Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
RickardA

Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem

Inlägg av RickardA »

HUSQVARNA SPORT skrev:Kilen kan ha lossnat på stången den är ju bara gängad på och inte låst med könslag .
Hmm. "Kilen"... Har tyvärr inte tillräcklig koll på varken vokabulär eller motorn. Får försöka förstå genom sprängskisserna. Jag har kollat mektipset på den här sidan - där finns en kil men den sitter på lamellpaketet. Det är väl inte den?

När jag monterar bort kåpan för att se hur växelstången går in och ut ser jag att för att få in ettan måste jag dra ut den för hand, växelvajern drar inte tillräckligt.

Jag ska försöka ge mig på den igen.

Återkommer.

Tack för tipset!
:D
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Inlägg av ollaolle »

Kan vara så enkelt att vajern behöver spännas för att få i ettan... "kilen" är nr:13 på bild. Ettans drev som kilen ska in i är nr:7.
Om axeln som dreven sitter på är för glapp så får man fylla på med shims nr:4 på bild.
Bilagor
koppling.jpg
koppling.jpg (67.64 KiB) Visad 1270 gånger
RickardA

Inlägg av RickardA »

Jag försökte mig på det jag lyckades med förra gången nämligen lossa den nyligen inköpta skruvstången och ge mig på växelarmen igen. Denna gång tryckte jag den så mycket jag kunde åt ena hållet för att ge så mycket utrymme som möjligt åt mekanismen att dra ut växelstången, för ettans växel. Hittills är resutaltet bra! mistick_yes.gif
Det verkar alltså som att växelarmen, aluminiumbrickan och växeltappen inte riktigt hållt tätt utan dragit sig lite lite. Jag har nu provat att dra åt om möjligt ännu hårdare och, som sagt, hittills funkar det.

Det kan naturligtvis också vara så att växellägena flyttats lite pga slitning så det är kanske en bra idé att se över om fler shimsar behövs eller om man kan få hea det paketet tajtare. Det gör jag senare, precis som kopplingsproblemet och att det måste vara glapp någonstans så det tjuvdrar luft in i systemet - jag drar åt tomgångsskruven alldeles för mycket, tomgången nästan skriker... Men det funkar hittills och jag måste ha mer tid och ro för att ge mig på allt detta.

Tack återigen för alla suveräna och genuint intresserade svar och inlägg!!!
slider_thankyou.gif

Mvh
Rickard
Skriv svar