Husqvarna Cornette Sport -61
Husqvarna Cornette Sport -61
En av sommarens absolut finaste dagar spenderade jag i bilen... påväg mot nya mål.
Torsdagsmorgonen kom och det bar iväg, för jag hade planerat att vara hemma redan vid 4tiden samma dag.
Resan ner tog ca 4timmar, men enligt gps:en bara 2 ½ timme... vet inte vad som gick galet. Troligtvis så njöt jag av den klarblåa himmeln, det kulliga landskapet som susade förbi, alla gnistrande sjöar och små mysiga byar man åkte igenom.
Västerås till Tranås, via småvägar är nog precis som det ska vara. Alldeles underbart!
Man hinner nog gå igenom vad det är man håller på med både en och två gånger.
Men kunde inte hålla mig, har man efter 12månaders letande äntligen hittat något man vill åt så då får man sluta tänka rationellt.
Det tog minst lika lång tid hem så kl4 kunde jag glömma... Klockan närmade sig 7 på kvällen och jag hade suttit i bilen ca 10timmar.
Nog var det värt när man väl kom hem!
Så nu är jag stolt ägare av en 61:ans Husqvarna moped modell: 41222 dvs en Cornette men enligt Husqvarnas tankesätt en Sport.
Gillar allt med denna moped. Alla borde äga en veteranmoped nån gång i livet, för när det är bra väder så blir det bara bättre med 1hk mellan benen.
Men inget gott utan lite ont i sig... den startar inte, så nu har jag att göra.
Försöker löse detta med allehanda sätt och ideer men har inte kommit fram till något konkret än.
Kommer uppdatera när jag har gjort något.
Planen är iaf att få igång den och ordna allt som har med körningen att göra.
Polera kan man alltid göra senare, samt kompletera med nya fräscha delar. Det får ta sin tid med sånt, bara jag kan köra den.
Torsdagsmorgonen kom och det bar iväg, för jag hade planerat att vara hemma redan vid 4tiden samma dag.
Resan ner tog ca 4timmar, men enligt gps:en bara 2 ½ timme... vet inte vad som gick galet. Troligtvis så njöt jag av den klarblåa himmeln, det kulliga landskapet som susade förbi, alla gnistrande sjöar och små mysiga byar man åkte igenom.
Västerås till Tranås, via småvägar är nog precis som det ska vara. Alldeles underbart!
Man hinner nog gå igenom vad det är man håller på med både en och två gånger.
Men kunde inte hålla mig, har man efter 12månaders letande äntligen hittat något man vill åt så då får man sluta tänka rationellt.
Det tog minst lika lång tid hem så kl4 kunde jag glömma... Klockan närmade sig 7 på kvällen och jag hade suttit i bilen ca 10timmar.
Nog var det värt när man väl kom hem!
Så nu är jag stolt ägare av en 61:ans Husqvarna moped modell: 41222 dvs en Cornette men enligt Husqvarnas tankesätt en Sport.
Gillar allt med denna moped. Alla borde äga en veteranmoped nån gång i livet, för när det är bra väder så blir det bara bättre med 1hk mellan benen.
Men inget gott utan lite ont i sig... den startar inte, så nu har jag att göra.
Försöker löse detta med allehanda sätt och ideer men har inte kommit fram till något konkret än.
Kommer uppdatera när jag har gjort något.
Planen är iaf att få igång den och ordna allt som har med körningen att göra.
Polera kan man alltid göra senare, samt kompletera med nya fräscha delar. Det får ta sin tid med sånt, bara jag kan köra den.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Vad säjer du om det här Alfredsson?
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
56:an Ja vad säger han?
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Riktigt fynd, jag har alltid gillat den modellen. Komplett med flygtändnings tändspolen ser jag, hoppas det inte är den som gett upp...
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Ganska vanlig men väldigt udda svensk veteranmoped. Stort nostalgivärde. Klar 10-poängareWompa skrev:56:an Ja vad säger han?
- Alfredsson
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
- Ort: Partille
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Det här är vackrare än en sommarnatt på västkusten ;)56:an skrev:Vad säjer du om det här Alfredsson?
Det är lätt den snyggaste mopedmodellen från sverige
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952
Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952
Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Kul att den uppskattas grabbar!
Kan meddela att jag fått igång åbäcket!
Satt ställbart munstycke på den, bort med det! Byta tändkabeln och tändstiftet! JAjamen! Och sen riva toppen och titta kolvringarna, då såg jag att det saknades övre och under packningen på cylindern... så vips hade jag tillverkat egna och monterat.
Efter lite slit så startade den!
Men surar lätt ner sig så tror förgasaren läcker ner i cylindern.. gäller att stänga kranen när man ställe av den
Nu är det massa småplotter som ska fixas... tydligen sitter det inte någon bromsljuskontakt på den.. så det måste fixas.
Samt montera rätt gashandtag.
När jag kompletterat och kopplat in allt så kan jag börja fräscha upp lacken och så.
