Husqvarna Cornette Sport -61
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Började tillverka kablaget också...
Visst ska kablarna till baklyset GRÖN + GRÅ vara direktkopplade till baklyset?
Visst ska kablarna till baklyset GRÖN + GRÅ vara direktkopplade till baklyset?
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Grå brukar vara direktkopplad från motor till bakljus
Grön brukar vara bromsljus och går till baklysets bromsljus via bromsljuskontakten.
Grön brukar vara bromsljus och går till baklysets bromsljus via bromsljuskontakten.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Jaja...
Har kopplat el nu hela dagen i princip.
Startar den tror ni? NEJ!
Skulle se om choken krånglade, då vart det gängpaj på förgasaren så nu sitter chokvajern inte kvar i förgasaren längre...
Iaf så har jag gnista men fan den startar inte!
Går igång ibland men då bara på fullgas... sen gick den en liten kort stund på tomgång men dog tvärt och sen startade den inte längre.
Vad kan det vara? Stiftet blir blött så bränsle får den... gnista har den men kanske inte stark?
Har ny primärspole, kondensator och brytare... är det Flygtändningen som spökar tror ni?.... Vill fan inte byta bort den.
Kan det vara en packbox som släpper ut tryck?
Vad fan vet jag.. blir så trött
Har kopplat el nu hela dagen i princip.
Startar den tror ni? NEJ!
Skulle se om choken krånglade, då vart det gängpaj på förgasaren så nu sitter chokvajern inte kvar i förgasaren längre...
Iaf så har jag gnista men fan den startar inte!
Går igång ibland men då bara på fullgas... sen gick den en liten kort stund på tomgång men dog tvärt och sen startade den inte längre.
Vad kan det vara? Stiftet blir blött så bränsle får den... gnista har den men kanske inte stark?
Har ny primärspole, kondensator och brytare... är det Flygtändningen som spökar tror ni?.... Vill fan inte byta bort den.
Kan det vara en packbox som släpper ut tryck?
Vad fan vet jag.. blir så trött
- Alfredsson
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
- Ort: Partille
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Passa på nu när hösten kommer att byta lager och boxar
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952
Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952
Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Men jag vill ju hinna köra lite innan också!!! FAAN VILKET JÄVLA SKIT
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Ljuddämparn gillar jag, jag tycker den liknar en sån jag satt på min Monark Ekonom
På min ger den bra effekt på motorn och rätt gött ljud också
Tyvärr har jag ingen bra klamma, det fick duga med en rörmokarklamma
På min ger den bra effekt på motorn och rätt gött ljud också
Tyvärr har jag ingen bra klamma, det fick duga med en rörmokarklamma
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Tror du man kan lita på gömmiblandningen i dom nya packboxarna man köper idag?Alfredsson skrev:Passa på nu när hösten kommer att byta lager och boxar
På kromstockholmaren jag hjälper en kille med just nu så satte jag dit nya gummibälgar på framgaffeln och han skickade efter dom från norscand. Det var i april i år och nu när jag tog fram mopedramen som stått inlåst i ett mörkt uthus så visar det sig att båda bälgarna har spruckit sönder trots att mopeden inte är körd en enda meter sen dom byttes
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Tror nog det är bättre kvalité på polymeren i packboxarna än på vissa Kina tillverkade gummibälgar Jag är också tveksam till hur några gummibälgar jag bytte nyligen kommer att vara
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Packboxarna som har gummi i sig kan du lita på, det är ju industri kvalitet, gummibälgarna i plast är en annan historia.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Har du inte chokekolven i ? Om inte så surar motorn .Wompa skrev:Jaja...
Har kopplat el nu hela dagen i princip.
Startar den tror ni? NEJ!
Skulle se om choken krånglade, då vart det gängpaj på förgasaren så nu sitter chokvajern inte kvar i förgasaren längre...
Iaf så har jag gnista men fan den startar inte!
Går igång ibland men då bara på fullgas... sen gick den en liten kort stund på tomgång men dog tvärt och sen startade den inte längre.
Vad kan det vara? Stiftet blir blött så bränsle får den... gnista har den men kanske inte stark?
Har ny primärspole, kondensator och brytare... är det Flygtändningen som spökar tror ni?.... Vill fan inte byta bort den.
Kan det vara en packbox som släpper ut tryck?
Vad fan vet jag.. blir så trött
Ska sitta ett gummi längst ner på chokekolven,sitter inte gummit där surar den för det.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
"Andra historier" finns det många av har jag märkt vid det här laget men jag undviker såna på mina mopeder.Johan Lat skrev:Packboxarna som har gummi i sig kan du lita på, det är ju industri kvalitet, gummibälgarna i plast är en annan historia.
