Saknar 56:an....

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Raketaren »

selma skrev:Om han kommer tillbaka får man väl hoppas att han inte är å tycker å tänker i precis varenda tråd som finnes,var riktigt urtrist på slutet tycker jag
håller med om det...
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Falkfish »

Heyyyyy, grabbar, för he-vete !!! :|

Nu tycker jag att ni går för långt...
Personligen så tycker jag att flera av forummedlemmarna redan hoppar på 56:an ( därav siteadmin eller moderator, som i mina ögon skall hålla sig HELT neutral cocos_acc.gif ) i en öppen diskussion...
Vi är alla av olika i form av vad vi tycker om, och vissa visar mer att de vill ta sin egen väg än andra, än att följa massan som så många gör.

Jag tog personligen kontakt med 56:an och bad honom komma tillbaks till detta forum, då jag finner hans sätt att se på saker väldigt intressant och han har väldigt mycket att tillföra utifrån vad han själv har erfarenhet av , det betyder inte att han har rätt i var sak som han säger, det är upp till var och en att avgöra själva utifrån sin egen erfarenhet i olika ämnen..

Att ha synpunkter i olika ämnen är en folklig rätt ( än så länge ) och det tycker jag vi ska bejaka. ( utan att få en smilies liknande en k-pist i ett inlägg ), vi tolkar olika symboler olika, så tänk på det när ni skriver...

Vi som finner 56:ans argument felaktiga eller oriktiga på något sätt och känner för att föra en olika åsikt vidare i en diskussion, gör det då privat, genom sms, mail, eller genom forumets möjligheter, att kasta skit på varandra öppet är nog ingen intresserad av, oavsett om man är av olika åsikt eller en anhängare av Stalin eller Bush.

Jag önskar 56:an välkommen tillbaka.

Mvh
Stefan Törnquist
Senast redigerad av Falkfish den 05 okt 2015, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Alfredsson
Inlägg: 212
Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
Ort: Partille

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Alfredsson »

Falkfish skrev:Heyyyyy, grabbar, för he-vete !!! :|

Nu tycker jag att ni går för långt...
Personligen så tycker jag att flera av forummedlemmarna redan hoppar på 56:an ( därav siteadmin, som i mina ögon skall hålla sig HELT neutral cocos_acc.gif ) i en öppen diskussion...
Vi är alla av olika i form av vad vi tycker om, och vissa visar mer att de vill ta sin egen väg än andra, än att följa massan som så många gör.

Jag tog personligen kontakt med 56:an och bad honom komma tillbaks till detta forum, då jag finner hans sätt att se på saker väldigt intressant och han har väldigt mycket att tillföra utifrån vad han själv har erfarenhet av , det betyder inte att han har rätt i var sak som han säger, det är upp till var och en att avgöra själva utifrån sin egen erfarenhet i olika ämnen..

Att ha synpunkter i olika ämnen är en folklig rätt ( än så länge ) och det tycker jag vi ska bejaka. ( utan att få en smilies liknande en k-pist i ett inlägg ), vi tolkar olika symboler olika, så tänk på det när ni skriver...

Vi som finner 56:ans argument felaktiga eller oriktiga på något sätt och känner för att föra en olika åsikt vidare i en diskussion, gör det då privat, genom sms, mail, eller genom forumets möjligheter, att kasta skit på varandra öppet är nog ingen intresserad av, oavsett om man är av olika åsikt eller en anhängare av Stalin eller Bush.

Jag önskar 56:an välkommen tillbaka.

Mvh
Stefan Törnquist
slider_score.gif
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952

Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Raketsport »

Jag vet inte om ni menar mig med site admin eller?

Det är lätt att tycka till och skriva om en avstängning även om man inte är här och läser varje dag vad som händer.
Flera händelser och aktiviteter ledde till att en månads avstängningen skedde.

Eftersom detta fortfarande är ett hett ämne så ska jag lista anledningarna:

Nr 1. 56:an spammade ner mopedforumet på alla möjliga trådar och ämnen med politiskainlägg under 1,5 års tid. Jag sa till flera gånger att skapa en politiktråd och hålla de inläggen där. Han hänvisade att vi, speciellt Raketaren, inte var tillräckligt duktig och kunnig för att kunna moderera en sånn avacerad tråd. Detta är kränkande att skriva om en enskild person, speciellt när han ändå skrev om politik i alla möjliga trådar ändå. Ni skulle nog inte vilja ha politik i alla era renoveringstrådar, det var rätt trist. Det tog 1,5 år innan jag fick han att lyssna på min uppmaning och att han började skriva i politikertråden istället.

Nr 2. Om han hamnade i dispyt, så ändrade han sina inlägg efter mothugg så att det mer såg ut som att folk varit lite dumma mot honom.