Alla vajrar är ju tråkiga, men original men ändå tråkiga. Sitter reparationsnipplar här och där för att vajrarna ska fungera.
Någon som har gashandtaget till en Cornette? Kanske kan visa mig en bild på bromsljuskontakten också?
Kan meddela att jag fått igång åbäcket!
Satt ställbart munstycke på den, bort med det! Byta tändkabeln och tändstiftet! JAjamen! Och sen riva toppen och titta kolvringarna, då såg jag att det saknades övre och under packningen på cylindern... så vips hade jag tillverkat egna och monterat.
Efter lite slit så startade den!
Men surar lätt ner sig så tror förgasaren läcker ner i cylindern.. gäller att stänga kranen när man ställe av den
Nu är det massa småplotter som ska fixas... tydligen sitter det inte någon bromsljuskontakt på den.. så det måste fixas.
Samt montera rätt gashandtag.
När jag kompletterat och kopplat in allt så kan jag börja fräscha upp lacken och så.
Alla vajrar är ju tråkiga, men original men ändå tråkiga. Sitter reparationsnipplar här och där för att vajrarna ska fungera.
Någon som har gashandtaget till en Cornette? Kanske kan visa mig en bild på bromsljuskontakten också?
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
En annan grej...
Mopeden är inget fartvidunder, det kunde jag veta sen innan.
Men när man ligger på raksträckan så kan mopeden börja "smattra" typ.. som att det är något med blandningen, det är när man ligger vid högsta hastigheten typ.
Är det tändningen eller är det förgasaren som ger upp typ?
Mopeden är inget fartvidunder, det kunde jag veta sen innan.
Men när man ligger på raksträckan så kan mopeden börja "smattra" typ.. som att det är något med blandningen, det är när man ligger vid högsta hastigheten typ.
Är det tändningen eller är det förgasaren som ger upp typ?
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Menar du den s.k. "fyrtaktningen" som uppstår när momentkurvan planar ut i nedförsbackar, jämn väg, medvind etc. ?
I så fall är det ett fenomen som vi som kör otrimmat eller nästan får utstå mer eller mindre. Riktigt vad som händer vet jag inte men det låter som motorn tänder vartannat varv istället för varje varv.
Vill man bli kvitt det problemet för motorns hälsa och körningens trivsel så tycker jag en lägre utväxling är en bra lösning men då är ju inte mopeden helt otrimmad längre och farten kommer att öka något.
På din moped är i princip mindre bakdrev den enda möjligheten eftersom det inte finns så stora valmöjligheter via framdrevet på motorn.
Om motorn tar in bensin kan det vara chokekolven som läcker vilket är mycket vanligt på dom förgasarna. Själv tittar jag numera också på flottörnivån eftersom den skulle kunna vara felaktig och det finns möjligheter att påverka motorns egenskaper där. Läckande flottörventil är heller inget otänkbart i sammanhanget och jag har varit ute för det också på en sprillans ny kinabingförgasare dock ej min egen.
I så fall är det ett fenomen som vi som kör otrimmat eller nästan får utstå mer eller mindre. Riktigt vad som händer vet jag inte men det låter som motorn tänder vartannat varv istället för varje varv.
Vill man bli kvitt det problemet för motorns hälsa och körningens trivsel så tycker jag en lägre utväxling är en bra lösning men då är ju inte mopeden helt otrimmad längre och farten kommer att öka något.
På din moped är i princip mindre bakdrev den enda möjligheten eftersom det inte finns så stora valmöjligheter via framdrevet på motorn.
Om motorn tar in bensin kan det vara chokekolven som läcker vilket är mycket vanligt på dom förgasarna. Själv tittar jag numera också på flottörnivån eftersom den skulle kunna vara felaktig och det finns möjligheter att påverka motorns egenskaper där. Läckande flottörventil är heller inget otänkbart i sammanhanget och jag har varit ute för det också på en sprillans ny kinabingförgasare dock ej min egen.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Kan vara det fenomenet... Inget som riktigt stör men mopeden är oskön att köra. Känns som man ligger och tokvarvar för ingenting, den är urstark men inget mer.56:an skrev:Menar du den s.k. "fyrtaktningen" som uppstår när momentkurvan planar ut i nedförsbackar, jämn väg, medvind etc. ?
I så fall är det ett fenomen som vi som kör otrimmat eller nästan får utstå mer eller mindre. Riktigt vad som händer vet jag inte men det låter som motorn tänder vartannat varv istället för varje varv.
Vill man bli kvitt det problemet för motorns hälsa och körningens trivsel så tycker jag en lägre utväxling är en bra lösning men då är ju inte mopeden helt otrimmad längre och farten kommer att öka något.
På din moped är i princip mindre bakdrev den enda möjligheten eftersom det inte finns så stora valmöjligheter via framdrevet på motorn.