Färskaste exemplet är en tändhatt som en kom hit med, det var en nyinköpt med skruv och spets. En kopia av de man minns med flänsar längst upp, satt som original på gräsklipparmotorn med indianhuvudet.
Det första jag märkte var att tändhatten (plasten) inte var gängad inuti för spetskruven så den gick snett när jag försökte. Det kunde jag dock fixa med en M7 gängtapp. Sen när jag fick ihop det satt inte tändhatten kvar utan bara hängde lös på tändstiftet. Skruva isär igen och märkte då att spåret för fjädern inte var tillräckligt djupt och fick såga upp det med en bågfil. Sen var själva fjäder för stor och väldigt klen så den fick jag bocka om och hålla på med. Sist visar det sig att skruven inte tar stopp utan går in så långt att fjädern mosas i plasten. Så det var bara ta isär, bocka om fjädern och inte skruva in så långt.
Minst en halvtimme höll jag på med denna förbannade skit och jag tyckte inte det blev bra ändå
Vet inte vad tändhatten kostade men det ser man ju i närmsta webbutik...
Det här är inte det enda, men vissa saker kan passa bra, tex. packboxar och vissa delar inuti motorn. Men resten tycker jag är rena skiten. Jag sålde en originalkick för en hundralapp till killen för ett par år sedan. Den sålde han sen på Tradera för ett "bra" pris och köpte sen en ny en blank och fin. Fin och fin... Verkar fel stålkvalitet och passar inte ens på kickaxelns splines
Avgasrören får man bocka om, men det går tack och lov för att rörplåten är så tunn. Så finns det nya blanka fina MCB liknande ljuddämpare att köpa nya, men öppna dem och se hur de ser ut inuti. Den jag hade här var mer som ett renoveringsobjekt där jag fick hålla på ett minst en timme för och få det funka någorlunda
Nä, Johan jag litar inte fullt ut på dom här grejerna även om dom kallas industrikvalitet. På nåt sätt får man kolla det om man måste ha det, men tyvärr är det svårare om man inte köper över disk.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Den är på plats nu...Hakan skrev:Har du inte chokekolven i ? Om inte så surar motorn .Wompa skrev:Jaja...
Har kopplat el nu hela dagen i princip.
Startar den tror ni? NEJ!
Skulle se om choken krånglade, då vart det gängpaj på förgasaren så nu sitter chokvajern inte kvar i förgasaren längre...
Iaf så har jag gnista men fan den startar inte!
Går igång ibland men då bara på fullgas... sen gick den en liten kort stund på tomgång men dog tvärt och sen startade den inte längre.
Vad kan det vara? Stiftet blir blött så bränsle får den... gnista har den men kanske inte stark?
Har ny primärspole, kondensator och brytare... är det Flygtändningen som spökar tror ni?.... Vill fan inte byta bort den.
Kan det vara en packbox som släpper ut tryck?
Vad fan vet jag.. blir så trött
Ska sitta ett gummi längst ner på chokekolven,sitter inte gummit där surar den för det.
Fick nytt gummi av Thore och låste muttern i förgasaren med loctite så den höll sig på plats...
Annars kan jag inte se varför sen inte skulle fungera....
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Ojoj... pillade en lång stund med tändningen och försökte och försökte få igång den!
Slutade med att jag kopplade ur allt från omkopplaren så det bara var dödaren kvar i princip... då startade den!
Så fort jag kopplar i lamporna så går den inte att starta.
Sen är den väldigt orolig på tomgång... den kan puttra lite en stund sen bara dö... starta lätt igen och sen bara dö... vet inte om det är tändningen som gör det?
Känns som att den misständer på låga varv också.
Men kan verkligen inte lyckas med att ställa tändningen!! Har justerat och vridit.. snart är allt utslitet för jag pillat för mycket!
Slutade med att jag kopplade ur allt från omkopplaren så det bara var dödaren kvar i princip... då startade den!
Så fort jag kopplar i lamporna så går den inte att starta.
Sen är den väldigt orolig på tomgång... den kan puttra lite en stund sen bara dö... starta lätt igen och sen bara dö... vet inte om det är tändningen som gör det?
Känns som att den misständer på låga varv också.
Men kan verkligen inte lyckas med att ställa tändningen!! Har justerat och vridit.. snart är allt utslitet för jag pillat för mycket!
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Du måste se till att belysningsspolen aldrig får vara kortsluten när motorn är igång för då är risken stor att du raderar ut magnetiseringen i svänghjulet