zappafan skrev:Synd det är en chevamotor, lika udda som en Zundapp ungefär... 
Jo, lite tråkigt men det kanske var den enklaste vägen att gå, annars hade det varit
betydligt intressantare med en lågkompad B-O-P 455" med dubbelturbo.
Absolut.
Bristol gjorde ungefär samma sak med sin Fighter T.
Bugatti Veyron hade ju sin något speciella W-16 motor med en uppgiven effekt på 1001 hp. när den kom.
Men istället för att mixtra med underliga motorer så hivade Bristol i en Dodge V-10 med turbo.
Dodgemotorn lämnade 1012 hp vid 4500 r/pm...
(Lite som när Carroll Shelby släppte ner Fords 427" side-oilermotor i AC-karossen, då fick Ferrariförarna hålla hårt, inte bara i ratten utan även i hatten...)
"
When the Fighter T went into production, it was more powerful than Bugatti Veyron, which was advertised as having 1,001 PS"
http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Fi ... omobile%29

- Bristol.jpg (16.87 KiB) Visad 3256 gånger