Husqvarna Cornette Sport -61

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarvisningsbild
Wompa
Inlägg: 149
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa » 13 aug 2015, 21:30

Började tillverka kablaget också...

Visst ska kablarna till baklyset GRÖN + GRÅ vara direktkopplade till baklyset?

Bild

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av 56:an » 13 aug 2015, 21:57

Grå brukar vara direktkopplad från motor till bakljus

Grön brukar vara bromsljus och går till baklysets bromsljus via bromsljuskontakten.

Användarvisningsbild
Wompa
Inlägg: 149
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa » 14 aug 2015, 21:07

Jaja...

Har kopplat el nu hela dagen i princip.

Startar den tror ni? NEJ!

Skulle se om choken krånglade, då vart det gängpaj på förgasaren så nu sitter chokvajern inte kvar i förgasaren längre...

Iaf så har jag gnista men fan den startar inte!
Går igång ibland men då bara på fullgas... sen gick den en liten kort stund på tomgång men dog tvärt och sen startade den inte längre.

Vad kan det vara? Stiftet blir blött så bränsle får den... gnista har den men kanske inte stark?

Har ny primärspole, kondensator och brytare... är det Flygtändningen som spökar tror ni?.... Vill fan inte byta bort den.

Kan det vara en packbox som släpper ut tryck?

Vad fan vet jag.. blir så trött :(

Användarvisningsbild
Alfredsson
Inlägg: 212
Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
Ort: Partille

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Alfredsson » 14 aug 2015, 21:09

Passa på nu när hösten kommer att byta lager och boxar
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952

Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil

Användarvisningsbild
Wompa
Inlägg: 149
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa » 14 aug 2015, 21:10

Men jag vill ju hinna köra lite innan också!!! FAAN VILKET JÄVLA SKIT hate-wall.gif

Användarvisningsbild
Wompa
Inlägg: 149
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa » 14 aug 2015, 21:14

Bild

Bild

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av 56:an » 14 aug 2015, 21:54

Ljuddämparn gillar jag, jag tycker den liknar en sån jag satt på min Monark Ekonom slider_score.gif

På min ger den bra effekt på motorn och rätt gött ljud också :)

Tyvärr har jag ingen bra klamma, det fick duga med en rörmokarklamma :lol:


Bild

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av 56:an » 14 aug 2015, 22:03

Alfredsson skrev:Passa på nu när hösten kommer att byta lager och boxar
Tror du man kan lita på gömmiblandningen i dom nya packboxarna man köper idag? :)

På kromstockholmaren jag hjälper en kille med just nu så satte jag dit nya gummibälgar på framgaffeln och han skickade efter dom från norscand. Det var i april i år och nu när jag tog fram mopedramen som stått inlåst i ett mörkt uthus så visar det sig att båda bälgarna har spruckit sönder trots att mopeden inte är körd en enda meter sen dom byttes :shock: cocos_acc.gif

HSE
Inlägg: 4805
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av HSE » 14 aug 2015, 22:10

Tror nog det är bättre kvalité på polymeren i packboxarna än på vissa Kina tillverkade gummibälgar :shock: Jag är också tveksam till hur några gummibälgar jag bytte nyligen kommer att vara :evil:

Användarvisningsbild
Johan Lat
Inlägg: 1154
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Johan Lat » 15 aug 2015, 01:55

Packboxarna som har gummi i sig kan du lita på, det är ju industri kvalitet, gummibälgarna i plast är en annan historia.
Stolt ägare av: Zündapp KS100-68, C50-67, C50-72, GTS50-73, KS50-74, Automatic-76, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, R50-64, ZA25-80, Crescent Transport, Mustang Cobra 5000

Användarvisningsbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Hakan » 15 aug 2015, 10:19

Wompa skrev:Jaja...

Har kopplat el nu hela dagen i princip.

Startar den tror ni? NEJ!

Skulle se om choken krånglade, då vart det gängpaj på förgasaren så nu sitter chokvajern inte kvar i förgasaren längre...

Iaf så har jag gnista men fan den startar inte!
Går igång ibland men då bara på fullgas... sen gick den en liten kort stund på tomgång men dog tvärt och sen startade den inte längre.

Vad kan det vara? Stiftet blir blött så bränsle får den... gnista har den men kanske inte stark?

Har ny primärspole, kondensator och brytare... är det Flygtändningen som spökar tror ni?.... Vill fan inte byta bort den.

Kan det vara en packbox som släpper ut tryck?

Vad fan vet jag.. blir så trött :(
Har du inte chokekolven i ? Om inte så surar motorn .
Ska sitta ett gummi längst ner på chokekolven,sitter inte gummit där surar den för det.

