Det är en tvåväxlad (hand, luftkyld) Sachs på flaka av okänd ram. Vacker är den, men har sen jag fått den alltid känts hopplös trött, dålig toppfart, seg i gasen, svag i backarna. Efter första felsökningsomgången testade jag att sätta en 3,5-trim på den, ny 12mm förgasare (är väl precis samma som originalet?) och ny cylle med kolv. Moppen har sen dess presterat jämnare, högre fart och mer riv, men varvar som fan och faktiskt ännu svagare i backar (nu måste jag trampa hela backen upp). Den är drevad 13-14 fram och 40 bak om jag räknat rätt. Vad ska det vara för drevning på en flaka med denna motor? Har aldrig fått någon klarhet i detta...
Känner alltså fortfarande att det är något knas, särskilt med att den är så svag. Jag kommer bokstavligen inte från huset med den då jag har en jäkla backe att ta mig upp ifrån.
Testade att ta av dämparen och bara köra på kröken, och märkte omedelbart en stooor skillnad. Kändes urstark i jämförelse med dämparen på. Avgassystemet är helt nytt (http://www.ettansmopeder.se/product/avg ... 28mm-sachs) och det ser fint ut i rören. Är motståndet för stort, och hur sjutton kan det isf vara det? Kan säga också att cylinder och avgasrör blir JÄVLIGT HETA bara av en kort testrunda i trädgården.
Ja, som sagt, tacksam för lite hjälp här, jag är egentligen hopplös på motorer