Moppep*rrtråden (barnsäker)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av zappafan »

Ja för min del läste man om det här i Wheels 2001 tror jag det var, & då kickade mitt moppeintresse igång igen.... :D (& ett raketarsle var ett givet val..)
Bild
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av J2000E »

Visserligen är hans raketarsle rätt trevligt och går riktigt bra - och jag har faktiskt ägt den ett tag. Stellan var förvirrad en stund och ville sälja. Jag slog till och köpte. En Carsting-portad cylle på en fyrpet - som gör 96 km/h utan gas kan man ju inte låta bli. Originalkoppling och vanlig brytartändning. Han körde den från Stavsnäs till Grisslehamn utan problem i ett Cannonball. Efter en tid utan moppe så sansade han sig - jag lånade ut moppen till honom i samband med turen till Leffes minne och sedan sade jag till honom att han skulle ha den tillbaka. Så blev det. Men det är inte den som är moppep*rr.

Inte heller den rosa fårskinnsfällen - även om det är lite trevligt det också.

Inte heller hans tonårsmustasch. Även om den borde attrahera både dem som gillar sjuttiotalsp*rr och dem som gillar tysk gayp*rr.

Det är Stellan som moppeförare. Jag har sett honom köra dragracing med naken gasvajer i mungipan (vajern hade gått av). Framhjulet i luften och full gas. Jag har sett honom köra ut på åkrar och få luckor i knäna. Med mera, med mera. Han kör som om det inte finns någon morgondag. Som en fjortonåring.

Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av 56:an »

J2000E skrev:Låter tävlingen ovan fortsätta ett tag till.
För mej som är lite elektriskt intresserad så är det här något av moppep*rr.
Dom låg i en låda på en veteranmarknad och säljaren begärde 350 spänn för rubbet. Dom tar vi sa polisen tänkte jag för det är ju ungefär vad en enda spole brukar kosta :D

Bild
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av Coolvette »

Kanske någon gillar detta...

Jag och frugan köpte kåken för drygt 27 år sedan.
I garaget eller i källaren, minns inte exakt, fanns det en burk som fortfarande finns kvar.
Drivgasen finns kvar, det luktar rejält med eter och den fungerar säkert också, tror jag använde
den till grannen gräsklippare för 15 år sedan...

Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av 56:an »

Ja, en sån kan vara användbar för moppen också. Bara en tryckknapp med ett smalt rör på sen och sen spruta in i luftburken :)
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av J2000E »

Ja, de där spolarna är lite mysiga med sin linda. Det ger mer hantverkskänsla än en plastinbakad. Tyvärr suger de väl fukt med tiden? Hygroskopisk vandring?

Dagens moppep*rr är återigen en bild som jag inte vet var jag hittat - annat än att det var på en svensk site. Tror Niltan på Stuvsta Moped var inblandad men jag vet inte helt säkert.

Vad som måste varit ett tidigt test/prototyp för EKF. Man skulle vilja veta hur diskussionerna gick i Schweinfurt. "Ahhh, wir tagen der gamle skitblock und anpassen den zylinderfoot to tze neue zylindern. Vielleicht kann wir en und anderen luren zu kaufen der alte scheisse mit detta? Ältere männer im Schweden vielleicht"

Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av 56:an »

J2000E skrev:Ja, de där spolarna är lite mysiga med sin linda. Det ger mer hantverkskänsla än en plastinbakad. Tyvärr suger de väl fukt med tiden? Hygroskopisk vandring?
Stefa gjorde så småningom en plastinbakad tändspole som kallades "Supermetic" och dom var oftast blå men även grå. Den tändspolen skulle ha bättre isolering och säkert även bättre skydd mot den där hygro... som du nämner. Fast mitt intryck är att dom tändspolarna faktiskt blev sämre. Redan när jag var femton kunde dom spolarna bli kassa väldigt fort och särskilt dom med mindre cc typ JLO m.fl.

Nu sen jag blev återfallsmopedist har jag icke hittat en enda sån spole som fungerar. Dom har varit kassa allihop, även de något bredare 54 cc spolarna till Flinta. Bosch svarta plastinbakade spolar från den tiden, eller något senare, fungerar däremot ibland.

Anledningen till att jag köpte spolarna på bilden är att dom är nya, eller aldrig använda. "Nya" kanske är fel ord, man brukar säja NOS istället om sånt som är gammalt men oanvänt.

Jag har spolarna i en burk med lock på eftersom dom fortfarande luktar och inte känns så där stenhårda heller.
Lindningslacker känns otäckt. Jag har haft flera burkar med olika sorter men slängt allihop. Det var skarp varningstext på dom också.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av erlan »

det där prototypblocket såldes på tradera för ett antal år sen.
vill minnas att det blev rätt dyrt.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av Raketsport »

J2000E skrev: "Ahhh, wir tagen der gamle skitblock und anpassen den zylinderfoot to tze neue zylindern. Vielleicht kann wir en und anderen luren zu kaufen der alte scheisse mit detta? Ältere männer im Schweden vielleicht"
:lol: :lol:
//Jossan
Josefine Andersson
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av Neifelheim »

J2000E skrev:Ja, de där spolarna är lite mysiga med sin linda. Det ger mer hantverkskänsla än en plastinbakad. Tyvärr suger de väl fukt med tiden? Hygroskopisk vandring?

Dagens moppep*rr är återigen en bild som jag inte vet var jag hittat - annat än att det var på en svensk site. Tror Niltan på Stuvsta Moped var inblandad men jag vet inte helt säkert.

Vad som måste varit ett tidigt test/prototyp för EKF. Man skulle vilja veta hur diskussionerna gick i Schweinfurt. "Ahhh, wir tagen der gamle skitblock und anpassen den zylinderfoot to tze neue zylindern. Vielleicht kann wir en und anderen luren zu kaufen der alte scheisse mit detta? Ältere männer im Schweden vielleicht"

Bild
från det ena till det andra så verkar du vara en skön lirare.... jag har lite burkar o skit från tiden innan mig, ska fota senare om jag inte glömmer bort det....
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av posch »

Bild
Bild

Wynns bränsletillsats för 2-taktsmotorer. Oöppnad burk från 64-65. Köpte 2 burkar, minns inte varifrån, använde upp den ena. Märkte ingen skillnad i prestanda men
luktade iallafall gott.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av 56:an »

oljeblandad fotogen + industriparfym?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av HSE »

Men dekalerna stod högt i kurs på raggarbilarna på sextiotalet :)
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av J2000E »

Inte direkt moppe men garanterat 50cc. Jag har vid något tillfälle efterfrågat bilder på 50SS crossen. Givetvis för att jag har en tanke kring en av mina 80TS. Har en som jag köpte utan reg-papper och med en 3-växlad 50cc S-motor monterad. Tillräckligt okomplett för att det skall kännas OK att leka lite med den. En helt annan tanke kring den ramen är detta (en landsvägs-Ceriani-gaffel har jag ju - som visats tidigare i tråden):

Bild

Mer information finns här (och det är givetvis därifrån jag har stulit bilden):
http://www.elsberg-tuning.dk/monark.html

Det finns mycket intressant på den sidan - inte bara om Monark. Ren 50cc-p*rr!
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Moppep*rrtråden (barnsäker)

Inlägg av TolvNollNio »

Snyggast är väl varianten med "bakåtvänd" cylinder och där förgasaren är ersatt med "gas-spjäll"
http://www.elsberg-tuning.dk/ om ni vill ha länken till hela sidan.
Mycket för Kreidler fantasten!
Blå/vit Monark 1209
Skriv svar