Puch Nevada renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Bestämde mig för att transportera ned en Puch Nevada som jag fick av min far 1987, och som stått i en ladugård i norra Norrland sedan cirka 1990.

Bild

Den är funktionsduglig men svårstartad och behöver kompletteras och repareras lite. Jag skall även snygga till den lite tänkte jag. Det blir vinterns beting.

Mot bättre vetande var jag tvungen att plocka ned den i smådelar redan nu för att kunna frakta den i bakluckan:
Bild
Bild
Bild
Bild

Den behöver ny lack, ny framskärm, ny strålkastarsarg, knappsats (dödare m.m.), avgassystem, ny sadelklädsel, nya gaffelbälgar, handtag, gasvajer... stötdämpare... kedja m.m!
Sedan tror jag det blir nya Metzeler-ostar, ett TT-styre, och nedtrimning till exakt 39,9km/h

Kommer inte att plocka ihop den förrän i vinter tror jag. Finns inte tid just nu.

Svingaxeln fick jag inte ut, trots att den verkar vara rak. Finns det något trick som jag inte känner till?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Micke S »

Du är modig, river man en moppe och lägger undan delarna brukar det bli en hyfsad uppförsbacke att "tända om" och slutföra.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Mot bättre vetande som sagt... :?
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Hynboholm »

Maximal skrev: Bild
En Mercedes S-klass kaross 126 I bakgrunden?
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Hynboholm skrev:
En Mercedes S-klass kaross 126 I bakgrunden?
Vår gemensamme bekant MAB... En 300SE från 1986.

Nevadan fick plats i skuffen. :D
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Hynboholm »

Ok, då är jag med!
Den där Uchen blir nog fin när du är klar med den! :wink:
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Mopeden är inpackad i en garderob på vinden. :shock:
Men jag har i allafall åldersbestämt den - med ledning av ramnumret är det en 79a!
Har också dreglat över allt som finns att beställa till den från puchverkstan. Den "originalfärgen" som finns där, duger den att lacka de blå delarna med? Egentligen är det väl bara tanken men...
Bucklor i tanken, finns det någon patentmetod för det? Är ju ganska tjock plåt... Skölja ur och sedan tryckluft och gasolbrännare?
Eller skall jag bara spackla över?
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Pust pes, bara rengöra delarna är ju ett hästjobb. Orkade bakhjulet idag.
Bild
Här ligger allt utom ramen som är för skitig än så länge....
Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Hynboholm »

Vill man vara fin, får man lida pin... :wink:
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Perfekt hobby, mopedrenovering. När man har en ack så liten stund över kan man ta fram en tank och pilla lite.
Bild

Har precis köp mitt livs första värmepistol, förstår inte hur jag kunnat klara mig utan en i över 40 år! Dekaler och emblem lossnar hur lätt som helst!
Bild

De här går ju nästan att återanvända!
Bild
Eller nä...

Färgen var också lätt att få bort, gjorde plåtrent här där den är som buckligast.
Bild

Lite osäker på hur jag skall gå vidare, funderar på plåtöglor som jag punktsvetsar fast i bucklan och sedan rycker ut med glidhammare...?
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av frippegubben »

Det finns ju plåtkillar som "masserar" ut bucklor, oftast på bilar.
Jag anlitade en som tryckte ut en buckla på bakskärmen på min bil efter en kollision och den gick inte att se efteråt och behövde inte nån omlackning. Tror han tog en 500-ing för jobbet med bilen.
Kanske fixar de även en moppetank? Jag har själv funderat på att höra efter då jag har ett par med några bucklor i, tankar som dessutom är kromade, så alternativet att spackla finns inte.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Har som för mig att de sagt att bucklor med ett veck i botten inte går att trycka ut på det sättet. Men den stora mjuka bucklan kanske... Tyvärr går det inte att komma åt den bucklan genom fyllnacken, behövs ett s-format verktyg för att komma förbi fyllnacken (heter det så? Fyllstos?) samt komma förbi ramtunneln.
Dessutom är tanken i tjockare plåt än bilkarosseri.
1200kr tar bultrollkarlarna här tror jag.
Är det någon som har provat?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Micke S »

Jag brukar använda en svängd miniatyrkofot med en 5 mm tjock gummimatta i änden och trycka ut tankbulor. Det kan bli riktigt bra. Soppatankar är ofta stadiga så att det går att trycka ut en grop utan att hela ytan ger med sig. Eller så har jag bara haft tur...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av frippegubben »

Han som masserade min Lupo hade en försvarlig arsenal verktyg med sig, så att han skulle ha problem att hitta nåt som kommer åt bucklan tvivlar jag på. Det var krokar och stänger i alla möjliga former och fasoner, jag är mera orolig för plåttjockleken än att han inte kommer åt.
Jag har mailat "min" massör, så får vi se vad han tror om moppetankar!
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Frippegubben, var finns han, din massör?

Svängd miniatyrkofot, det var ett bra tips, skall leta efter en liten kofot på bygghandeln!
Skriv svar