J2000E skrev:Ja, de där spolarna är lite mysiga med sin linda. Det ger mer hantverkskänsla än en plastinbakad. Tyvärr suger de väl fukt med tiden? Hygroskopisk vandring?
Stefa gjorde så småningom en plastinbakad tändspole som kallades "Supermetic" och dom var oftast blå men även grå. Den tändspolen skulle ha bättre isolering och säkert även bättre skydd mot den där hygro... som du nämner. Fast mitt intryck är att dom tändspolarna faktiskt blev sämre. Redan när jag var femton kunde dom spolarna bli kassa väldigt fort och särskilt dom med mindre cc typ JLO m.fl.
Nu sen jag blev återfallsmopedist har jag icke hittat en enda sån spole som fungerar. Dom har varit kassa allihop, även de något bredare 54 cc spolarna till Flinta. Bosch svarta plastinbakade spolar från den tiden, eller något senare, fungerar däremot ibland.
Anledningen till att jag köpte spolarna på bilden är att dom är nya, eller aldrig använda. "Nya" kanske är fel ord, man brukar säja NOS istället om sånt som är gammalt men oanvänt.
Jag har spolarna i en burk med lock på eftersom dom fortfarande luktar och inte känns så där stenhårda heller.
Lindningslacker känns otäckt. Jag har haft flera burkar med olika sorter men slängt allihop. Det var skarp varningstext på dom också.