Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Kul med svaren :-)

Kommer ta det bit för bit och ge mig på mycket själv. Värdefulla tips härifrån redan nu.
Har ingen förvaring där jag bor så det får bli att montera ner den där den står nu och flytta den i delar allt eftersom.
Motorn kommer behöva lämnas till mer kunnigt folk iaf så vi får se när ekonomin tillåter det men å andra sidan finns det en hel del att göra innan iaf.

Är den allmänna uppfattningen att den ska hållas orginal?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av erlan »

eftersom du ska behålla den så kan du lacka och bygga den som du vill.
om du haft någon som helst tanke på att sälja den så skulle du gjort den orginal,
för det hade varit enda chansen att få tillbaka pengarna.
satsar du på en solid färg istället för rödmetallicken så kan du nog klara lacken själv.

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av HSE »

Jag har också en sådan, ett vrak som saknar skärmar, vertygslocket och svänghjulskåpan samt har fel bakhjul. Men trots sitt utseende går den som ett spjut. Gav bara 300 för den... Så den väntar på sin tur för renovering.
300 kr moped 001 (640x480).jpg
300 kr moped 001 (640x480).jpg (290.61 KiB) Visad 5375 gånger
300 kr moped 002 (640x480).jpg
300 kr moped 002 (640x480).jpg (336.01 KiB) Visad 5375 gånger
300 kr moped 004 (640x480).jpg
300 kr moped 004 (640x480).jpg (343.04 KiB) Visad 5375 gånger
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av 56:an »

HSE skrev: 300 kr moped 004 ... går som ett spjut
Gillas!!! slider_score.gif slider_score.gif
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Fan 300:- e ju som hittat slider_score.gif

Kommer inte sälja den när den är klar så kanske blir lite annorlunda än orginal..skulle vilja ha ett bredare bakhjul och annat styre eventuellt.
Får se vad det blir..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av erlan »

hjul från topper och F50 är kandidater då.
skulle du få iden att montera en fotväxlad motor så ska den då egentligen ha en bredare sving och ett bredare bakhjul.

erlan
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

erlan skrev:hjul från topper och F50 är kandidater då.
skulle du få iden att montera en fotväxlad motor så ska den då egentligen ha en bredare sving och ett bredare bakhjul.

erlan
Hu funkar ett bredare bakhjul med orginalmotor då?
Låt säga att jag tar bakhjulet från en f50.. Vad behöver jag byta på det för att det ska funka på min moppe då?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av erlan »

F50 är lite lustig för den har det smala navet som normalt användes på tvåväxlade modellerna. nu brukar ju dom hjulen betinga en slant i fint skick. så det är ju inte säkert att det blir billigare än att byta fälgbana på ditt eget hjul.

treväxlade compact, stockholmare, 50ss och e-type har däremot ett bredare nav

erlan
Användarens profilbild
nysa81
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 sep 2015, 15:06
Ort: Luleå

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av nysa81 »

hur går det med denna renovering, har du kommit igång?
Crescent MCB 1206 Trapper
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Tar upp tråden igen.
År har passerat, flytt, nytt arbete, småbarnsåren och annat satte renoveringen på pause. Men fan ta den som ger sig.

För två veckor sedan tog jag tag i detta på riktigt men en starkare ambition och bättre förutttningar än tidigare att lyckas.
Mitt nuvarande arbete är på en mekanisk verkstad med bra tillgång till arbetsytor och verktyg efter ordinarie arbetstid.

Det som gjordes först var att gräva fram moppen ur ett förråd igen och börja inspektera skicket.
Fler år stillastående i under dåliga förhållandet hade gjort moppen om möjligt ännu risigare.

Monterade ner hela mopeden och fick mig en bättre överblick av skicket och kunde konstatera att sämst skick var hjulen. Både fram och bakhjul hade nav dom fastnat och axeln gick inte att rotera till en början.

Framhjulet verkar rakt och ekrarna är i gott skick. Navet har jag inte lyckats öppna då brömsskölden sitter fast. Jag lyckas inte avlägsna muttrarna som håller lagren på båda sidorna samtidigt och kan därför inte öppna upp allt för att renovera i nuläget.

Bakhjulet är skevt, flera ekrar saknas, samma problem som framhjulet beträffande att öppna upp navet dessvärre. När jag fick loss de gammla däcken så märkte jag att på fälgbandet satt någon typ av textil som under åren sugit åt sig fukt och rostat fälgen inifrån. Fälgbanan är därför väldigt rostig och jag tvekar om den är värd att rädda. Navet däremot känns nödvändigt att rädda då jag inte lyckats hitta några kompletta nav att köpa.

Funkar det att ha ett drev med 34 tagg istället för 36? Vad blir skillnaden?
Finns det någon därute med ett bakhjul i bättre skick till salu?
Finns det någon i dessa coronatider som behöver sig ett extra jobb och vill ta sig an mina hjul eller iaf bakhjulet?


Motorn har jag lämnat till en kollega med lång erfarenhet av sachs motorrenovering. Han tar sig an den till hösten vad jag vet i nuläget.

Jag har börjat slipa ner skärmar, kåpor och tank plåtrent för spackling, slip och lack.
Swingen har jag gjovblästrat och tänkte lacka med hammarlack efter det ska bussningarna bytas också.
Nya dämpare ska inköpas då de gamla inte finns kvar.
Målet är att den ska stå färdig till nästa vår helt renoverad. Finns ingen tanke att allt måste vara orginal inte heller att den behöver vara helt custom, bara att den ska vara fin och gå bra så jag kan njuta av den.
Bilagor
Nedplockad
Nedplockad
IMG_20200520_151332.jpg
Framnavet
Framnavet
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Micke S »

Intressant projekt att följa :D
Med 34 i stället för 36 kugg minskar dragkraften med 5,5 procent (34/36).
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Så fler taggar är att föredra isf? Låt säga 40 tagg?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Micke S »

Det beror på utgångsläget och vad man föredrar.40 ger ännu högre dragkraft än 36. Då ökar den med hela 11 procent.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av SS440-80 »

Fler tänder på bakre drevet ger starkare moped och lägre topphastighet, färre tänder ger det omvända. Alltså högre topphastighet men sämre styrka.

På framdrevet som sitter på motorn gäller det motsatta. Färre tänder, starkare motor och lägre topphastighet.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Renoveringen har verkligen fått igång intresset för min moped igen. Letar delar och tror mig ha hittat en bra donatormoped med en hel del jag behöver så som bättre hjul, skärmar och dämpare. Plånboken säger dock "bromsa lite" och ta det lugnt. Motorn kommer iaf inte vara klar innan hösten. Vi får se om jag köper donatormoped. Den kommer med en isärplockad 2 vxl sachs motor som jag iofs skulle kunna sälja. Vad skulle den vara värd tror ni? Komplett med några nya delar men ses som renoveringsobjekt.
Slipat det mesta av plåt helt rent från färg iaf. Nästa vecka ska jag slipa ramen.
Fridens!
Bilagor
IMG_20200525_163508.jpg
Skriv svar