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av 56:an » 15 aug 2015, 11:58

Johan Lat skrev:Packboxarna som har gummi i sig kan du lita på, det är ju industri kvalitet, gummibälgarna i plast är en annan historia.
"Andra historier" finns det många av har jag märkt vid det här laget men jag undviker såna på mina mopeder.

Färskaste exemplet är en tändhatt som en kom hit med, det var en nyinköpt med skruv och spets. En kopia av de man minns med flänsar längst upp, satt som original på gräsklipparmotorn med indianhuvudet.

Det första jag märkte var att tändhatten (plasten) inte var gängad inuti för spetskruven så den gick snett när jag försökte. Det kunde jag dock fixa med en M7 gängtapp. Sen när jag fick ihop det satt inte tändhatten kvar utan bara hängde lös på tändstiftet. Skruva isär igen och märkte då att spåret för fjädern inte var tillräckligt djupt och fick såga upp det med en bågfil. Sen var själva fjäder för stor och väldigt klen så den fick jag bocka om och hålla på med. Sist visar det sig att skruven inte tar stopp utan går in så långt att fjädern mosas i plasten. Så det var bara ta isär, bocka om fjädern och inte skruva in så långt.
Minst en halvtimme höll jag på med denna förbannade skit och jag tyckte inte det blev bra ändå cocos_acc.gif
Vet inte vad tändhatten kostade men det ser man ju i närmsta webbutik...

Det här är inte det enda, men vissa saker kan passa bra, tex. packboxar och vissa delar inuti motorn. Men resten tycker jag är rena skiten. Jag sålde en originalkick för en hundralapp till killen för ett par år sedan. Den sålde han sen på Tradera för ett "bra" pris och köpte sen en ny en blank och fin. Fin och fin... Verkar fel stålkvalitet och passar inte ens på kickaxelns splines cocos_acc.gif

Avgasrören får man bocka om, men det går tack och lov för att rörplåten är så tunn. Så finns det nya blanka fina MCB liknande ljuddämpare att köpa nya, men öppna dem och se hur de ser ut inuti. Den jag hade här var mer som ett renoveringsobjekt där jag fick hålla på ett minst en timme för och få det funka någorlunda :shock:

Nä, Johan jag litar inte fullt ut på dom här grejerna även om dom kallas industrikvalitet. På nåt sätt får man kolla det om man måste ha det, men tyvärr är det svårare om man inte köper över disk.

Användarvisningsbild
Wompa
Inlägg: 149
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa » 16 aug 2015, 18:00

Hakan skrev:
Wompa skrev:Jaja...

Har kopplat el nu hela dagen i princip.

Startar den tror ni? NEJ!

Skulle se om choken krånglade, då vart det gängpaj på förgasaren så nu sitter chokvajern inte kvar i förgasaren längre...

Iaf så har jag gnista men fan den startar inte!
Går igång ibland men då bara på fullgas... sen gick den en liten kort stund på tomgång men dog tvärt och sen startade den inte längre.

Vad kan det vara? Stiftet blir blött så bränsle får den... gnista har den men kanske inte stark?

Har ny primärspole, kondensator och brytare... är det Flygtändningen som spökar tror ni?.... Vill fan inte byta bort den.

Kan det vara en packbox som släpper ut tryck?

Vad fan vet jag.. blir så trött :(
Har du inte chokekolven i ? Om inte så surar motorn .
Ska sitta ett gummi längst ner på chokekolven,sitter inte gummit där surar den för det.
Den är på plats nu...

Fick nytt gummi av Thore och låste muttern i förgasaren med loctite så den höll sig på plats...

Annars kan jag inte se varför sen inte skulle fungera....

Användarvisningsbild
Wompa
Inlägg: 149
Blev medlem: 05 jul 2015, 20:20

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av Wompa » 17 aug 2015, 20:50

Ojoj... pillade en lång stund med tändningen och försökte och försökte få igång den!

Slutade med att jag kopplade ur allt från omkopplaren så det bara var dödaren kvar i princip... då startade den!

Så fort jag kopplar i lamporna så går den inte att starta.
Sen är den väldigt orolig på tomgång... den kan puttra lite en stund sen bara dö... starta lätt igen och sen bara dö... vet inte om det är tändningen som gör det?
Känns som att den misständer på låga varv också.

Men kan verkligen inte lyckas med att ställa tändningen!! Har justerat och vridit.. snart är allt utslitet för jag pillat för mycket!

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Cornette Sport -61

Inlägg av 56:an » 17 aug 2015, 20:58

Du måste se till att belysningsspolen aldrig får vara kortsluten när motorn är igång för då är risken stor att du raderar ut magnetiseringen i svänghjulet cocos_acc.gif

Skriv svar