Nr 3. Han började bli aggressiv när folk tog andras råd istället för hans eller om man inte tackade för hans tips när någon annans var mer konkret om t.ex inköpsställe.

Nr 4. Han blev jättearg på folk som inte tyckte lika var sig det var om mopedrenoveringar eller inte. Detta även på nya medlemmars trådar.



Efter detta stänger jag av honom på en månad och ber han lugna ner sig och tänka över varför han blir så arg. Och om han känner att han brusat upp för mycket och vill komma tillbaka med vänlig ton så är han välkommen att höra av sig. Han fick 12 timmar på sig att hämta pm och sånt innan jag tillfälligt inaktiverade kontot.
Tråkigt nog så väljer han att nyttja de timmarna till att börja sabba trådar och rensa bort inlägg så de är obegripliga.

Jag vet flertalet som lämnat forumet pga av att stämningen blivit så dålig i och med 56:ans dåliga humör och ryss-spam och så går det inte att ha det.
Vi måste alla samsas och man får lov att acceptera att man inte alltid vet och kan bäst.

Nu efter ni läst detta, tycker ni att jag gjort fel?

Men detta är något 56:an själv måste grunna över. Finns det någon chans att vara mer tolerant mot andra?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Raketsport »

Falkfish skrev:
Att ha synpunkter i olika ämnen är en folklig rätt ( än så länge ) och det tycker jag vi ska bejaka. ( utan att få en smilies liknande en k-pist i ett inlägg ), vi tolkar olika symboler olika, så tänk på det när ni skriver...

Mvh
Stefan Törnquist
Angående k-pist smileysen vill jag minnas att den använts efter det att 56:an själv lagt upp en bild på ryska militären med vapen. Jag kan inte se hur det ena skulle vara värre än det andra.

Tyvärr är flertalet av de inläggen från 56:an redigerade av honom själv och ser nu ut så här
56an.jpg
56an.jpg (20.96 KiB) Visad 3348 gånger
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Raketsport skrev: Nu efter ni läst detta, tycker ni att jag gjort fel?
Svar: Nej

Tolerans och ömsesidig respekt tillhör några av grundbultarna på ett forum.
Att radera inlägg saboterar innehållet i trådar och visar verkligen på bristande respekt mot forumsdeltagarna?

Att vi alla stundtals missförstår varandra är naturligt.

56:an version 2.0 är varmt välkommen, men 1.0 tycker jag vi kan slippa.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Maximal »

Jag undervisar f.n. på en yrkeshögskola, där en stor del av eleverna har olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som det så fint heter. De är helt vanliga människor men helt enkelt inte så stabila i alla lägen. Att diskutera känsliga ämnen går snabbt över styr och leder till VÄLDIGT dålig stämning. Ute i verkligheten finns det ytterligare komplicerande faktorer t.ex. alkoholmissbruk, folk som super bort den sista sociala kompetensen innan de sätter sig vid datorn.

Det man får göra då, för att få en fungerande vardag är att man helt enkelt får sätta regler som förbjuder det som leder till upprörda känslor, lite tråkigt för alla men alternativet är ibland MYCKET sämre.

På många forum är det av precis anledningar som denna, förbjudet att diskutera olika ämnen som gett dålig stämning, t.ex. politik.

Eller för att citera en ofta använd internetfras: "This is why we can not have nice things"
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Hynboholm »

Raketsport skrev: Nu efter ni läst detta, tycker ni att jag gjort fel?
Nej!
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av blyfot »

inte för att jag VET hur det är för 56:an men det är väldigt bra att ha ett liv som levs IRL. Att fastna framför en dator i ett forum på nätet lär bryta ner vem som helst. Det blir lätt krig på många fronter om man är för tydlig med sina åsikter i för många trådar åt gången.
Ren generellt så har alla rörelser som slutar på -ism och har anhängare som slutar på -ister generellt problem med helhetsperspektivet tack vare sin tendens att fokucera för mycket på en fråga och blir därav lite blinda. Ibland behövs de för att få massan att vakna för ett problem men de måste hållas på mattan annars spårar det ur. Så är det bara. Lyssnar inte åhörarna tillräckligt och håller med så höjer dessa ljudnivån så att den till sist ligger på ett absurdum och fullt krig bryter ut.

