htm
Dottra på besök och får (lite motvilligt) sitta modell
mopeder är finast med små människor på haha
Senast redigerad av iron den 12 feb 2015, 10:52, redigerad totalt 2 gång.
Gör det enkelt.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Nej satan vilken räser detta kommer bli. Mycket snyggt byggt. Ser fram emot resultatet.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Fick ett bättre tankobjekt.
spackla/slipa
Spackla/slipa
Spackla/slipa/nu ser det bra ut. Måla svart
Spackla/våtslipa/måla Silver. Bra, men små irritationmoment kvar
spackla/våtslipa sista
lite sprutspackel - Redo för färg
Blir det bra att måla tanken med sprayburk? vill ju inte ha för mycket apelsinskal. Kanske måla färgen och gå till en bilackerare och få den lackad?
spackla/slipa
Spackla/slipa
Spackla/slipa/nu ser det bra ut. Måla svart
Spackla/våtslipa/måla Silver. Bra, men små irritationmoment kvar
spackla/våtslipa sista
lite sprutspackel - Redo för färg
Blir det bra att måla tanken med sprayburk? vill ju inte ha för mycket apelsinskal. Kanske måla färgen och gå till en bilackerare och få den lackad?
Gör det enkelt.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Det funkar fint att lacka med sprayburk men använd 2-k lack eller 2-k klarlack. Glöm inte att slipa ned vid tanklocksinfästningen så att
2-k färgen överlappar ordentligt.Bensinen vill gärna krypa i mellan lacklagren annars!
2-k färgen överlappar ordentligt.Bensinen vill gärna krypa i mellan lacklagren annars!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Vad bra Testo Skönt att måla allt hemma ändå, Körde 2k klarlack på sprayburk på ramen mm, det blev helt ok, På tanken vill en ju ha bästa resultat. Ska tänka på skarven vid locket.testo skrev:Det funkar fint att lacka med sprayburk men använd 2-k lack eller 2-k klarlack. Glöm inte att slipa ned vid tanklocksinfästningen så att
2-k färgen överlappar ordentligt.Bensinen vill gärna krypa i mellan lacklagren annars!
Gör det enkelt.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Igår kväll kunde jag äntligen sy överdraget. Köpte från börja ett konstskinn med FÖR mycket stretch, i hopp om att det skulle göra arbetet enklare att få bra slimmat överdrag. Det visade sig vara för svagt och gick att dra sönder med fingrarna.
HIttade ett starkare och lånade (och fick en snabbkurs) av en fungerande bra symaskin.
Ordentliga mallar och lite rötjut
LImma en liten bit röd galon att sy in.
Fruktade detta moment. har inte sytt sedan syslöjden i skolan för hundra år sen. Det visade sig inte vara så jävligt, gick ganska snabbt t om
Bakdelen kommer bli dragen ganska hårt för att går runt.
Resultatet blev över all förväntan. LImma nästa steg
HIttade ett starkare och lånade (och fick en snabbkurs) av en fungerande bra symaskin.
Ordentliga mallar och lite rötjut
LImma en liten bit röd galon att sy in.
Fruktade detta moment. har inte sytt sedan syslöjden i skolan för hundra år sen. Det visade sig inte vara så jävligt, gick ganska snabbt t om
Bakdelen kommer bli dragen ganska hårt för att går runt.
Resultatet blev över all förväntan. LImma nästa steg
Gör det enkelt.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Snyggt riktigt bra ser det ut!
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Jäklar vad bra! Imponerande!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE