tompas11 skrev:Helt rätt, allt som kamremmen driver, löper över eller spänner kamremmen ska alltid bytas oavsett dessa komponenters skick.
Finns ju ett fåtal äldre motorer, vanligen 8 ventilare som klarar kamremsbrott utan att ventilerna tar i kolvarna. Där behöver man inte vara lika noga .
Riktigt lågmilade bilar där remmen byts endast pga ålder kan också vara undantag.
Jo, det har hänt att jag bara bytt remmen på bilar som bara gått ett par tusen mil på på bytestiden, normalt 6 till tio år. Men det är ju mest finbilar som rullar till träffar och utflykter på fina sommardagar. Som mina mopedrar alltså
alf-johan skrev:Bra med remmar , lätt nu för tiden, kommer med fasa ihåg när kedjan gick av på min gamla Mercedes 190 d - 65 (mycket dyrt även om det var på 70 talet.
SAAB 9000 hade ju jätteproblem med brustna kamkedjor en gång i tiden efter att de bytt leverantör. En jobbarkompis hörde till de drabbade. Men det finns fler bilmärken med problem: http://teknikensvarld.se/12-tickande-bi ... ed-116688/
alf-johan skrev:Bra med remmar , lätt nu för tiden, kommer med fasa ihåg när kedjan gick av på min gamla Mercedes 190 d - 65 (mycket dyrt även om det var på 70 talet.
Det är väl inte så många nya bilar som har kamrem längre, tycker det värkar som om fler o fler går över till kedja.
alf-johan skrev:Bra med remmar , lätt nu för tiden, kommer med fasa ihåg när kedjan gick av på min gamla Mercedes 190 d - 65 (mycket dyrt även om det var på 70 talet.
Det är väl inte så många nya bilar som har kamrem längre, tycker det värkar som om fler o fler går över till kedja.
Gått lite mode i det där, rykten och skriverier om trasiga kamremmar och dyra remmbyte har fått köparna att vilja ha kamkedjor istället. Men de är inte underhållsfria de heller, i bästa fall håller de 25-35 K mil men slarvar man med oljekvaliten/oljebytena så kan det bli dyrt tidigare...