Skoterett - Första projektet!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Har precis börjar ihopsättande av min -64 skoterett, köpte i våras några kartonger med grejer och en ram med hjul en sen kväll i ett väldigt trångt garage.
Trodde då att detta skulle bli enkelt då den skulle vara komplett och motorn fungerar säkert!!

Har inte lagt så många timmar ännu men jag har konstaterat att komplett var den inte plus att allt inte riktigt fungerar och då har jag inte kommit till motorn ännu.
Efter ett antal inrop på tradera och besök till Rösebäcken börjar den bli skapligt komplett, iallafall så att man skulle kunna skruva ihop den för att se om motorn startar.
Har nu konstaterat att jag har problem med tanken, har provat och montera den som jag tror men då går inte stora chassikåpan på => tanken sitter för långt fram ca 30 mm.
När jag började med tanken var båda fästöronen borta, det ena helt borta men ett satt skruvat i ramen. Svetsade fast det men när jag monterar tanken får jag inte chassit på plats.
Någon som har några tips vad som kan vara fel?

Största problemet för tillfället är att jag inte får ihop kopplingen. När jag skruvade bort högerkåpan på Flintan var det ganska tomt, saknades gjorde egentligen hela kopplingen. Nu har jag fixat alla grejer (tror jag) men nu får jag inte till själva urkopplingen. Har försökt läsa mig till detta med shimsning men förstår inte riktigt hur jag ska göra och hur vet jag att jag gjort rätt?
Några tips?

Skulle vilja göra ett startförsök så snart som möjligt men utan en fungerande koppling blir det ingen gnista......

Har också gjort en bromsarm till bakbromsen, hittade inget som passade helt utan fick göra ett nytt av två andra. Verkar funka men vi får väl se vid första provturen.

Men kul är det att skruva och att se något växer fram från kartongerna -Men goda råd mottages hjärtligt!

ps.hur lägger man upp bilder? och vilka format funkar.ds
Luddet84
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 sep 2013, 18:50
Ort: Helsingborg

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Luddet84 »

Du har PM:)
Monark sport 1966 ( färdigrenoverad!!)
Monark monarscoot 1968 (åkmoppen)
Monark 1264 1964 ( färdigrenoverad )
Speed Compact 1247 -1967(åkmoppe)
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Lolalola »

Skoterett är coolt som fan. :)
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Har haft en del problem med kopplingen vilket gjort att gnistan försvunnit. Efter goda bra råd från ny forumkompis har det mesta löst sig med det. Kopplingen verkar fungera och gnistan är nu stark.
Problem två att lösa var montaget av tanken vilket inte gick så bra men efter support från forumet så verkar även det ha löst sig -Upphängningsbygeln hade förmodligen fel vinkel vilket gjorde att tanken hamnade för långt fram varpå chassiet passade sådär.

Idag var jag en sväng till Röse och hittade lite nya grejer till Skoteretten, letade egentligen efter en gaffel och sving till en Golden Champ men hittade en nosplåt till skotern. Den nuvarande är lite knölig så en ny blir bara bra.

Med lite tur kan det bli ett startförsök under helgen om benen inte tar slut imorgon på halvmaran.
Bilagor
chassi inte på plats.jpg
chassi inte på plats.jpg (58.09 KiB) Visad 7153 gånger
Båge blir rätt.jpg
Båge blir rätt.jpg (61.17 KiB) Visad 7153 gånger
Inköp -09.jpg
Inköp -09.jpg (73.66 KiB) Visad 7153 gånger
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Förresten någon som har tips på vad man kan göra med denna buckliga frontplåt?
Osäker på om det går att knacka den rätt så jag funderar på om man kan montera någon nostalgi grej över istället typ regplåt, verktygsväska eller liknande => Förslag?
Bilagor
Buklig frontplåt.jpg
Buklig frontplåt.jpg (62.89 KiB) Visad 7150 gånger
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Någon som vet var tutan ska sitta på en Skoterett?
Och hur den ser ut? är det samma modell som till compakt?
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Ännu har det inte blivit något startförsök, har inte fått bensintanken på rätt plats.
Har nu köpt en ny båge som jag väntar på - hoppas bara att problemen med tanken och den gamla bågen löser sig nu så att jag kan gå vidare i monteringen för att göra ett första startförsök.

Någon som vet vad det ska vara för typ av kantlist på framsidan av frontplåten. På min sitter det en vanlig skelettlist men jag gissar att det ska vara något annat.
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av drutten »

Danne skrev:Någon som vet var tutan ska sitta på en Skoterett?
Och hur den ser ut? är det samma modell som till compakt?
Tutan sitter under framskärmen på en av fästbultarna övre på höger sida har jag för mig det var
Tutan har jag för mig är samma som till Compacten
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av JanneHagnell »

drutten skrev:
Danne skrev:Någon som vet var tutan ska sitta på en Skoterett?
Och hur den ser ut? är det samma modell som till compakt?
Tutan sitter under framskärmen på en av fästbultarna övre på höger sida har jag för mig det var
Tutan har jag för mig är samma som till Compacten
...där den raskt blir förstörd av grussprut. Min var flyttad till uppepå skärmen. Lika praktiskt som fult! 8)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av JanneHagnell »

Har för mig att sprängskisserna på Skoterett ligger här på Raketsport, annars har jag dem. Där ser du hur allt ska sitta ihop. Att både ram och kåpa fått sig kyssar så passformen är mindre bra är inte ovanligt. På min riktade jag ramen med slägga... :mrgreen:
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Äntligen!!!!!
Både igår och idag var flintan igång, igår gick den mest på startgas men idag efter att ha bytt munstycket gick den faktiskt på egen bensin.
Hade en skruvardag igår och monterade det mesta för att kunna göra ett startförsök och fram på eftermiddagen inföll sig modet att börja kicka.
- Givetvis hände ingenting i början förutom att jag blev väldigt trött i benen. Då justerades tändningen igen och fram med startgasen och efter en stund startade Flintan!!!!
Idag konstaterades att det ställbara munstycket inte riktigt fungerade så i med ett vanligt munstycke. Motorn startade på startgas men gick sedan på bensinen. Ska väl lägga till att jag också bytte tillbaka flottören till den gamla ( då jag har encarwi förgasare går det ju inte att köpa en ny flottör så jag har en bing med avklippt nål -kräver justering).
Men motorn går hårt (höga varv) måste utforska om förgasaren fungerar och trotteln löper bra. Borde förmodligen också byta gaswire men vågar man det?

Någon som har tips på varför motorn går hårt?

Har jobbat en del med kopplingen också men jag tror inte att jag fått till den rätta urkopplingsrörelsen, tycker inte att jag påverkar frigången oavsett hur många brickor jag lägger emellan. Testat med allt från 2 till 6 brickor men kopplingen är fortsatt stenhård och jag har svårt att snurra på drevet med växel i (trycker på kopplingen för frikoppling).

Några tips?


Annars två lyckade dagar i garaget!!!! :D
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av JanneHagnell »

Grattis!
Bingförgasare till Flinta ligger ju på Tradera titt som tätt så du janske skulle byta för enkelhetens skull?
Och jag utgår ifrån att du använde choken när du skulle starta? Annrs är det ju inte konstigt om du måste använda startgas...
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Säg den glädje som vara länge!
Flintan startar den vill inte gå, ibland kan jag få den att gå kanske 1-2 minuter men nu startar den bara och dör nästan direkt.
Har bytt till en bing flotör och håller på att justera nålhöjden men det är svårt att förstå hur den ska justeras för att få den att gå som den ska.
Glömde nämna det man jag tror att det är problem med soppa tillförseln på något sätt.

Är det så att för att det ska bli mer bränsle i flotörhuset ska burken flyttas uppåt på nålen? Eller är det tvärtom?

Annars verkar det ha löst sig med chassiet, köpte en ny båge och nu går det att montera stora chassiet hyffsat bra.
Tänkte att jag skulle göra färdigt elen på moppen så att jag kan få igång lyset nu när det börjar bli mörkt.

Största problemet nu är egentligen i vilken färg jag ska lacka den original var den vit men jag tycker att den har en starkare karaktär en vit.
Neongrön är inte aktuell men något mittemellan skulle bli bra, gärna lite mörkt då frontplåten är skadad och bucklig (tror att det syns mindre om lacken är mörk).


Ut och skruva igen!
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av JanneHagnell »

De fanns ju i en snygg blå färg, om du nu vill köra original. Förgasare kan man lätt bli knäpp av att greja med. Jag skulle nog skaffa en annan (Bing) och testa. Kvarstår problemet exakt likadant ligger nog problemet någon annanstans. Hur var det, hade du bytt kondensator? Ger ju typiskt det felet när den blir varm. Även dålig toppackning (som kan uppkomma vid överhettning, vilket ju är Skoterettens paradgren) kan ge sådana symptom.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Hasse »

Danne skrev:gärna lite mörkt då frontplåten är skadad och bucklig (tror att det syns mindre om lacken är mörk).


Ska du lacka över en skadad och bucklig plåt? Den bör du väl laga först innan lack, eller hur.
Skriv svar