Husqvarna Cornette Sport -61

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Hakan »

Grattis till rätt märke, och fin moped.
Ang drev så skiljer det på de olika modellerna.
Ex Roulette 57a 2vxl 11 fram och 48 bak , Roulette 57a Lyx 3vxl 11 fram och 39 bak ,Roulette Standard 61a 2vxl 10 fram och 44 bak
Ex Cornette 59a 10 fram och 44 bak.
Att gå från 10 till 12 fram gör markant skillnad, jag har alla dessa varianter så jag har testat.

Jag kan rekommendera att ta av förgasaren rengör den noggrant . Det samlas ofta slagg i styrhålet för flottören nere i flottörhuset , detta brukar jag ta ett passande borr och borra FÖRSIKTIGT så det verkligen blir rent där nere.Ang icke tätande flottör kan man i vissa fall ta tandkräm på flottörens spets och snurra den för hand mot konan i flottörlocket, kan hjälpa mot läckande flottör.
Nästa klassiker på dessa gasare är att någon dragit åt muttrarna till förgasaren för hårt , då blir anliggytan krökt och det läcker då mellan gasaren och cyllen. Jag har riktat många såna förgasare, men det skall göras med känsla.

Treväxlad äggamotor växer inte på träd, men självklart har man sådan på hyllan, även NOS block till en dylik.
Användarens profilbild
Wompa
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa »

56:an

Jag får spåna lite på det där... bäst skulle nog kanske vara 12 fram och 38 bak, då bibehåller man lite baktagning i maskinen samtidigt som man slipper ligga på plåga motorn på raksträckan.

Men egentligen så är det bara ursäkter för att få trimma :D

Bäst skulle vara en Cornette som gör 50 utan problem så man kan ligga i 30-35 på låga varv och njuta mer :)

Hakan

Håller med dig helt!

Jag har sökt efter en Cornette då jag insåg att en Raket Sport var lite way out of my league!
Dessutom tror jag Cornetten är lite trevligare att titta på när det kommer för sig :)


Förgasaren har jag rengjort 2 gånger redan.. lite si sådär med flottören.. vet inte hur dem hade tänkt sig... det är original bing i den nu men nålen går att justerar i flottören. Ingen aning vad som är medelläget.






Kan ju uppdaterar er grabbar med att mopeden inte startade idag....

Trodde jag löste det här problemet med att stänga soppakranen men tydligen är det ett elfel som gör att den inte startar... jag vill få för mig att tro det iaf.

Är motorn kall så är det inget liv i den, men springer jag några vändor så den börjar bli varm så kan den smattra till imellanåt.

Kan det vara kondensatorn? Tog av stiftet och gnistan är svag tycker jag......

Vill verkligen inte tro att det är Stefa spolen som är dålig :(
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av HSE »

Gnistan skall klara att slå över 10 mm i öppna luften för att klara komptrycket på plats i motorn. Lätt att koppla in en annan utanpåläggande tändspole för att kolla om det är din gamla som är dålig. Dessa tyvärr fula eftermarknadsspolarna kostar bara lite över en hundring och finns hos de flesta som säljer delar till moped eller trädgårdsmaskiner. Går på samma sätt att hänga på en ny kondensator uppe vid tändspolen för att testa, en kondensator behöver inte sitta på tändplattan...
Användarens profilbild
Wompa
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa »

Det skulle inte gå att köra en tändspole från en 6v mc?

Dem ser ut såhär:

Bild
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av HSE »

Borde gå men jag har faktiskt inte testat, funderade på det en gång men tändspolen jag hade på hyllan såg tveksam ut...
Användarens profilbild
Alfredsson
Inlägg: 212
Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
Ort: Partille

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Alfredsson »

Bra ide! Den påminner ju i formen på stefas flygtändning som satt på de senare cornetterna
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952

Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Användarens profilbild
Wompa
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa »

Finns svarta också så man behåller litr av utseendet iaf.

Men vet inte om den kan fungera? Står att ena kontakten.ska ha batteri så då vettetusan.

Kostar ca 250kr på EBay.. Satt tydligen likadana på olika engelska hojar eller liknande.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av 56:an »

Wompa skrev: Bäst skulle vara en Cornette som gör 50 utan problem så man kan ligga i 30-35 på låga varv och njuta mer :)
Bra där... Det kan man säja är min mopedfilosofi sammanfattad i en mening. Så här delar vi uppfattning precis slider_cheers.gif

Notera att det gäller en veteran vardagsmoped och köra med så 50 är i mesta laget, max 45 tycker jag själv.

