Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av JanneL »

Maximal skrev:kejsaren - glödtrådslampor gillar växelspänning de flimrar med dubbla frekvensen och glöder vackert i "dalarna"

Lysdioder icke så. De lyser bara åt "rätt" håll så att säga, så de är släckta hälften av tiden på växelström.
Jo men dom lyser i alla fall :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av erlan »

Maximal skrev:kejsaren - glödtrådslampor gillar växelspänning de flimrar med dubbla frekvensen och glöder vackert i "dalarna"

Lysdioder icke så. De lyser bara åt "rätt" håll så att säga, så de är släckta hälften av tiden på växelström.
borde du inte haft lika många dioder vända åt andra hållet då?
ljusspolarna levererar ju växelspänning.

erlan
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Maximal »

erlan skrev:
Maximal skrev:kejsaren - glödtrådslampor gillar växelspänning de flimrar med dubbla frekvensen och glöder vackert i "dalarna"

Lysdioder icke så. De lyser bara åt "rätt" håll så att säga, så de är släckta hälften av tiden på växelström.
borde du inte haft lika många dioder vända åt andra hållet då?
ljusspolarna levererar ju växelspänning.

erlan
Ja, det borde man ju så klart ha. Fast det hade inte fått plats tolv dioder så det hade blivit 3 åt vardera håll i så fall. Upplever inte att det flimrar, vad är det för frekvens på växelspänningen? Dubbla motorvarvtalet? Alltså mellan 30 och 230Hz?

Jag har en sådan ultrarapidfunktion (hög framerate) i min mobilkamera, skall prova filma och se vad som egentligen händer.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Maximal »

Hur ser spänningskurvan ut, egentligen? Visst flimrar det, men dioderna är definitivt inte släckta halva tiden. Kan det sitta nån liten likriktarbrygga där nånstans?
Filmen är filmad i 120fps och spelas här upp i 12fps alltså en tiondel av hastigheten. Varvtalet på måtorn är "hög tomgång" för att den skall gå lite jämnare.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Micke S »

Jag vet inte vad du har för tändsystem men normalt sitter det flera magneter i svänghjulet som avlöser varandra när de passerar belysningsspolen. Det gör nog att det knappt blir några avbrott i vart fall inte med samma frekvens som varvtalet på motorn.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
CountDynamo
Inlägg: 78
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Mora

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av CountDynamo »

Det jag kan om lysdioder är att de inte lyser på samma sätt som glödlampor gör.
De blinkar vääääldigt snabbt istället, där av att det uppfattas som att de blinkar när man ser dem genom en kamera.
Om de inte blinkar synligt för ögat.
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av erlan »

med lysdioder som ger lägre belastning på spolen så gissar jag att spänningen vid fullvarv varierar mellan +15ner till -15 upp till +15 och ner till -15 varje varv, och 4 gånger per varv är det noll volt. och stigande och sjunkande spänning mellan varje topp eller botten.
med -15 volt menar jag att + ligger på godsanslutningen.
gissningen 15 volt gundar jag på gissningen att varje diod drar 0,2w.
mer effekt0lägre spänning.
om du har lika många dioder vända åt andra hållet så lyser dom när dom du har nu är släckta.

erlan
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Maximal »

Framlyktan är fortfarande en vanlig glödlampa så lasten har bara minskat med mellan 2,5 och 3 W

15V skulle innebära 5V drivspänning, då hade nog inte dioderna hållit en kilometer.

Jag kanske får komplettera med en likriktarbrygga.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av erlan »

aha, det är gemensam spole till lyset på maxi.
jag trodde den hade den lilla 3watts bakljusspolen som sachs m.fl. har.
då får du nog mäta spänning för att få nån som helst uppfattning on vad det gör. det är nog en god ide även med en separat bakljusspole. 15v var en ren gissning.
een likriktarbrygga gör inget med flimret. den klipper bara bort den del av spänningskurvan som är negativ. spänningen kommer att variera mellan 0-6-0-6 volt under ett varv.det blir s.k. pulserande likström.
du behöver ett batteri för att få spänningen helt stabil.

erlan
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Frolzon »

erlan skrev:...du behöver ett batteri för att få spänningen helt stabil.
Eller kanske en kondensator... :roll:
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Calleberg »

CountDynamo skrev:Det jag kan om lysdioder är att de inte lyser på samma sätt som glödlampor gör.
De blinkar vääääldigt snabbt istället, där av att det uppfattas som att de blinkar när man ser dem genom en kamera.
Om de inte blinkar synligt för ögat.
Jag antar att du menar när man kör dem på växelspänning? Då stämmer det. :thumb: Det finns ochså styrkretsar för LED som kör Pulsbreddsmodulation, det får som följd att de styrda dioderna blinkar. Då har du ochså rätt. :thumb: Men på ren DC som t.ex ett batteri då blinkar de inte. [-X
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Calleberg »

Maximal skrev:Framlyktan är fortfarande en vanlig glödlampa så lasten har bara minskat med mellan 2,5 och 3 W

15V skulle innebära 5V drivspänning, då hade nog inte dioderna hållit en kilometer.

Jag kanske får komplettera med en likriktarbrygga.
Det här kanske är ett ickeproblem, men OM du får problem med hållbarheten på dioderna beror det mest troligt på två saker.

#1 Lysdioder är inte så bra på att vara diod, de klarar inte så mycket spänning i backriktningen(5V kanske). Därför brukar man komplettera men en vanlig diod för att hantera backspänningen. (Har bara betydelse om man kör dem på AC såklart). Att koppla hälften av dioderna så de lyser i backriktningen kan ochså funka.

#2 Lysdioder behöver någon form av strömbegränsning. Det löser man enklast med ett seriemotstånd i lagom storlek. (Lysspolen kanske löser det här åt dig genom att den bara lämnar X watt, men om framlampan slocknar och det är samma spole till baklyset finns det plötsligt mer watt över till baklampan).
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
CountDynamo
Inlägg: 78
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Mora

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av CountDynamo »

Calleberg skrev: Jag antar att du menar när man kör dem på växelspänning? Då stämmer det. :thumb: Det finns ochså styrkretsar för LED som kör Pulsbreddsmodulation, det får som följd att de styrda dioderna blinkar. Då har du ochså rätt. :thumb: Men på ren DC som t.ex ett batteri då blinkar de inte. [-X
Vad jag vet om lysdioder är att det är som en elektronisk bakventil, som inte är öppen hela tiden, utan de öppnas och stängs med så snabba intervaller att ögat inte uppfattar dem.
Om man nu inte filmar eller tittar genom en kamera.

Upplever sådant dagligen på jobbet, backkamera på lastbilen och nyare bil med diodljus fram, "lampan" blinkar när jag tittar genom kameran, men i backspegeln så lyser de hela tiden. :)
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av erlan »

och du är helt säker på att det är just lysdioden som blinkar, och inte elektroniken som ska begränsa srömmstyrkan genom dioden?

erlan
umekille
Inlägg: 1519
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av umekille »

Va fin den blev slider_score.gif
Skriv svar