Jag är inte på forumet särskilt ofta längre främst pga. 2 saker, dels tord som fick hålla på alldeles för länge med sitt skit och dels 56:an som spammade ner varenda tråd kändes det som. Inte för att jag tror att någon saknar mig överhuvudtaget det är inte det jag vill höra utan det jag tycker är intressant är om någon håller med mig om att forumandan har tappat en del av sin själ? Det är nog i alla fall helt nödvändigt att göra som ni gjort admin/moderatorer dvs. Börja rensa lite å sätta tydliga gränser slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Hynboholm »

Falkfish skrev: Personligen så tycker jag att flera av forummedlemmarna redan hoppar på 56:an ( därav siteadmin eller moderator, som i mina ögon skall hålla sig HELT neutral cocos_acc.gif ) i en öppen diskussion...
Vi är alla av olika i form av vad vi tycker om, och vissa visar mer att de vill ta sin egen väg än andra, än att följa massan som så många gör.
Alltså, vem ska styra skutan om inte en moderator?
De krav forumet (inte bara admin!) ställde på 56:an var varken hårda eller svåra att förstå.
Jag har inget emot att 56:an kommer tillbaka, bara han taggar ner lite.

Saxat från Wiki...

Moderator, diskussionsledare, den person i en debattpanel eller diskussionsgrupp som ska verka för en lugn och saklig diskussion. Personen kan jämföras med ordförande.
En moderator kan även vara en person på nätet med särskilda rättigheter i programvaran och med uppgift att hålla reda på nätbaserade forum (nyhetsgrupper, IRC-kanaler o.d). Uppgiften utförs vanligtvis av ideella personer och är av administrativ karaktär. I vissa fall förekommer även granskning om vilka meddelanden som ska publiceras för allmänheten. Syftet kan variera från att reducera volymen av inläggen till att filtrera bort stötande eller olagliga uttalanden.
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av posch »

Bra skrivet Blyfot !
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av J2000E »

För mig är det mycket enkelt - och det utan att veta vad som hänt eller vem som gjort vad.

En sida på nätet är ingen demokrati. Den som äger sidan och de som modererar den är de som bestämmer och sätter "ribban". Att jag skriver "ribban" istället för regler är medvetet för man kan inte göra regler för allt. En "ribba" kan vara på olika höjd vid olika tider och för olika ämnen. I det har vi som frekventerar sidan att "känna" av vad som är OK och inte. Den som har svårt att känna takhöjden gör bäst i att träna lite på självbehärskning.

Jag har som ni kanske vet varit mycket aktiv på andra moppeforum tidigare - KCTT/Formsvacka och Sixten - där takhöjden varit nästan oändlig. Har själv prövat gränserna ett flertal gånger. Att jag skulle göra det här vore omöjligt, onödigt och helt malplacé. Om inte forumägare/moderatorer bjuder in till det så är det en del av "ribban" och då följer man det eller går någon annanstans.

Mvh
Johan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av SS440-80 »

Du Blyfot... när du tyckte att andra medlemmar spårade ur och förstörde forumet för dig, kontaktade du Moderator då och förklarade hur du upplevde läget eller bara slutade du att logga in?
För troligtvis så var det fler som upplevde samma sak som du angående samma personer, så det bästa hade varit att kontakta M och gett underlag för denne att bromsa tokskrivarna i ett tidigare skede innan det spårat iväg för långt. Ett PM till Moderator är aldrig fel, det visar engagemang och intresse för att hålla ett forum på en bra och trevlig nivå.

Raketsport: Du har skött det här klockrent! Du gör ett kanonjobb för forumet thumb_up
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Falkfish »

SS440-80 skrev:Du Blyfot... när du tyckte att andra medlemmar spårade ur och förstörde forumet för dig, kontaktade du Moderator då och förklarade hur du upplevde läget eller bara slutade du att logga in?
För troligtvis så var det fler som upplevde samma sak som du angående samma personer, så det bästa hade varit att kontakta M och gett underlag för denne att bromsa tokskrivarna i ett tidigare skede innan det spårat iväg för långt. Ett PM till Moderator är aldrig fel, det visar engagemang och intresse för att hålla ett forum på en bra och trevlig nivå.

Raketsport: Du har skött det här klockrent! Du gör ett kanonjobb för forumet thumb_up

Håller fullständigt med....
slider_score.gif
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Saknar 56:an....

Inlägg av Tomas »

Falkfish skrev:
SS440-80 skrev:Du Blyfot... när du tyckte att andra medlemmar spårade ur och förstörde forumet för dig, kontaktade du Moderator då och förklarade hur du upplevde läget eller bara slutade du att logga in?
För troligtvis så var det fler som upplevde samma sak som du angående samma personer, så det bästa hade varit att kontakta M och gett underlag för denne att bromsa tokskrivarna i ett tidigare skede innan det spårat iväg för långt. Ett PM till Moderator är aldrig fel, det visar engagemang och intresse för att hålla ett forum på en bra och trevlig nivå.

Raketsport: Du har skött det här klockrent! Du gör ett kanonjobb för forumet thumb_up

Håller fullständigt med....
slider_score.gif
dito! slider_thankyou.gif
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Skriv svar