Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:07, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

ja jag har aldrig mätt seriöst vad som händer på en moppe.
men på den fulltrimmade sachsen jag hade när jag var 15 så hade jag bra lyse med 12v 15w lampa. 6v 15w höll typ några km.
det jag vet är att glödtråden ändrar resistams med temperaturen, kommer dock inte ihåg om den ökade eller minskade med stigande värme. men ohmmäter man en kall lampa så får man inte vettigt värde.

erlan
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Calleberg »

Resistansen ökar när du tänder lampan , mäter man på lös lampa borde det bli 0-0,5 ohm eller så...

En 12V 15W Lampa borde hålla ungefär 9-10 Ohm när den är i "drifttemperatur".
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

brukar bli bättre balans i dom på högre varv.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:05, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

jag vill påstå att kondensatorn matchar inte tändspolen.
det ska gå att läsa av på brytaren om den är för svag eller för stark.
absolut max 4A över brytarspetsar. du kan ju ha överledning i primärkretsen i spolen, min 3 ohm resistans i primärkretsen.

jag trodde du skulle hugga på några av brytarna Jossan la ut här?
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 12&t=20356

erlan
HSE
Inlägg: 5966
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

Kanske läge att skaffa ett brytarlöst system, finns fina grejor: http://www.123ignition.se/produkter.php Eller testa och lägg in en kondensator till parallellt med den gamla och se om det hjälper. Men jag hade satsat på brytarlöst, precis som på mopeder finns det fördelar med brytarlöst :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:05, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:04, redigerad totalt 1 gång.
HSE
Inlägg: 5966
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

56:an skrev:
HSE skrev:Kanske läge att skaffa ett brytarlöst system, finns fina grejor: http://www.123ignition.se/produkter.php
Jag tycker nog att ett brytarsystem är fina grejer när det fungerar. Enkelheten är helt oslagbar och kan åtgärdas vid vägkanten i full snöstorm om så skulle erfordras :D

Sen var det kostnaden men det svårt och jämföra eftersom man skulle ta kontakt för prisinfo :roll:





Priserna står på nästa sida om du kollar:
Pris 3 456,00 kr ex moms, 4 320,00 kr inkl moms Sedan är det onekligen lite dyrt :) Brytarspetssytemen fungerade onekligen under många år men har sina nackdelar, slitaget på dem gjorde att tändningsinställningen ändrade sig hela tiden. Man kunde ställa tändningen noggrant, köra ett par dagar och när man kollade igen så stämde den inte längre...På slutet när jag körde bilar med brytare installerade jag elektroniskt tändsystem som behöll brytarna men avlastade strömmen över dem. Fiberklacken slets ju fortfarande men utan gnistbildning mellan kontakterna slets inte dessa och brytarna höll hur länge som helst. Vet inte om dessa ombygnadssatser fortfarande går att få tag i annars skulle en sådan nog lösa dina problem till en relativt låg kostnad. Och risken att behöva mixtra med det vid vägkanten i full snöstorm är liten men om det skulle hända kopplar man bara förbi elektronikboxen så fungerar systemet på det gamla viset igen.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Skunkworkz »

MSD tändboxarna kan köras som du beskriver, man får dessutom multispark funktion på låga varv. Bör gå att hitta beg för rimliga pengar. Sedan det här med att det går att laga en brytar/förgasar bil vid vägkanten är något som ofta personer som inte har en bil med brytarlös/insprutning säger. När jag hade gamla 140 så var det ett djävla mekande med tändning/förgas men när jag skaffade lite modernare bilar så har dom bara gått, aldrig varit något problem med tändning/bränsle, motorn slits ju dessutom mindre.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

56an, jag har en MSD 6A tändbox liggande MSD P/N 6200. https://www.youtube.com/watch?v=5LZuh0X7rtw

Den har ingångar både för induktiv givare och för vanlig brytartändning. Det inbyggda pull-up motståndet till brytare är på 40 ohm så det blir bara några hundra milliampere som går genom brytarna och det är ju en snäll last genom att den är resistiv så det behövs ingen kondensator i fördelaren.

Säg till om det kan vara något för dig jag kan jag gå igenom den. Är den felaktig så lagar jag den om den är reparabel men det brukar de vara. Dessa boxar är dock normalt mycket driftsäkra och i händelse att den mot förmodan skulle gå sönder så är det bara att koppla över brytarna tlll tändspolen och köra vidare.

Boxen ger en mycket kraftig tändning, länken på youtube överdriver inte. Boxen levererar multiple spark med någon millisekund skillnad mellan pulser under 10 vevaxelgrader upp till ca 3000 rpm om jag minns rätt. Det gör att motorer startar mycket lättare kalla och går jämnt direkt. Det kan säkert vara en värdefull egenskap om man kör med E85, speciellt vid kallstart, när det inte skulle gå att starta alls med ett gammalt konventionellt tändsystem.

Säg till om du är intresserad så kan du få köpa den för 1000 kr inkl. frakt eller om du har något intressant att byta med så slipper det bli några pengar. D.v.s. om jag har kvar eventuella reservdelar om det behövs. Det som brukar paja på dem är sluttransistorerna när folk kopplar in dem fel annars har de mycket hög driftsäkerthet. Du får gärna testa den först om du vill och skicka tillbaka den om du inte är nöjd.

Edit: Kollade boxen nyss och en av de båda sluttrissorna är paj. Så jag beställde ett par nya för det är lika bra att göra iordning den så att kan den komma till nytta för någon.
Bilagor
MSD 6a spec.jpg
MSD 6a spec.jpg (93.95 KiB) Visad 3207 gånger
MSD 6A.jpg
MSD 6A.jpg (182.27 KiB) Visad 3207 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar