Eldragning - Puch Maxi

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
waqr
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 jul 2015, 12:31

Eldragning - Puch Maxi

Inlägg av waqr »

Så då kommer vi till nästa problem som jag måste be om hjälp med. Maxin som jag köpte har inte något fungerande baklyse. Den tidigare ägaren sa att det behövdes en separat spole till detta vilket jag köpt in idag. Dock har jag också läst att man kan ta ström från den ordinarie spole även till bakljuset vilket jag skulle föredra (för att slippa ta bort svänghjulet för att installera den separata spole till baklyset.

Så här ser det ut idag:

Från motorn kommer det en grå, svart och gul kabel. Den svarta och gula är ihopkopplade via en kopplingsdosa med en svart och gul kabel som kommer från framlampan. Den gråa kabeln är dock enbart insatt i kopplingsdosan men det finns ingen kabel som möte denna på andra sidan. Finns även en lila kabel som kommer uppifrån strömbrytaren men den är inte inkopplad alls.

Från baklampan kommer det en grå samt en blå/gön kabel som idagsläget inte är kopplade alls.

Frågan är nu hur jag ska koppla för att få baklampan att fungera med befintlig setup. Som jag skrev tidigare så vill jag helst slippa att installera den separata spole till baklampan,

Bild
Bild
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Eldragning - Puch Maxi

Inlägg av pnilz »

Det borde fungera om du kopplarihop dom två grå med varann den.
waqr
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 jul 2015, 12:31

Re: Eldragning - Puch Maxi

Inlägg av waqr »

Jo, har suttit och kollat lite mer på detta och som du säger så borde det fungera genom att enbart koppla ihop dom två gråa kablarna.

Blir dock lite fundersam på detta med den röda kabeln som sitter som en brygga mellan den gula och den gröna kabeln. Vad gör denna?

Sen så saknar jag ju lite övriga färger på kablarna till bla bromsljuset. Är det en ytterligare separat spole till detta?
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Eldragning - Puch Maxi

Inlägg av BjörnK »

Brygga med den gula kabeln gör man, när man kopplar in tutan som drivs av belysningsströmmen (som är den gula).
Grå kabel är vanligen bakljus och grön kabel bromsljus. Bromsljuset drivs ofta av en separat spole, men kan ibland finnas som extra grön kabel i belysningsspolen
waqr
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 jul 2015, 12:31

Re: Eldragning - Puch Maxi

Inlägg av waqr »

BjörnK skrev:Brygga med den gula kabeln gör man, när man kopplar in tutan som drivs av belysningsströmmen (som är den gula).
Grå kabel är vanligen bakljus och grön kabel bromsljus. Bromsljuset drivs ofta av en separat spole, men kan ibland finnas som extra grön kabel i belysningsspolen
Tack för svar!

Tutan fungerar inte trots den fina bryggningen då den ena änden på den röda enbart är i skruvad i kopplingslisten utan att möta någon annan kabel. Skulle jag kunna få till tuta och bromssljus med dom kablar som syns på bilderna?
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Eldragning - Puch Maxi

Inlägg av Falkfish »

waqr skrev:
BjörnK skrev:Brygga med den gula kabeln gör man, när man kopplar in tutan som drivs av belysningsströmmen (som är den gula).
Grå kabel är vanligen bakljus och grön kabel bromsljus. Bromsljuset drivs ofta av en separat spole, men kan ibland finnas som extra grön kabel i belysningsspolen
Tack för svar!

Tutan fungerar inte trots den fina bryggningen då den ena änden på den röda enbart är i skruvad i kopplingslisten utan att möta någon annan kabel. Skulle jag kunna få till tuta och bromssljus med dom kablar som syns på bilderna?
Tutan kan ju vara trasig :roll: är ju inte ovanligt att så är fallet..

S
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Eldragning - Puch Maxi

Inlägg av T M »

:twisted:
Börja med att titta på spolarna, ska finnas en helsvart kapslad = tändsploe en lika grov kopparfärgad ska finnas en gul & en grön kabel = generatorspole
Sen finns det en eller två platta spolar ovanför generator & tändspole en med grå en med röd eller orange kabel.
Gul är ljus och tut matning går till tuta en sko med två kablar vidare till 56 i omkopplare Kan sitta en plint inne i lyktan med
Brun kabel från tuta till H i omkopplare
Grå är bakljus går direkt till baklykta, saknas spole med grå kabel kopplas baklyse till 58 i omkopplare
Grön är bromsljus kopplas via bromsljukontakt till övre lampan bakljus
Svart är dödare kopplas till K i omkopplare
Röd eller orange är troligen matning till likriktar/batteriboxen när det monterades blinkers på Maxi kopplas inte vidare från plinten
Så var det kopplat på min 90'a maxi

Ta ett mätinstru och kolla om du har stöm på gul grön & grå kabel denna ger bara ström när genspolen matar (lys tänt)
För att förvirra det ytterligare så är 56 & 58 skiftat på nyare omkopplare, dvs följ sifferkoderna

Tuta lampor med mera går att teste med en 6 volt batteriladdare
Skriv svar