Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Hasse »

56:an skrev:mja... Det vart mera pill med den där h-drivningen än vad jag först trodde.

Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

En sån kan jag ju inte pilla med alls... Finns bara två lägen, funka eller soptunnan cocos_acc.gif
HSE
Inlägg: 5963
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

56:an skrev:En sån kan jag ju inte pilla med alls... Finns bara två lägen, funka eller soptunnan cocos_acc.gif
Eftersom den innehåller miljöfarliga ämnen duger inte ens soptunnan... Utan miljöstationen, var bättre förr.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av T M »

56:an skrev:mja... Det vart mera pill med den där h-drivningen än vad jag först trodde. Det slutade med att jag fick ta isär den helt och hållet därför ytterbricka men vingen hade gått tvärt av och ringen på kugghjulet var nersliten mot mopednavet så det fanns inget och nita ytterbrickan med vingen mot. Jag fick slaglöda brickan mot kugghjulet istället men då måste man utesluta gummitätningen innanför + den yttre låsbrickan som håller kugghjulet på plats.

Ersättningen får bli en filtring mellan drivning och nav som gör att kugghjulet inte åker ut. Jag ska olja in filtringen så den inte blir som en svamp när det regnar. Jag har ett litet sortiment på filtringar men det är sällan nån som passar precis.
:twisted:
22_yikes.gif Arbetstid + tveksam hållbarhet eskalerar troligen till akut frustration 22_yikes.gif

click
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:41, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

sachsar med membrancylindrar och s.k 3,5or hade ljuddämpare som passar på den beskrivningen orginal. går förmodligen med högre avgastemp än en enhästare.
speciellt 40km/h varianter skulle jag tro håller rätt rent i avgasrören.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

jamarcool har nog kopierat utseendet.
med det utseendet kan den även komma från en norsjö carrier.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:40, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Smart med fiberpackning även bakom förgasarmuttrarna. Ibland när man förstorar ett insug så hamnar man alldeles för nära bulthålen och med den där lösingen gör det inget om man kommer ända fram skruvhålen om man lägger på lite tätningsgegga på gängorna också-
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

Micke S skrev:Smart med fiberpackning även bakom förgasarmuttrarna. Ibland när man förstorar ett insug så hamnar man alldeles för nära bulthålen och med den där lösingen gör det inget om man kommer ända fram skruvhålen om man lägger på lite tätningsgegga på gängorna också-
orginal på åtminstone sachs. dock sällan fiberbrickorna är kvar.
värmeisolerande?

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

"Jag tänker då på min Hercules MK1 som har en väldigt stor ljuddämpare och kort grov 32 mm krök men endast 12 mm insug och den ska då ge 2,9 hk"

är du alldeles säker på att det avgaset är orginal?
brukar ofta vara 28mm avgas på dom. med lika/liknande ljuddämp du satt på flintan.
32mm avgas och 17mm förgasare bör pigga på den rejält.
det borde stå 40km/h på orginaldämpen.

"Förresten står MK1 som körbart objekt så varför inte släpa fram den och....

Köra!!!!!! "

låter som en bra ide.

"Som erlan säjer tror jag det är en bra kombo som också kan hålla avgassystemet rent. Jag tittade också i avgasporten nu på Flintan och där fanns inte en tillstymmelse till sot eller koks, bara lite oljigt. E85 verkar funka grandios i en luftkyld tvåtaktare som går varmare än vattenkylda motorer som t.ex. Amazonen där det då uppstår hinder och problem. E85 funkar bäst vid högre temperaturer tror jag."

modernare motorer arbetar med betydligt mindre säkerhetsmarginal i tempen än äldre bilar. orsaken är främst jakten på bränsleekonomi.
testa en 92graders termostat så borde bränsleförbrukningen minska.
det lilla jag har läst och satt mig in i saken så har jag fått åsikten att när väl bränslet kommer in i cylindern är etanol ett bättre bränsle än bensin. det är före cylindern som nackdelarna? finns. ev även i avgaserna.
speciellt långslagiga motorer påstås gilla etanol.

erlan

PS
metanol påstås vara mer corrosiv, om någon undrar.
Skriv svar