Traktor tråden :)

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

Med sån stereo skulle jag somna som en stock! ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av 56:an »

Syd- och västlig vind så har jag dieselavgasröken också.... cocos_acc.gif
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av HSE »

56:an skrev:Syd- och västlig vind så har jag dieselavgasröken också.... cocos_acc.gif
Ja den kan vara otrevlig, en granne har flera traktorer bl en Fiat och när den kör förbi och vinden ligger åt mitt håll kan jag knappt andas :x Aldrig varit med om ett fordon som luktar så illa :!:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

Vissa dieselmotorer luktar illa! Min VW Transporter luktade jätteilla om avgaserna medans mina traktorer som går på samma diesel har en betydligt angenämare lukt.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av 56:an »

Det går inte göra nåt för hand längre. Om så ett gruskorn ska flyttas så måste det göras med grävmaskin som ska gå på fullrus mellan 07.00 - 16.00
  • :furious:
Har någon hört talas om spade och skyffel eller är det ett helt bortglömt begrepp? :roll:
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Säcken »

Du får väl starta eget företag å erbjuda handskottning av div material. Miljövänligt å tyst.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av 56:an »

Tänk, förr i världen kunde dom höra fågelsången när dom gjorde en husgrund :YMDAYDREAM:
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av pnilz »

56:an skrev:Det går inte göra nåt för hand längre. Om så ett gruskorn ska flyttas så måste det göras med grävmaskin som ska gå på fullrus mellan 07.00 - 16.00
  • :furious:
Har någon hört talas om spade och skyffel eller är det ett helt bortglömt begrepp? :roll:
Idag är arbetskraft dyrt och maskiner billiga och effektivare därför görs det mesta med maskiner! Se på industrin Många robotar har ersatt människor!
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Säcken »

56:an skrev:Tänk, förr i världen kunde dom höra fågelsången när dom gjorde en husgrund :YMDAYDREAM:
Börja med att gräva husgrunder då.... Så får vi se hur länge du orkar..
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av 56:an »

Man måste våga drömma gör man inte det så kan snart hemtjänsten till de äldre vara ersatt med en robot som ska sköta den gamle. Hjälp, jag är människa var finns då jobben när allt är ersatt med maskiner cocos_acc.gif
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Säcken »

Nån måste ju bygga maskinerna serva, sälja å underhålla dom så nog finns det jobb..

Ja har köpt ny tryckstång till min traktor, så nu får ja med mig mitt fina mjölkbord..
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av 56:an »

Har inte tid nu. Maskinerna utanför har tystnat verkar som dom gått hem lite tidigare. Nu ska jag gå ut 8)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av HSE »

56:an skrev:Det går inte göra nåt för hand längre. Om så ett gruskorn ska flyttas så måste det göras med grävmaskin som ska gå på fullrus mellan 07.00 - 16.00
  • :furious:
Har någon hört talas om spade och skyffel eller är det ett helt bortglömt begrepp? :roll:
Tja jag har en dålig rygg som minne av min tid som lastbilschaufför på sextiotalet. Första åren jag körde var det mycket handlastning, när vi körde snö på vintern var det ofta jag åkte på att skyffla upp snön för hand, en bit upp även om en Starke inte är så hög som de senare bilarna. Och en chaufför på åkeriet försökte sälja ett lass matjord till vänster men den tilltänkte köper tyckte jorden var för dålig. Så Brollan åkte och tippade av lasset på ett bra ställe, återkom efter en vecka när jordhögen torkat upp och handlastade 5-6 tonnen med en skyffel :!: Tuff gubbe, sedan åkte han tillbaka till samma köpare som blev förtjust och sade" det var bättre grejor den jorden köper jag". Men jag var glad när grävmaskiner och truckar blev vanliga efter några år och tog över det mesta. Vi talar då fortfarande om lingrävare som kunde få byta en vajer mitt i ett jobb. Men fortfarande 1971 åkte jag på att köra ut konstgödning mm till bönder och de brukade inte ha några lyfthjälpmedel på den tiden. De hjälpte oftast till om de var hemma men jag mins en bonde som sade "jag har ont i ryggen men du kan bära in säckarna och lägga dem där inne på logen. Sedan gick han :roll: Så jag är glad att det finns maskiner idag för jobben, ryggskott är inte roligt :cry:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

Jag tycker det är ganska skönt att lyfta tungt och arbeta med kroppen. Man somnar så gott på natten. Jag har mycket såna jobb hemikring. Då spar jag pengar på att inte köpa något gymkort också :)
Men det är skillnad på att jobba tungt och att jobba tungt med tidspress. Farfar bar telefonstolp och grävde kabeldiken, lastade stenskivor på yxhults stenhuggeri på 40talet. Farfarsfar och hans bror byggde kalkugnar i Kvarntorp och handlastade grus på ackord på tågvagnar i Säbylund.

Lyftredskap och maskiner har underlättat otroligt mycket, men människan har också rationaliserat bort sig själv i och med det. Vi har för effektiva maskiner. Det går bra nu, men i sinom tid biter man sig nog i arslet. Ska inte spåna vidare i detta nu..

Har grävt mig ett potatisland idag! Det var skönt i vårsolen. Plockade fram filter och olja för att serva ferguson med i helgen också. Det kan den behöva.. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av pangerva »

Baronen skrev:Har grävt mig ett potatisland idag! Det var skönt i vårsolen. Plockade fram filter och olja för att serva ferguson med i helgen också. Det kan den behöva.. :)
Var det Ferguson eller du som grävde? Detta måste redas ut.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar