E-Type Gott & Blandat....

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av selma »

Smyger igång lite med höstens projekt,är väl mest i leta prylar stadiet.
En ram var det jag hade kvar sen förra E-type hpd projektet.
Var till Rösebäcken i början av sommaren för att leta prylar till ett annat projekt,då sprang jag på ett par nos Leleu 160 nav till Monark 125 som jag tänkte använda.
Dock ej kompletta,vi får se om det löser sig under resan.Svingen i nuläget är från en Crecsent 80TS,passar dåligt men går säkert att knåpa dit å nåt sätt.
Motorfästet är nog från nån Monark Crossmodell,likaså ena bromspedalen.Får se om det är något som funkar,passar dåligt nu.Motorn blir en 50S modell,blev lite förtjust i den motortypen efter 80s projektet.
Denna är ett 5 vxl lik som ej går att rubba,men har inte tänkt att använda mer än blocket ändå(om det är helt)Har en 6 vxl låda på hyllan som jag tänkte använda.Vevsläng blir nog i från vrm så småningom.
Ja vi börjar väl så så får vi se hur det blir under resan,å tänker inte bli klar med den innan våren -16 Min terapi för att överleva vintern :D

Bild
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av Raketaren »

det här kommer att bli kul att följa... :) du brukar ju göra så helhäftiga renoveringar selma... 8)
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Bra med lite nytt kanske jag kan bli inspirerad att fort sätta med mitt bygge.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av Hasse »

selma skrev: för att överleva vintern :D
Har varit lite osäker på dig förut, men nu kan jag konstatera att du faktiskt är rätt frisk i alla fall. :)
Det där äckliga ordet vinter får en ju att bli kräksjuk.

Ska bli intressant att få ta del av ditt bygge.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av selma »

Hasse skrev:
selma skrev: för att överleva vintern :D
Har varit lite osäker på dig förut, men nu kan jag konstatera att du faktiskt är rätt frisk i alla fall. :)
Det där äckliga ordet vinter får en ju att bli kräksjuk.

Ska bli intressant att få ta del av ditt bygge.
Ja det känns tyngre för varje år tycker jag,då är det skönt att ha nåt litet pul så man kan gå in sin lilla bubbla å förtränga eländet :D
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av musköchrister »

ser fram mot det här pusslet. motorfästet är till 125:a crossarna.går ju att modda ramen så det" passar".jag har gjort det och testo med,finns ju med i testos tråd.men jag misstänker att det är enklare att göra nya motorplåtar och utgå från M8 hålen i ramen och flytta upp svingentill rätt höjd, beror lite på längden på stötdämparna.som jag gjorde blev det ganska korta stötdämpare,tror dom blev 260mm. svarta fästet är 125:a,det andra är till 50cc crossen.båda "passar" ungefär lika illa

Bild
post a picture

dyker du upp på söndag?
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av musköchrister »

man kanske får sukta med en sving där 160mm navet passar direkt och som går in i ramen fram
Bild
upload a gif
Bild
free jpeg images
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av pnilz »

musköchrister skrev:man kanske får sukta med en sving där 160mm navet passar direkt och som går in i ramen fram
Men det skulle ju räcka hela vintern fortsätter det så här är det nog klart innan första advent! :D
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av selma »

pnilz skrev:
musköchrister skrev:man kanske får sukta med en sving där 160mm navet passar direkt och som går in i ramen fram
Men det skulle ju räcka hela vintern fortsätter det så här är det nog klart innan första advent! :D
Va kul om något passar någorlunda direkt,kan ta kompledigt vid advent pnilz :wink:

ja helt klart intresserad Christer thumb_up
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av JanneL »

Jag gjorde ett nytt fäste till en kompis i veckan,
det tog en lång lång dag och lite till men det blev bra. (Tack testo conrad och christer för lite tips)
Jag borrade det nya 12mm svinghålet 30mm rakt ovanför det gamla, i samma linje som ramplåtens (där originalhålet sitter) framkant.
Då gjorde jag också röret för bromspedalen i det fästet men det är väl osäkert hur man bäst löser det.

Personligen är jag nog mer förtjust i en genomgående bromsaxel med ett bromsstag på vänstersidan men wire kanske är enklare.

jag har mallar på plåtbitarna om du vill ha selma, så sparar du kanske några timmars jobb. :D
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av selma »

kejsaren skrev:Jag gjorde ett nytt fäste till en kompis i veckan,
det tog en lång lång dag och lite till men det blev bra. (Tack testo conrad och christer för lite tips)
Jag borrade det nya 12mm svinghålet 30mm rakt ovanför det gamla, i samma linje som ramplåtens (där originalhålet sitter) framkant.
Då gjorde jag också röret för bromspedalen i det fästet men det är väl osäkert hur man bäst löser det.

Personligen är jag nog mer förtjust i en genomgående bromsaxel med ett bromsstag på vänstersidan men wire kanske är enklare.

jag har mallar på plåtbitarna om du vill ha selma, så sparar du kanske några timmars jobb. :D
Jag är inne på din linje ang genomgående bromsaxel,men vi får se vad det blir.Mallar är helt klart intressant :D
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av Conrad Engström »

Bromsaxeln får man anpassa sist i fästet. Man bör ha motorhalvorna på plats. Det blir trångt på vänster sida, men går. På min 50 cc Typ har jag genomgående och ismoppen. På första typen har jag hydral. På 125 an har jag vajer och det är lite "Epa" men orginal.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av JanneL »

selma skrev:
kejsaren skrev:Jag gjorde ett nytt fäste till en kompis i veckan,
det tog en lång lång dag och lite till men det blev bra. (Tack testo conrad och christer för lite tips)
Jag borrade det nya 12mm svinghålet 30mm rakt ovanför det gamla, i samma linje som ramplåtens (där originalhålet sitter) framkant.
Då gjorde jag också röret för bromspedalen i det fästet men det är väl osäkert hur man bäst löser det.

Personligen är jag nog mer förtjust i en genomgående bromsaxel med ett bromsstag på vänstersidan men wire kanske är enklare.

jag har mallar på plåtbitarna om du vill ha selma, så sparar du kanske några timmars jobb. :D
Jag är inne på din linje ang genomgående bromsaxel,men vi får se vad det blir.Mallar är helt klart intressant :D

Jag kan nog ta med mallarna till Mellsta för jag hinner inte få fram färdiga plåtar.
(är det nån här på forumet som har möjlighet att scanna av delar till cadformat skulle jag vilja ha hjälp med en hel del pryttlar :D )

Så här ser det ut innan jag började svetsa, Conrads ide om att sätta plåtarna brett isär för att senare kunna finjustera kedjelinjen var bra så det gjorde jag.
Bromsröret sitter som det sitter original så man kanske kan/ska flytta upp det ett par mm för att det ska gå fritt från stödfästet på vänster sida, alternativt kan man kanske karva lite i fästet för att bromsen ska hamna rätt gentemot höger fotpinne.
Alla delar är från ett slaktat förstört originalfäste till E-Type
skulle jag gjort fästet till mig själv skulle jag nog gjort röret längre på vänster sida för att axeln skulle få stöd hela vägen men kompisen ska ha wire (tror jag) :D
Bild

mellan ramrör och topplock är det ca 10mm mellanrum
Bild
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av Conrad Engström »

Bromspedalen får man göra ny, eller bocka om. Jag har även förkortat bromsarmen bak, för att få större slag på exentern.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: E-Type Gott & Blandat....

Inlägg av selma »

Ja det där såg ju riktigt najs ut,nåt sådant får det bli thumb_up
Skriv svar