Det här tror jag är en Lindström 360
http://gamla.tradera.com/item/302251/23 ... il-guldpil
Det fanns flera olika tändsystem och svänghjul till Silverpilen men alla Bosch tror jag. Den här motorn har iaf det senaste svänghjulet och tändplatta med två spolar och fyra magnetpoler samt järnsvänghjul. De äldre hade tre spolar och sex magnetpoler. Fanns också tre-ekrat eller fyrekrat svänghjul, båda aluminium men kanske även mässing på de tre-ekrade.
Lindströms Lomma i Skåne var en verkstad som bl.a. sysslade med ombyggnader av Husqvarna Silverpilen.
När jag var sexton hade jag ett tag en Husqvarna Silverpil ombyggd till offroad eller T-körning som det hette på den tiden. Det var earlsgaffel, Girling stötdämparen både bak och fram, italiensk tank, motocrosskedjan med längre delning, helrund vevaxel, Flinktopp m.m Delarna kom både från Flinks i Åmål och Lindströms i Lomma men det var inte jag som byggt om den. Jag hade den inte så länge för den var både tung och svårhanterlig för en sextonåring. Sålde den sen för tusen spänn samma som jag köpt den för. Året måste varit 1972. Sen blev det Zündapp KS100 för hela slanten istället, trivdes mycket bättre på den
Långt senare i slutet av 70-talet köpte jag en Silverpil ombyggd till 125 cc av Lindströms i Lomma. Det fanns två sorters ombyggnader. En billigare variant med enbart nedfodring av cylinderloppet och en dyrare där hela motorn byggdes om till kortare slaglängd och det här var en sådan. Den lät inte alls som en vanlig Silverpil utan mera som det varit en mindre motor vilket det ju också blivit. Inget fartåk precis, kanske gjorde max 80 i medvind kan jag tänka.
Vänner av Silverpilen borde kunna placera de här delarna i ett huj
http://gamla.tradera.com/item/302251/23 ... -nos-delar
En del kan jag men inte alla. Gummiplutten tror jag är genomslagsgummi för bottenlänkarna i framgaffeln.