Trimcylinder Victoria MS50
Trimcylinder Victoria MS50
Jag känner att jag inte kommer att hinna med att trimma Fram:en som jag fick på halsen i höstas så jag undrar om det finns nån som ligger på en trimcylinder till MS50
gärna med insug och kanske nån förgasare att bra trimpaket kan man säga, allt av intresse , det skulle underlätta för mig.
Spelar ingen roll om cylindern behöver borras bara den är räddbar.
Det är en farbror på 70+ år som jag känner genom en annan, som lämnat den till mig för han är så trött på att komma sist på mopedrallyna
Härlig inställning!! klart man vill hjälpa till med sånt
Tanken är att gå igenom måtårn och åtgärda det som behövs och byta ut dåliga lager och tätning mm. Han skulle bli jädrans nöjd om den toppade 55 km/tim sa han så det får väl bli målet.
avgaseriet måste väl också ordnas på nåt vis, men jag vill minnas att 56:an hade nån lösning på detta
Alla ideer , bra och dåliga är välkommna
gärna med insug och kanske nån förgasare att bra trimpaket kan man säga, allt av intresse , det skulle underlätta för mig.
Spelar ingen roll om cylindern behöver borras bara den är räddbar.
Det är en farbror på 70+ år som jag känner genom en annan, som lämnat den till mig för han är så trött på att komma sist på mopedrallyna
Härlig inställning!! klart man vill hjälpa till med sånt
Tanken är att gå igenom måtårn och åtgärda det som behövs och byta ut dåliga lager och tätning mm. Han skulle bli jädrans nöjd om den toppade 55 km/tim sa han så det får väl bli målet.
avgaseriet måste väl också ordnas på nåt vis, men jag vill minnas att 56:an hade nån lösning på detta
Alla ideer , bra och dåliga är välkommna
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Jodå, du hinner!
Trimcylindrar till dessa är svåra att hitta..
Höj och bredda avgasporten 2mm, fila bort 1mm på kolvens överkant som följer överströmmarnas vinkel, ca 5-7mm från kanten och inåt.
"Ryck" ur ev. plugg, fila en lucka i kolven på insugsidan, ca 5mm och på med en 12-14mm:s förgasare.
Nu blir gubben glad!
Trimcylindrar till dessa är svåra att hitta..
Höj och bredda avgasporten 2mm, fila bort 1mm på kolvens överkant som följer överströmmarnas vinkel, ca 5-7mm från kanten och inåt.
"Ryck" ur ev. plugg, fila en lucka i kolven på insugsidan, ca 5mm och på med en 12-14mm:s förgasare.
Nu blir gubben glad!
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Har nog en som är borrad (av Conrad).
Översta flänsen är dock bortkapad. Varför vet jag inte men sannolikt har halva blivit bruten och resten blivit kapad för att det ska bli "lika".
Med topp på tänker man inte nämnvärt på det.
Översta flänsen är dock bortkapad. Varför vet jag inte men sannolikt har halva blivit bruten och resten blivit kapad för att det ska bli "lika".
Med topp på tänker man inte nämnvärt på det.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Trimcylinder Victoria MS50
aha, ett recept, jag om dom e svåra att få tag på kanske jag får fila lite då.fatchance skrev:Jodå, du hinner!
Trimcylindrar till dessa är svåra att hitta..
Höj och bredda avgasporten 2mm, fila bort 1mm på kolvens överkant som följer överströmmarnas vinkel, ca 5-7mm från kanten och inåt.
"Ryck" ur ev. plugg, fila en lucka i kolven på insugsidan, ca 5mm och på med en 12-14mm:s förgasare.
Nu blir gubben glad!
förgasare då, 15 ubåt eller? duger original avgas? insugningsröret måste man holka ur där ?
Pangis:
hur är den borrad? i loppet eller i insuget?
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Vi renoverade morsans fram med ms50. Lätt med lager. Allt var standard och togs från tillbehörskatalogen på jobbet. Men det kan vara kinkigt att få tag på lameller. .
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Tyskcylinder som är borrad i loppet, 39,5 mm vill jag minnas.kejsaren skrev:aha, ett recept, jag om dom e svåra att få tag på kanske jag får fila lite då.fatchance skrev:Jodå, du hinner!
Trimcylindrar till dessa är svåra att hitta..
Höj och bredda avgasporten 2mm, fila bort 1mm på kolvens överkant som följer överströmmarnas vinkel, ca 5-7mm från kanten och inåt.
"Ryck" ur ev. plugg, fila en lucka i kolven på insugsidan, ca 5mm och på med en 12-14mm:s förgasare.
Nu blir gubben glad!
förgasare då, 15 ubåt eller? duger original avgas? insugningsröret måste man holka ur där ?
Pangis:
hur är den borrad? i loppet eller i insuget?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Nu har jag plockat isär och gjort rent, det mesta ser fint ut.
Vevlagret är tyvärr tvärslut, glapp på 4-5 tiondelar!
Finns det ny staksats att köpa tro ?
Det här är dom cylindrar jag har nu, båda ser i stort sett likadana ut i portarna så vitt man kan se.
Den vänstra kommer från Pangis och är nu borrad till 39mm för att passa nya högkompkolven som följde med
Funderade på om man skulle ta och svarva ner toppen och göra ett litet squischband, ser ut att vara ett jätte förbränningsrum men kolven kanske går upp lite ovanför cylinderytan så det får jag kolla först.
Nos högkompkolv
Måste väl gräva ur insuget och ordna en större förgasare också.
fy fan va jag e dålig på att bondtrimma, har aldrig ens filat en cylinder
Vevlagret är tyvärr tvärslut, glapp på 4-5 tiondelar!
Finns det ny staksats att köpa tro ?
Det här är dom cylindrar jag har nu, båda ser i stort sett likadana ut i portarna så vitt man kan se.
Den vänstra kommer från Pangis och är nu borrad till 39mm för att passa nya högkompkolven som följde med
Funderade på om man skulle ta och svarva ner toppen och göra ett litet squischband, ser ut att vara ett jätte förbränningsrum men kolven kanske går upp lite ovanför cylinderytan så det får jag kolla först.
Nos högkompkolv
Måste väl gräva ur insuget och ordna en större förgasare också.
fy fan va jag e dålig på att bondtrimma, har aldrig ens filat en cylinder
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Förgasare från DKW/Victorian passar och då kan man ha ställbart munstycke också.
Luftrenaren passar.
Luftrenaren passar.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Satan vad fint och rent du har det, nästan som hos Rexxy ju
Inget fabricerat för bilder väl ??
Tack för fina jobb och bytesaffärer..
S
Re: Trimcylinder Victoria MS50
kejsaren skrev:Nu har jag plockat isär och gjort rent, det mesta ser fint ut.
Vevlagret är tyvärr tvärslut, glapp på 4-5 tiondelar!
Finns det ny staksats att köpa tro ?
Det här är dom cylindrar jag har nu, båda ser i stort sett likadana ut i portarna så vitt man kan se.
Den vänstra kommer från Pangis och är nu borrad till 39mm för att passa nya högkompkolven som följde med
Funderade på om man skulle ta och svarva ner toppen och göra ett litet squischband, ser ut att vara ett jätte förbränningsrum men kolven kanske går upp lite ovanför cylinderytan så det får jag kolla först.
Hej.
Vad det beträffande bild nr 5, sett uppifrån på nyborrad cylinder.... Den skulle jag dubbel, och trippel kolla för att vara på säkra sidan, på bilden så ser ytan väldigt fel ut i mina ögon..
Väl mött
Stefan
Nos högkompkolv
Måste väl gräva ur insuget och ordna en större förgasare också.
fy fan va jag e dålig på att bondtrimma, har aldrig ens filat en cylinder
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Är det ett specifikt trimrecept till victoria som är testat på ms50/51? tänkte eftersom du skrev ryck eventuellt plugg då det inte sitter nån plugg på dom där.fatchance skrev:Jodå, du hinner!
Trimcylindrar till dessa är svåra att hitta..
Höj och bredda avgasporten 2mm, fila bort 1mm på kolvens överkant som följer överströmmarnas vinkel, ca 5-7mm från kanten och inåt.
"Ryck" ur ev. plugg, fila en lucka i kolven på insugsidan, ca 5mm och på med en 12-14mm:s förgasare.
Nu blir gubben glad!
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Jo det är lite grov yta Stefan men den är bara svarvad , den ska honas så snart jag hinner, finns 4 hundradelar kvar att jobba med
jag fick hem ny honingsolja till maskinen häromdagen så snart är det på G
jag fick hem ny honingsolja till maskinen häromdagen så snart är det på G
Re: Trimcylinder Victoria MS50
oki då blir det till att leta då för såna är det väl inte lätt att hitta gissar jag.pangerva skrev:Förgasare från DKW/Victorian passar och då kan man ha ställbart munstycke också.
Luftrenaren passar.
vet du vilken storlek det är på dom?
Re: Trimcylinder Victoria MS50
Hej ! bikenet i falun har 17mm förgasare med detdär utförandet. JANNE.