Zündarpeden

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Re: Zündarpeden

Inlägg av Pälle »

Härlig moped. Mycket motor och lite annat... borde vara snabb men svår att få stopp på. Roligt :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündarpeden

Inlägg av 56:an »

Hej Pälle, lite OT :oops: men det är så sällan men ser dej här numera... Hur går det med din Amazon B16? :)
crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Re: Zündarpeden

Inlägg av crow »

OOOOOsssåååå ska det in o kladdas i andras projekt trådar ,har inte pälle en egen sida ? JANNE.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Re: Zündarpeden

Inlägg av Naeri »

Pälle skrev:Härlig moped. Mycket motor och lite annat... borde vara snabb men svår att få stopp på. Roligt :D
Jo, det är så jag gillar det :mrgreen:

Har inte brytt mig om att mäta toppfart ännu, klafsar runt i munstycksträsket. Tycker att det är dålig ork i den, ska nog prova att gå ner ett kugg framme, gillar när det är bra acc och går lätt att åka bakhjul.

Uppskattningsvis går det 60 när jag snyter ur den på tvåan, trean har jag inte ens varvat ur helt än. har ingen frambroms än och bak tar inte nämnvärt.
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Re: Zündarpeden

Inlägg av crow »

Hej naeri Jag har ett ganska liknande bygge som du , Det är en monark stummis 64 med casal 5växlad motor och hade också lite problem med drevningen.
Från början var drevningen 12-34 och var lite seg men ändrades till 13-42 och vips så hängde framhjulet i luften. Angående förgasaren så har även jag en dellorto phbg 21:a och tror inte det beror på lågfarten utan mer åt tändningshållet,du bör nog ha huvudmunstycke på 96-100(har för mig det sitter 92 orginal i dom) och vad du än gör så byt ej ut den mot en bing u-båt 17mm(bajs) MVH JANNE.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Re: Zündarpeden

Inlägg av Naeri »

crow skrev:Hej naeri Jag har ett ganska liknande bygge som du , Det är en monark stummis 64 med casal 5växlad motor och hade också lite problem med drevningen.
Från början var drevningen 12-34 och var lite seg men ändrades till 13-42 och vips så hängde framhjulet i luften. Angående förgasaren så har även jag en dellorto phbg 21:a och tror inte det beror på lågfarten utan mer åt tändningshållet,du bör nog ha huvudmunstycke på 96-100(har för mig det sitter 92 orginal i dom) och vad du än gör så byt ej ut den mot en bing u-båt 17mm(bajs) MVH JANNE.
Kul! Vore trevligt att se en bild på den!
Jag har bara plockat ihop lite delar så jag har monarpedens originalbakdrev kvar, tror det är 34, och motorn satt först ett 14 på, trodde det skulle räcka att gå ner en kugg, men det får nog bli en till. Det går tungt på trean, men fort! (om det är medvind)
Jag har originaltändning, men kanske är läge att byta den då. Den surar ner sig när jag växlar till trean och det går lite tungt med 98 munstycke i nu, har testat både mindre och större.
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Re: Zündarpeden

Inlägg av crow »

Det finns lite bilder på mopedheads forum under foto o film/långturen 2,Har du en miniterm och 21 mm fögge så borde den inte vara slö,skulle tippa på att en orörd miniterm 70 cc ger ca 7-9 hk . JANNE.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Re: Zündarpeden

Inlägg av Naeri »

crow skrev:Det finns lite bilder på mopedheads forum under foto o film/långturen 2,Har du en miniterm och 21 mm fögge så borde den inte vara slö,skulle tippa på att en orörd miniterm 70 cc ger ca 7-9 hk . JANNE.
SKönt stuk!
Sorry, slö är fel ordval, den går som fan. Men lite böööig på låga varv.
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Re: Zündarpeden

Inlägg av Naeri »

crow skrev:Hej naeri Jag har ett ganska liknande bygge som du , Det är en monark stummis 64 med casal 5växlad motor och hade också lite problem med drevningen.
Från början var drevningen 12-34 och var lite seg men ändrades till 13-42 och vips så hängde framhjulet i luften. Angående förgasaren så har även jag en dellorto phbg 21:a och tror inte det beror på lågfarten utan mer åt tändningshållet,du bör nog ha huvudmunstycke på 96-100(har för mig det sitter 92 orginal i dom) och vad du än gör så byt ej ut den mot en bing u-båt 17mm(bajs) MVH JANNE.
Får jag fråga om du har originalhjul bak? I så fall, var hittade du drevet?
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Re: Zündarpeden

Inlägg av crow »

Hej bakhjulet är orginal med 3,5mm rostfria ekrar från en husqvarnacross, bakdrevet är ett plant drev av okänt fabrikat med en svarvad distans (tror att det är till compakt och transport med leleu nav) . Dom grövre ekrarna gjorde susen för väghållningen o även framhjulet blev uppgraderat med 105mm grimeca nav och 2.9mm ekrar från brattis.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Re: Zündarpeden

Inlägg av Cobra5000 »

crow skrev:Det finns lite bilder på mopedheads forum under foto o film/långturen 2,Har du en miniterm och 21 mm fögge så borde den inte vara slö,skulle tippa på att en orörd miniterm 70 cc ger ca 7-9 hk . JANNE.
crow och Naeri!
Finns även några bilder här: http://mopedheads-forum.12015.n7.nabble ... td250.html
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Re: Zündarpeden

Inlägg av Naeri »

Cobra5000 skrev:
crow skrev:Det finns lite bilder på mopedheads forum under foto o film/långturen 2,Har du en miniterm och 21 mm fögge så borde den inte vara slö,skulle tippa på att en orörd miniterm 70 cc ger ca 7-9 hk . JANNE.
crow och Naeri!
Finns även några bilder här: http://mopedheads-forum.12015.n7.nabble ... td250.html[/quote

Tackar!
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Re: Zündarpeden

Inlägg av Naeri »

Då var ett mindre framdrev på plats och det ghorde stor skillnad. Mycket bättre ork och rapp acceleration. Nu orkar den dessutom varva ur trea nhelt, men när det blir motvind eller upförsbacke vill det till att man håller stumt annars sjunker varvet och det börjar fyrtakta så det känns som den ska stanna. Växlar jag ner och får upp varvet går det som fan igen.
Tror ni på munstycke eller tändning? Munstycke är 32 låg och 96 hög. originaltänd med 2mm förtändning.



Härlig dag i solen idag, kallt i fartvinden dock.

Bild
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Re: Zündarpeden

Inlägg av Naeri »

Har under sommaren micklat med munstycken men framförallt luftfilter, den går bäst utan. De flesta filter verkar bli fulla av soppa som spottas tillbaks på allt mellan 1/4 till 3/4 gas.
Kokusan monterat och gjorde definitivt sitt, varvar kännbart mer.
Letar nu efter en fyrpetare då jag tröttnat på det för stora klivet mellan tvåan och trean i den treväxlade. hate-wall.gif
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Skriv svar