"Grymmen"

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

"Grymmen"

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har äntligen börjat så smått med en ide jag haft ett längre tag om en "buscompakt" som ska kunna knäppa Zundappar på näsan :D
Allt började egentligen 1980 då jag på en Rhodosresa hyrde moped??? En Suzuki GT50, att en 50 kubikare kunde gå nåt så grönjävl......och jag har väl haft fantasier om en sån av och till under åren.
Nu när man blivit gammal och grå finns ju internet, denna outsinliga källa till dumma affärer. Någon komplett GT50 har jag inte ännu men två kompletta motorer har letat sig hem från Tyskland. Eftersom Sachsen har sina begränsningar effektmässigt och jag vill täppa till truten på alla dessa kommentarer om "tjejmoppe" mm så hängde jag ihop lite skrot i källaren i vintras och vips kom inspiration till ett lite annorlunda bygge. Har letat delar och nu väntar jag bara på att få hem framgaffeln(K50) och det nya motorfästet för att vara igång på allvar. Har tänkt mig en Kawagrön lack på ram, gaffelben och nav, svart sidenmatt på fälgar ekrar avgassystem mm och till sist konstläder på skärmar och lite andra detaljer.
Lägger upp nåra bilder, fortsättning följer.... kommentarer och smakråd mottages tacksamt

Bild
Bild

Bild 8) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nice...

Ska själv bygga en snabb compakt
Känns dock som att man är redan frånkörd cocos_acc.gif

Jag hade en Suzuki OR 50 när jag var 15
5-växlad god kvalitet varvräknare mm
gick lugnt och fint (85km/h) <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här är i princip samma rova som på OR50:n, dvs 5-vxl och 6,5hk. Köpte på mig en TS50 motor för reservdelar men det är tydligen en helt annan motor trots att de ser ganska lika ut. Gt:n gjorde 100 knyck enligt broschyren (även enligt mätaren, intygas :D)så det finns potential i de här motorerna. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad ska du göra med nya motorfästet ?
Förstärka eller modifiera för kinesmotorn ? <!-- </EdIndex> --></div>
manni_n
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: Finland/Karleby

Inlägg av manni_n »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ut att bli vild dendär. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:twisted: misstänker att lorden behöver nåt snabbt att åka på när han ska in till umeå och shoppa :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt klart blir det ett gymt bygge ,skärmen blev kanon svårt att få det slätt ? var handlade du matrialett till den. <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser låvande ut! MEN jag hade hällre sett en Sachsmotor på den där ramen :wink: en EKF kanske :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm.. motorfästet blir ett helt nytt från ramen och neråt, måste flytta motorn neråt motför Sachsen och även svingen som ska nedåt/bakåt ca 5cm för att få rätt geometri.
Det var ganska enkelt att klä skärmen eftersom jag jobbar med ortopediska fotbäddar och har "klätt" en hel del tidigare:D Klädseln är vanlig "galon" och går lätt att sträcka dit man vill. Viss hjälp från en varmluftpistol kan vara bra men annars är det en barnlek.Men visst ser det bra ut?
Dessutom gör klädseln på skärmarna det mycket enklare att fixa en framskärm, skärmar till 12" hjul är svåra att hitta, blir mycket enklare att "klä" om en vadsomhelstskärm och få den att passa. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förrexten Tompa: Kom igen med din avatar från Hallstamoppers, det är ju den coolaste man skådat :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår tanken med en Compakt,men en åkafort moppe är det inte.
För som vi åker där vi visar upp oss, är det oftast på diverse rallyn och det är där man vill visa ryggen åt framförallt Dappeåkarna.
Men sedan var det moppar vi håller på med eller ?
För min del tycker jag att man skall ta en orginalmoped som den var från fabrik och skrämma upp, med orginal 1hp delarna vessade. Då har man visat vad man kan.
Varför mitt resonemang är på detta viset är att det börjar urarta, var skall det sluta?
Det blir så att man blir frånåkt och då tänker man, att jag tar nog den där 125 motorn från crossen och monterar på moppen den är ju på 46 hp så ligger jag först :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har alldeles rätt Conrad, Compakten är ingen "åkafortmoppe", egentligen är den ganska dålig att bygga nåt av med sin tank/ram konstruktion. Inte heller kommer jag att använda den till att köra som en flåbuse. Den kommer förmodligen mest att åka vagn efter "Skökan" på rallyn och fungera som"uppsträckt finger" :D Om jag ska vara helt uppriktig så räcker Skökans trimningsgrad gott för mig men jag vill iallafall bygga nåt som sticker upp och är baserat på en Crescent. Jag är egentligen en "originalrenoverare" men är mycket imponerad av vissa byggen, dina bland annat :oops: .
Saken är den att vi var och en bygger efter förmåga, själv har jag inte kunskaper att räkna ut spoltider, bygga effektpipor och sånt. Inte heller har jag tillgång till svarv eller fräsmaskiner så det är svårt för mig att bygga en one of a kind motor. Det jag klarar av är att svetsa, skruva och i viss mån lackera, jag håller mig därför till det.
Sedan är det också en ekonomisk fråga, en fräsch japsmotor med tillräcklig effekt kostar ungefär en tusing från Tyskland och det är vad jag tycker mig ha råd att lägga ut på en "moped" som egentligen inte har något som helst existenberättigande.
Att det håller på att urarta med trimningar kan jag delvis hålla med om men min ide är att försöka hålla mig till 50cc, luftkylt, och växlar :shock: så att jag per definition stannar kvar på mopedsidan.
Jag byter iof märke på motorn men ser inte så allvarligt på det med tanke på alla EKF:ar och 4-5 vxl Zundappar som går som "original" trots att de heller aldrig funnits i Sverige (jo jag vet att några 4-pet Zundapp såldes men det var inte många).
Kul att åka moppe!! 8)

"-Jag ska skjutsa tjejerna med de stora grejerna" :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Allstå, vad spelar det för roll vilken rova man väljer att hänga på. Det ska vara kul att bygga och att åka!

:D :twisted: Jäklar vad cool skärmen blev!!!!! Hjulen är helt rätt också, ger ett rått utseende med Alabama hjulet fram. Ska du ha TT-styret neråt som på våran e-TType? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->RG50 was first released in Japan in January 1977 with a 50 cc air-cooled single cylinder two-stroke engine. It delivered 6,3 ps and was a simple and conventional motorcycle with a steel pipe frame, single mechanical disc brake at the rear and 17-inch wire wheels. An new model version with revisited graphics was presented in October 1978.

The RG50E was released in March 1979. It was a bit more exclusive model with star cast wheels. No technical modifications was made until April 1980, when a two stage power reed valve was mounted to the the RG50E engine, increasing the maximum power output to 7,2 Ps The model was sold under various names, in some parts of the world the model was known as the GT50, ZR50, or X-1. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Compact3: det där var nytt för mig, att effekten var ökad med ett membran, oooj så ledsen jag blev :D Ja då behövs inte så mycket mer ....
Raketsport: Tack för det slider_thankyou.gif jo jag blir allt nöjdare med skärmen faktiskt. Givetvis ska styret sitta åt "fel" håll prexis som på eran Eltape :wink: Att stjäla andras bra ideer känns rätt tycker jag. 8)

"-I love the whole world, bomdiadi bomdiadi..." <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar