Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Katastrof?
Nej, i vart fall inte för mig! :)

Glödnätens ömtålighet är både välkänd och kanske ofta lite överdriven?
Visserligen är nätet i princip aska när det är avbränt, men vid lite omtanke vid hanteringen av lyktan så håller de länge.

Jag har ett antal stormlyktor, användbara saker. Reservdelar är inget problem, såvida min inte råkar ha en riktigt sällsynt raritet.
testo
Forumsponsor

Inlägg av testo »

Stormlyktan är en Primus 1020 som jag räddade från containern på återvinningen i Norrtälje för ett par år sedan.
Mest för att den var komplett minus lyftbågen. Har en annan lite finare med platta som jag brukar tända på
vintern någon gång mest för att det är skoj, och jädrar vad dom lyser! 200w har jag något minne av från lumpen,
men det kan ju vara fel.
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

testo skrev:Stormlyktan är en Primus 1020 som jag räddade från containern på återvinningen i Norrtälje för ett par år sedan.
Mest för att den var komplett minus lyftbågen. Har en annan lite finare med platta som jag brukar tända på
vintern någon gång mest för att det är skoj, och jädrar vad dom lyser! 200w har jag något minne av från lumpen,
men det kan ju vara fel.
Hmmm, du har alltså en Radius 119 med "kokplatta". De är rätt så eftertraktade o brukar inbringa priser som heter duga... :shock:
Jag har några 119 med vanliga "Rödluvor" och en med kokplatta, när jag köpte den för 10 år sedan prutade jag ned priset till 150:- (den var NOS)
Sedan har jag en flock Optimus 200 samt en "Floodlight Projector" Tilley FL6, bättre än MagLite... :D
Användarens profilbild
GhR08

Inlägg av GhR08 »

Satt och åt lunch innan mitt bröllop och såg en annons på Facebook, visade den för min blivande fru som skrek "KÖP DEN!".
Vi satt dock i Tranås så min svärfar fick hämta den.
Och idag kom han äntligen och lämnade den!!!!!
Så nu är men med en minibike med sidovagn!
mini3.jpg
mini3.jpg (355.56 KiB) Visad 2987 gånger
När vi köpte den så behövdes en bränsle slang (En grov jävel dessutom, 9mm va fästet på förgasaren!!) och en tändhatt, det är nu fixat.
Tyvärr han jag inte få liv i den innan vi skulle iväg på middag ikväll och imorgon åker jag till landet.
Den hade gnista första två gångerna jag drog igång den efter att tändhatten åkt på plats, men sen ingen gnista. Hoppas att det är dödarknappen som är glapp (Den känns lite trög när man trycker in den så jag tror att den kan ha råkat fastna)
Så nu kommer den få stå i 2 veckor utan att bli startad.. :(

Ska även försöka hitta några nya kåpor till den och sen måla resten så att allt matchar.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Fick hämtat min "nya" gräsklippare igår:
Bild

Drivningens funktion är dock rätt så obefintlig, blir väl till å plocka isär "klumpen" som sitter på utgående axeln.

/ P
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Nostalgigräsklippare tycker jag är kul. Det är sån där motornostalgi sen man var liten. Först hade vi bara handgräsklippare men sen -66 nånting köpte farsan en motorgräsklippare av dom billigaste modellerna förstås. Det var trehästars Briggs&Stratton, alltså inte 3,5, de här hade något mindre kubik i motorn. Det dröjde inte länge förrän jag droppade olja i startapparaten och smörjde in linan med fett för jag lättare skulle få igång den. Ytterligare ett par år senare måste olika bränslen testas som fotogen, rödsprit och även farsans thinner för han var ju målare :lol:

Sista förbättringen var en mopedljuddämpare för lägre motorljud och som jag hämtade ifrån en Mustang 1-petad hängselmoped med Zündappmotorn :mrgreen:

Förutom ett antal kvalitets Excellent som jag samlat ihop har jag sparat en röd Monarklippare med 3,5 hästars Briggs. Den motorn satte jag gjutjärnssvänghjulet på, likadant som sitter i den klipparen du nu har skaffat, men det blir fel för krysskilen av alu går åt fanders så fort man kör i nåt som tar emot. Nu på senare år har jag förstås räknat ut att svängmassan ska finnas på kniven eller strax ovanför så inte vevaxel eller krysskil belastas vid tvärstopp :wink:

Vitsen med mer svänghjul är att man kan köra på betydligt lägre varv och ändå inte motorn stannar när man kör över en tuva eller nåt annat där belastningen ökar tillfälligt.

Klipparn du skaffat ger fina gräsmattor men du får klippa oftare för dom tar inte så högt gräs :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

har du knivfästet med två drivpinnar och en skruv?
byt drivpinnarna mot träpinnar så håller krysskilen bättre.
träpinnarna går först.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

Jag har en gammal Clifford med J.A.P motor och inbyggd vält som jag räddade på soptippen för 40 år sedan. Skramlar och går fortfarande fast jag har inte igång den ofta direkt.... http://mo-ped.se/garden.htm
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

erlan skrev:har du knivfästet med två drivpinnar och en skruv?
träpinnarna går först.

erlan
På min menar du?

Inte den blekaste.

Fick hem lite annat pyssel igår också så cylinderklipparen får nog stå å vila sig ett tag.
Bild

/ P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Patrik skrev:
erlan skrev:har du knivfästet med två drivpinnar och en skruv?
träpinnarna går först.

erlan
På min menar du?

Inte den blekaste.

Fick hem lite annat pyssel igår också så cylinderklipparen får nog stå å vila sig ett tag.
Bild

/ P
nej jag menade 56;ans med tyngre svänghjul.

har du blivit med gammal buss?

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

Gammal fin Scania.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

erlan skrev:
Patrik skrev:
nej jag menade 56;ans med tyngre svänghjul.

har du blivit med gammal buss?

erlan

Ok, misstänkte nog att det kunde vara hans inlägg du menade.

Ja, fick skaffa något man kunde stuva in alla familjemedlemmarna i å åka ut på tur.

Bild

Mvh Patrik
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

HSE skrev:Gammal fin Scania.
Japp, å bakom grillen sitter en D11R21 -68
Bild
Mvh Patrik
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

hmmm jo då här det ju hämtats hem lite prylar... :lol: ..man kan aldrig låta bli att samla på sig lite pyssel..ska nog göra en kul ratbike av det här..

Bild

mysko lösning med hantagen på styret... :lol:

Bild

på med lite hjul å motor så jäklar ide..

Bild

tackar så hjärtligt för "affärerna" Kalle... :wink:
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Patrik skrev:
HSE skrev:Gammal fin Scania.
Japp, å bakom grillen sitter en D11R21 -68

Mvh Patrik
Utan turbo? Verkar samtida... Då är det nog en sån motor jag har fast min är marinutförande och suttit som hjälpkärra i en militärbåt
Det är en Bosch radpump på den med stor centrifugalregulator och fininställning för varvtalet.

Köp den :)
Skriv svar