Min uppfattning är att man uppnår de prestanda med ändrad utväxling och i övrigt mycket små förändringar. Huvudsaken är att motorn för övrigt är frisk i alla delar.

Hålet i pluggen på flintacyllen är inte så där extremt litet, tror 9 mm, så den kan med fördel vara kvar tycker jag. Samma hål på äggmotorns cylle minns jag inte men det kan vara mindre och då kan hindret bli större tyvärr :(
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Hakan »

Börja med att ha koll så att brytarna är kliniskt rena, minsta fett eller smuts kan skapa problem med gnista.
Tvätta rent dom med typ aceton eller liknande, justera in till rätt avstånd 0,30-0,35 alt rätt abris, jag mäter alltid abris.

Drevningen du ville ha kan du glömma, kommer inte orka.
Jag har på min ena Roulette 61a 12 fram 44 bak, opluggad exportcylle, original gasare, original avgas. gör ca 45-50 med fin ork och skön gång.
På min Husqvarna Lyx 60a 11 fram och 44 bak , exportcylle men inte lika stort insug som Roulette resten original, gör 40-45 fin ork och härlig gång.

Har sett för många tokborrade äggacyllar där insuget är helt sabbat , höjda i insugsporten så dom går helt kass.
Det är inte bara att borra/slipa, man får ha lite koll på vad som är rätt.
Bättre att montera en eftermarknads Flintacylle , den har samma porttider som äggmotorns sista cylle sk exportcylinder.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av 56:an »

Wompa skrev:Men vet inte om den kan fungera? Står att ena kontakten.ska ha batteri så då vettetusan.
Normalt sett ska det funka om det inte är en tändspole avsedd för förkopplingsmotstånd men jag tror inte det.

Här tänker du helt omvänt. Kontakt Batteri + eller 15 på tändspolen jordar du till gods i chassiet och den andra kontakten, minus eller 1, kopplar du till till den klena kabeln från motorn.

Såna mindre tändspolar var vanliga på tvåtaktare förr, har för mig dom fanns både på DKW Auto Union bilar och tidiga SAAB samt på många motorcyklar.
Användarens profilbild
Wompa
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa »

Har jag sagt att jag avskyr elektronik??? :roll:

Om jag skulle ohm mäta spolarna... Vad ska man titta efter?

Tänkte lägga en beställning på ny kondensator och brytare, så har jag bytt dem iaf.

Gnistan är otroligt svag, men blir starkare när motorn är varm.
För att ens få igång henne så måste jag springa några vändor sen kanske hon startar... Men svårt att få bra tomgång då inte rätt gashandtag sitter på. Vajern är liksom för lång.

Det är också något som ska göras, byta alla vajrar och höljen.

Ska ut i garaget nu, igår monterade jag tillbaka kedjeskyddet så nu ser det bättre ut :D
Något som ska gixas är elsystemet... Väntar på tutan jag bjöd hem på tradera, sen ska jag beställa bromsljuskontakten också... Små steg slider_anon.gif
Användarens profilbild
Wompa
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa »

Insuget är uppborrat till 15mm och ser rätt bra ut i loppet. Tog av toppen och tittade om det öppnade ordentligt när kolven var nere och vände, och det gjorde den.

Ska komma ihåg att fota den nästa gång.
Känns seriöst gjort då dem svetsat runt hålet innan sen borrat.

Funderar på att montera en Bing som matchar insuget, 15mm med någon adapter för insugsljuddämparen.
Användarens profilbild
Wompa
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa »

Måste också gå igenom kopplingen... Den går tillbaka men ligger på sista mm, så den slirar lite.
Antingen något som skärvar eller kanske den behövs shimsas.
Användarens profilbild
Wompa
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa »

Satt inga som helst packningar på cylindern så jag rev den.
Bild

Här kan man se svetsningen och borrningen av insuget.
Bild

Bild

Riva tändplattan...
Bild

Brytaren... beställt en ny så det är skitsamma om den är godkänd eller inte. Den fasta sidan hade iaf en krater i godset där den bryter.
Bild

Jajamen... någon som har en hel tändplatta till Stefa?
Bild

Monterade kedjeskyddet så nu ser den anständig ut iaf.
Bild

Rengjorde och fettade in växelväljaren när den ändå var ur.
Bild
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av PUCH-60 »

Jag har nog en hel platta, jag kollar i morgon.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Skriv svar