Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:Jo, det var vanligt för länge sedan och då myntades uttrycket "att köra med öppna spjäll" :lol:

Min far hade en REX lättviktare, men inte en sån lättviktare du kanske tänker på utan en ännu äldre med kilrem till bakhjulet och fotplattor och en ljuddämpare som satt på tvären framför motorn ungefär som på en tidig Novolette.

I ena änden av ljuddämparen satt en rosettventil som man kunde sparka till med foten och öppna när man var på landsvägen utan massa hus i närheten och så gjorde han då för länge sedan på vägarna runt Alsterbro, Knivingaryd, Fröseke och byarna Fröskelås, Skoghult m.m. i östra Småland i början av 1930-talet :)
Haha! Underbart! slider_score.gif
Jag får väl köpa en rosettventil från typ en kakelugn på vår lokala återbruksaffär och svetsa fast på dämparen! :mrgreen:
HSE
Inlägg: 6018
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av HSE »

Öppet spjäll är ju inte så effektivt på en tvåtaktare, skall vara avstämd pipa istället. På trettiotalet hade de inte så bra koll på hur en tvåtaktare skulle andas bäst...Får mig att tänka på det gamla talesättet om mycket skrik för lite ull :lol:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

HSE skrev:Öppet spjäll är ju inte så effektivt på en tvåtaktare, skall vara avstämd pipa istället. På trettiotalet hade de inte så bra koll på hur en tvåtaktare skulle andas bäst...Får mig att tänka på det gamla talesättet om mycket skrik för lite ull :lol:
Helt rätt, men med en rosettventil kan man ju moderera mottrycket.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Ljuddämparen lackad, tätad i skarven, ihopskruvad och klar för montering!
Bild
En fundering angående ljuddämparen : Har hört att strypningen på Bonnie ska vara av typen "bricka i avgassystemet". Kan det vara så att Bajaj lite hastigt och lustigt ändrade i ljuddämparen och att det visserligen sänkte maxhastigheten men också gjorde mottrycket så högt att motorn lätt blir tjurig? En tanke då hon startade som ett skott utan avgassystem samtidigt som jag inte hittade något egentligt stopp i ljuddämparen. Moppis1 tycker jag också kan behöva väl många kickar om hon inte nyligen är körd.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av 56:an »

Jag kan inte så mycket om det men fråga dt50r han tycks veta det mesta om avgaspluggar :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Funderar på att om och när jag behöver åtgärda Moppis1:s ljuddämpare skicka efter en ny från Tyskland. Dels slipper jag en massa jobb, dels får jag en dämpare som är avsedd för den ostrypta originalversionen Sunny. Billiga är de också, tom med frakten.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Har dryftat avgassystemet på fb med en fd Bajajförsäljare. Han berättade att strypningen sitter i rörskarven precis där röret går in i dämparen.
Bild
På de moppar han sålde fick kunden välja strypt eller ostrypt system. Gissa vad alla valde..? Med strypning var Bonnien tydligen sådär kraftlös som jag läst att många ondgjort sig över.
Med tanke på hur svårt jag har haft att rensa i rörböjen är det väl tyvärr troligt att detta är ett strypt system. Så nu har jag i princip detta att välja på:
1) Sätta vinkelslipen i systemet igen. Enligt scootersäljaren blir det dock inte lika bra som ett ostrypt från fabrik (han hade testat att "plugga ur").
2) Köpa ostrypt från England eller Tyskland. Förvånansvärt billigt, typ 200kr plus något liknande i frakt.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av pangerva »

Köp två nya så har du till bägge. :D
Inget att tveka på. Frakten är säkert samma för två som för en.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av Baronen »

Då är det inget att orda om, beställ! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Kunde inte hålla mig, förstås, utan sågade upp avgaskröken! :mrgreen:
Bild
Och nej, ingen strypning där, inte! Så nu blir det en vända till med svetsen och sedan tillbaka med hela härligheten på Bonnie!
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Suck... Idag skulle jag "bara" starta Bonnie inför monteringen av ljuddämparen. Stendöd! Men hoppar igång direkt på startgas. Så det är väl fuggen iaf... hate-wall.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Idag började Moppis1 tjuvstanna när jag var ute och körde. :x Troligen skit i bränslesystemet eller att flottören svällt, som på Bonnie. Dock kändes det inte så kul att ha två indisponerade scootrar, så jag gjorde ett ryck med Bonnie: Först fick hon insprutning! :lol:
Bild
Testade detta för att se om problemet låg i tank, ledning eller bränslekranarna, men nix! Lika död som förut.
Satte tillbaka den iordningfixade ljuddämparen och det gjorde, som väntat, inte heller någon skillnad.
Så det blev loss med fuggen igen, renblåsning för 70-11:e gången och så klämde jag i med munstycke 69 istället för original 58. Och si, då small hon igång!! :D
Visserligen är jag inte säker på att originalet och de jag köpt (till Dellorto) är på samma skala, men det verkar tydligt att det behövdes mer bränsle, iaf.
Sedan laborerade jag fram och åter mellan 69 och 66, men det fick bli 66. Med 69 startade hon visserligen i ett huj, men när hon blivit varm och med luftfilter på varvade hon inte ur.
Nu får hon stå ett tag så får vi se om lyckan håller i sig när jag startar henne igen.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Provtur med Bonnie idag. Hon startade lätt och den tvekan vid gasning som funnits förut var borta. Dock verkar hon inte vilja varva ur ordentligt, så munstycke 66 kanske ändå är något för stort. Men jag ska köra lite och känna på henne innan jag byter. Under tiden åker den trilskande Moppis1 in i verksta'n för behandling. 8)
Bild
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Längre provtur med Bonnie nu ikväll, och minsann, nu går hon riktigt hyggligt ! :D
Börjar fyrtakta vid fullgas (högre fart genom att inte gasa fullt) men så gjorde ju Moppis1 också innan hon fick original luftfilter.
Bonnie är fortfarande inte lika stark i backar som Moppis1, men hon svarar rappt och fint på gasen och är lättstartad och choken kan jag lägga ur efter bara några sekunder.
Nu känns det riktigt lovande! :mrgreen:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Moppis1:s förgasare öppnad och som jag misstänkte har hon drabbats av samma sjuka som Bonnie: Svullen flottör. Infästningen hade svällt på bredden och även inåt i hålet för pinnen den sitter fast med. Lite filande på ytorna och fräsande med ett spiralborr gjorde susen. Blåste förstås rent alla kanaler och munstycken också, så nu ska fuggen vara klar för återmontering på moppen.
Skriv svar