Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Hej. Behöver vettig lösning på kraftig koppling till sachs ekf. Snart rullar vi med 17hk+ och jag har fortfarande inget stadigt kopplingspaket.
Någon som har eller kan rekommendera lösning på detta? Gärna rakskuret och minst 3 lameller. Är det någon som sitter på de rakskurna dreven så fungerar det med. Resterande får jag då bygga själv. Men hela vettiga lösningar fungerar också. Så förslag. Lite brådis. Skall rulla till påskhelgen. Så allt vettigt av intresse. Någon?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Micke S »

Har inte Stuvsta mopedservice kompletta 4-lamell paket hemma? Eller kanske Kejsaren har 3-lamellpaket klara för leverans. Men har du 17 hp är det 4-lamellpaketssom gäller eller ombyggnad till en koppling från S-motorn.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:Men har du 17 hp är det 4-lamellpakets som gäller
hur vet du det? :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Micke S »

Det är inget jag vet annat än att 17 hp är så pass hög effekt att jag skulle föredra 4 lameller i.s.f. 3. Men jag tror säkert att kopplingarna du gör med 3-lameller kan vara minst lika bra eller bättre än ett 4-lamell paket som inte är optimerat t.ex. att bottenplattan inte är plansvarvad. Det gäller ju också att ha ordning på toleranser och fjädrar så att fjädertrycket blir högt. Missar man på det hjälper inte fyra lameller.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Micke S skrev:Har inte Stuvsta mopedservice kompletta 4-lamell paket hemma? Eller kanske Kejsaren har 3-lamellpaket klara för leverans. Men har du 17 hp är det 4-lamellpaketssom gäller eller ombyggnad till en koppling från S-motorn.
Stuvsta har slut. Lär dröja innan han får in. Har redan väntat i 1,5 månad!
Och som ni säger. Man får va noggrann för att få en 3lamell att orka. Men i värsta fall så.. Sen skulle det som sagt va gött med rakskuret om man ändå skall fräsa fram något själv i kopplingsväg. Så dessa drev är av stort intresse då.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av selma »

Gör en med korg ifrån S motorn,5 lameller.
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

selma skrev:Gör en med korg ifrån S motorn,5 lameller.
Någon bild eller tråd på sådan modd? Så man ser lite hur delarna från den motorn ser ut?
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Svartsjö »

Jag har lagt ut lite bilder i min tråd "Gängstångsprojektet...part deux" på min S-koppling
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Hynboholm »

sniffer skrev: Snart rullar vi med 17hk+
Hur lyder receptet för att få så stark motor?
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Hynboholm skrev:
sniffer skrev: Snart rullar vi med 17hk+
Hur lyder receptet för att få så stark motor?
Polini 80cc, NC-fräst cylinderfot i blocket, 28mm dellorto, NC-fräst insugsrör för i stort sätt rak kort runner, rundvev, rakskurna drev, styggare utgående drevaxel, välfungerande tändsystem (CDI) osv.. I framtiden även insprut.
Jobbar på detta nu så sitter ej ihop än. Och har inga exakta siffror. Men svårt att vara mera noggrann tror jag. Cylindern skall tydligen orka ge 17hk orörd med allt "rätt" omkring. Men jag har tagit i från tårna kan man säga. Va och scannade polinicylinderns spolkanaler och sådant idag. För exakt likhet i blocket med ingångsvinklar och allt.

Jag är motortrimmare och konstruerare i grunden och åker vältrimmat även idag. Då i bilform.

ÄLSKAR!!!! mopperallyn för övrigt. Och gillar att slå gubbarna på fingrarna. Först va tanken en compact. Men insåg att dellorton va stor och tvingade mig till sned runner. Usch tänkte jag och kommer nu åka Stockholmaren som jag ägt sen 15års ålder. Och inväntar runner med spridare i framtiden. Så får allt flytta till compact. 8)
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Conrad Engström »

Angående antal hästar så vill vi se det, på en brombänk. För min del har jag nått till 14 hp och ett vrid på 10,24 med en EKF. Bromsad hos Agge Tivedens motor.
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Conrad Engström skrev:Angående antal hästar så vill vi se det, på en brombänk. För min del har jag nått till 14 hp och ett vrid på 10,24 med en EKF. Bromsad hos Agge Tivedens motor.
Ja givetvis. Vi får väl se vad vi lyckas åstadkomma i slutändan. Vissa saker kan ju vara svårt att uppskatta såhär bara . Men kopplingen får fortfarande gärna jämta med 17hk om så är möjligt. Vad åker du för koppling själv?
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Conrad Engström »

Ett antal olika, men i senaste bygget sitter det en GS koppling, med rakskurna drev.
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av sniffer »

Conrad Engström skrev:Ett antal olika, men i senaste bygget sitter det en GS koppling, med rakskurna drev.
Ah intressant. Men dreven antar jag är från någon eftermarknadslösning till den vanliga Sachs 50/3-motorn?
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!

Inlägg av Sura »

Här är lite om mitt kopplingsbygge som verkar hålla i bra, när den gamla 4 lamellaren sa upp sig!
http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... t2336.html
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Skriv svar