Moppep*rrtråden (barnsäker)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av 56:an »

Stefabok och reklammaterial för Stefa Flygtändning från veteranmarknaden idag :)

Bild

Man kan undra varför Stefa kallade de här tändsystemet för "Flygtändning", ett försäljningstrix som låg i tiden naturligtvis men hur skulle man motivera namnet?

Broschyren ger lite svar på den frågan i den mån en av de stora fördelarna med Flygtändningen var att den kom utanför den varma motorn och kunde hålla en bättre drifttemperatur i fartvinden och det gällde då såväl tändspole som kondensator. Därav flygtändspolen som flygplanskropp i deltaflygplanet på bilden.

Men den riktigt stor fördelen var att nu kunde tändspolen göras så stor som den behövdes göras för att nå alla kvalitetskrav. Anledningen till att gamla mopedtändspolar inte höll var helt enkelt att de var för små. För klen lindning som blev ömtålig + otillräcklig invändig isolering. Så menar broschyren som är riktad till återförsäljare och verkstäder som försäljningsargument.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av Raketsport »

Spray on med Jet Pack. Förvandlar din gamla dammsugare till lackeringsmaskin :lol:
Bild

Behöver du pansarlack till moppen eller cykeln? Crescent hade sina egna burkar. Senare använde de Syntem.
Bild

Visst måste moppen ha sitt eget shampoo
Bild
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av 56:an »

Raketsport skrev:Bild
Den bilden gillade jag...
Moppegrejer upplagda på en gammal hyvelbänk det blir ju bara helt perfekt mistick_yes.gif
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av Hasse »

56:an skrev:en gammal hyvelbänk

Det är stabila grejer det :)


Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av erlan »

56:an skrev:Stefabok och reklammaterial för Stefa Flygtändning från veteranmarknaden idag :)

Bild

Man kan undra varför Stefa kallade de här tändsystemet för "Flygtändning", ett försäljningstrix som låg i tiden naturligtvis men hur skulle man motivera namnet?

Broschyren ger lite svar på den frågan i den mån en av de stora fördelarna med Flygtändningen var att den kom utanför den varma motorn och kunde hålla en bättre drifttemperatur i fartvinden och det gällde då såväl tändspole som kondensator. Därav flygtändspolen som flygplanskropp i deltaflygplanet på bilden.

Men den riktigt stor fördelen var att nu kunde tändspolen göras så stor som den behövdes göras för att nå alla kvalitetskrav. Anledningen till att gamla mopedtändspolar inte höll var helt enkelt att de var för små. För klen lindning som blev ömtålig + otillräcklig invändig isolering. Så menar broschyren som är riktad till återförsäljare och verkstäder som försäljningsargument.
kan tillägga i ämnet att en begagnad utanpåliggande bosch/zyndapp tändspole gav betydligt längre gnistor än NOS flygtändspolen.
vid testet "vevades" motorn med borrmaskin.
dessutom lyckades jag inte montera flygspolen snyggt på min Erlan.
så den ligger i samlingarna.
vet i.o.f.s. inte om det blev snyggare med boschspolen, men det blev i alla fall inte fulare.

erlan
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av pnilz »

Hasse skrev:
56:an skrev:en gammal hyvelbänk

Det är stabila grejer det :)
Innehållet i dukarna till höger på golvet har du gjort det själv?
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av Hasse »

pnilz skrev:

Innehållet i dukarna till höger på golvet har du gjort det själv?

Mycket skolk på Svenskalektionerna?
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av pnilz »

Jo :oops:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av 56:an »

J2000E skrev:Bild
Men TS menade väl ändå att det här var en tråd för bilder? :roll:

Alltså moppep*orrbilder...

OK Hasse... Jag ser en bild på en hyvelbänk. Röj av och ställ sex burkar i rad så har du en riktig hyvelbänk :wink:
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av Rolle »

[quote="Raketsport"]Behöver du pansarlack till moppen eller cykeln? Crescent hade sina egna burkar. Senare använde de Syntem.
Bild

Vad synd att lack nr. 5800 inte fanns med bland burkarna. Jag skulle nämligen behöva en....
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av J2000E »

Burkarna gör att det pirrar till lite. Klart njutbar bild. Stillhet och kontemplation.

Här kommer en för damerna - och kanske för en del av herrarna.

Vad är det i/med denna bild som gör att den, enligt min åsikt, platsar i denna tråd? Den som kommer med rätt svar vinner äran av att vara bäst på omvärldsbevakning.

Bild

PS - det har inte med släpet att göra eller gärdsgården... (även om det kan finnas dem som går igång på sådant också).
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av Raketsport »

Ja jag vet inte om det är Stellan Egeland eller Raketen som anses som mest moppeporr?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av J2000E »

Jag trodde Zappafan eller Conrad skulle hinna först...

Men nu får du bestämma dig för vad det är som gäller! Moppen eller Stellan? Och varför.
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av J2000E »

Låter tävlingen ovan fortsätta ett tag till.

Den här bilden vet jag inte vem som är upphovsman till. Jag hittade den på nätet för ett bra tag sedan och har tappat bort fakta runt den. Om någon vet så berätta gärna. Jag skulle vilja ha en stor tavla av den på väggen. Varför det..? Jo, det finns så mycket i bilden som är spännande. Bilden är uppenbarligen inte arrangerad utan fotot måste vara taget med ögonblickets ingivelse. Det är vinter. Moppen - min favorit - en Crescent 2000. Rejält ombyggd i enlighet med tidens mode. Tittar man noga så är det inget budgetbygge. Kromad tank, kromad framgaffel och sving, rätt limpa med stötdämpare. Ser ut att ha en fotväxlad motor och fet ljuddämpare. Sitter säkert en femmis på och en 17 Bing. Är det en gråburk som skymtar? Eller vill jag bara se den? Spelar ingen roll.

Se blicken i killens ögon - hela livet framför sig och han har en stenhård moppe. Han är kung.

Vart var dom på väg? Kom dom fram? Var är han idag? Var är moppen?

Det är en underbar bild och helt klart moppep*rr.

Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av erlan »

och det är väl huven på en då rätt ny saab i förgrunden.
det var ju alltid lite pirrigt när sånt smög upp bredvid.

erlan
Skriv svar