Om motorn tar in bensin kan det vara chokekolven som läcker vilket är mycket vanligt på dom förgasarna. Själv tittar jag numera också på flottörnivån eftersom den skulle kunna vara felaktig och det finns möjligheter att påverka motorns egenskaper där. Läckande flottörventil är heller inget otänkbart i sammanhanget och jag har varit ute för det också på en sprillans ny kinabingförgasare dock ej min egen.
Vill få ner varvtalet och höja hastigheten så den blir mer lättkörd.
Tanken är ju att få lite mer kräm ur äggmotorn för heller senare.
Ska iaf börja med att byta kröken och ljuddämparen sen arbeta mot att montera ny vev och kanske en Flintacylinder.
Finns det bakdrev? Vart isf?...
Har bytt gummipluppen så nu kanske den håller mer eller mindre tätt... men troligen inte helt.
Står den en timme och blir kall så är den dyngsur, fick ta av tändstiftet och torrkörra motorn lite innan jag kunde få igång den igen.
Flottören är en original Bing och den verkar stänga, men jag kör på att stänga av kranen tills vidare... det verkar fungera för stunden.
Några trimtips till denna motorn?
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
1 Det låter exakt som originaldrevning och därmed 30 moppe men inte så mycket mer.Wompa skrev:Känns som man ligger och tokvarvar för ingenting, den är urstark men inget mer.
Vill få ner varvtalet och höja hastigheten så den blir mer lättkörd.
Ska iaf börja med att byta......och ljuddämparen
Finns det bakdrev? Vart isf?...
Ganska trist faktiskt, som om det saknas en högre växel, så där håller jag helt med dig.
2 Ljuddämparen. Låter mycket eller lite? Den ser i alla fall bra ut så den skulle jag kunna byta till mig
3 "Finns det bakdrev?" Med olika många kugg menar du? Kan inte säja det på rak arm men jag har samlat ihop en hel hög med olika bakdrev som jag botaniserar i och antingen kan man hitta nåt som passar eller passar med mer eller mindre modifiering. Nån liten diff på kupningen tar jag ingen större hänsyn till bara det inte tar emot nånstans utan kedjan ska gå fritt hela vägen.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Ljuddämparen saknar innanmäte och någon har borrat några hål i sidan.. Låter roligt
En treväxlad äggmotor kanske skulle vara något.
Får titta vad jag har för drev på den.
Såg att det fanns framdrev i olika storlekar iaf på Mustang Och Husqvarna Center.
Och bakdrev tydligen...
30kugg kanske?
En treväxlad äggmotor kanske skulle vara något.
Får titta vad jag har för drev på den.
Såg att det fanns framdrev i olika storlekar iaf på Mustang Och Husqvarna Center.
Och bakdrev tydligen...
30kugg kanske?
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Tydligen sitter det ett 11 tandat drev fram och ca ett 43 tandat bak.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Några hål kan man fixa med en migsvets, nu har jag ingen sån själv men jag känner en som har
Jag har bara sett en treväxlad äggmotor och det var på en marknad för nåt år sedan men jag kom en kvart för sent
Hela moppen, skapligt repobjekt originalskick, gick för 800 spänn...
Original fanns 10 och 11 kugg och kanske 12 kugg nu specialtillverkas som eftermarknadspryl, men ska det göra skillnad och tala om måste man upp i 14-15 kugg och det är omöjligt på den motorn tyvärr.
Jag satte 34 kugg bak på en äggmotormoped jag höll på med för ett par år sedan och det visade sig vara "lagom".
Nu när vi talar om det kommer jag ihåg det var ett drev till en Raketare och som jag filade lite i M6 hålen för att det skulle passa. Centrumhålet vill jag minnas var lika. Dock var Raketdrevet mera kupat men det linjerade bra ändå.
Jag har bara sett en treväxlad äggmotor och det var på en marknad för nåt år sedan men jag kom en kvart för sent
Hela moppen, skapligt repobjekt originalskick, gick för 800 spänn...
Original fanns 10 och 11 kugg och kanske 12 kugg nu specialtillverkas som eftermarknadspryl, men ska det göra skillnad och tala om måste man upp i 14-15 kugg och det är omöjligt på den motorn tyvärr.
Jag satte 34 kugg bak på en äggmotormoped jag höll på med för ett par år sedan och det visade sig vara "lagom".
Nu när vi talar om det kommer jag ihåg det var ett drev till en Raketare och som jag filade lite i M6 hålen för att det skulle passa. Centrumhålet vill jag minnas var lika. Dock var Raketdrevet mera kupat men det linjerade bra ändå.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Ja så är det nog och det var 10 kugg fram på de något äldre mopederna med äggmotorn.Wompa skrev:Tydligen sitter det ett 11 tandat drev fram och ca ett 43 tandat bak.
Jag räknade kuggen på ett bakdrev till en monarped med äggmotorn och fick kuggantalet till 48 och förmodligen tillsammans med ett 10 kuggars på motorn så kanske dom redan bytt till en något mindre bakdrev på din moped?