Att bygga sig en moped
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Att bygga sig en moped
Den här tråden kommer att handla om ett projekt som kryper fram i lite lagom takt när andan faller på...
Och nu har det hunnit så långt att jag inser att jag kanske lyckas dra det i mål och därmed kan jag göra en tråd om det också!
Det började med att föräldrarna beslutade att sälja torpet och att alla grejor där plötsligt var "up for grabs" eller på väg mot återvinning. Pappas gamla cykel har alltid legat mig varmt om hjärtat då jag vuxit upp med pappa som cyklat till och från jobbet med den i ur och skur, åtminstone så länge jag bodde hemma. Sen minns jag inte om han uppgraderade eller vad som hände, men den har sedan bott på landet och vi har cyklat på skogsvägar och annat i många år på den. Senaste 20 åren har den dock varit mer skruttig än cool och mest vilat sig i form...
Nog om det, jag tog hem den för att bestämma vad jag skulle göra med den. Den kändes lite för rostig för att göra en orginalrenovering, men samtidigt så är både fälgar och skärmar i rostfritt så därför kändes soptippen helt fel. En gammal Hermes är det och pappa säger att han köpte den ny i mitten av 50-talet.
En bild på den kanske?
En moped med påhängsmotor kanske vore rätt melodi för den här gamla trotjänaren? Jodå, tanken fick gro ett tag och så småningom gjorde jag slag i saken och köpte ett sånt där Kina-kit. Visst, en Kuli eller nåt hade ju varit roligare, men det var lite budgetläge över projektet och då det ändå inte skulle bli orginal, eller ens patinerat orginal så satsade jag på Kina. Ett sånt här kit är det:
http://www.blocket.se/stockholm/Pahangs ... m?ca=7&w=3
Tyvärr tycker jag att den medföljande tanken är ful som stryk, så den kunde jag bara inte ha. Den som monteras under pakethållaren hade passat fint i stil, men tyvärr var det för trångt med utrymme så den fick inte plats. Sen har de en variant som monteras under ramröret, men som tur var fick jag se en bild på den också innan jag bestämde mig och den var om möjligt ännu fulare än den ovanpå så det gick också bort.
Då återstår alltså alternativen att hitta nåt passande själv eller att göra en egen. Det blev att göra en egen, men det är ju inte så lätt om det inte ska se värre ut än alternativen som redan förkastats!
Jag funderade och provade ett antal varianter, gjorde pappmodeller och tänkte. Sen fick jag låna en plåtbockningsmaskin av en kompis och då föll en del på plats. Jag har aldrig bockat med en sån förut, så det här var lite spännande. Jag försökte följa ramens vinklar, även om det kanske inte lyckades till 100%, och för att inte få det så lådliknande bockade jag kanterna med en 45-graders ram runt sidorna. Inte det enklaste kanske som första projekt, men det gick över förväntan tycker jag. På bilden nedan har svetsat ihop de båda halvorna läns långsidorna och dessutom fått dit både påfyllning och utlopp som jag kapade loss från den medföljande tanken. Sen har jag inte hunnit så mycket längre men tanken är komplett svetsad nu och jag håller på med fästen på tank och ram för tillfället.
Jag har också köpt på mig lite mer delar som kommer att pryda den, bl a en Brooks-sadel, ett coolt framlyse från Philips med hel&halvljus, några omvända bromshandtag som ska användas för frambroms och gas, samt ett rammonterat växelreglage som jag hoppas kan användas som koppling, istället för det skräp som följde med kitet. Tyvärr måste jag offra cykelns bärhandtag för att få plats med motorn.
Jag köpte också ett par fetare moderna däck (MTB, typ), men de var för feta och fick inte plats så de fick jag returnera.
Och nu har det hunnit så långt att jag inser att jag kanske lyckas dra det i mål och därmed kan jag göra en tråd om det också!
Det började med att föräldrarna beslutade att sälja torpet och att alla grejor där plötsligt var "up for grabs" eller på väg mot återvinning. Pappas gamla cykel har alltid legat mig varmt om hjärtat då jag vuxit upp med pappa som cyklat till och från jobbet med den i ur och skur, åtminstone så länge jag bodde hemma. Sen minns jag inte om han uppgraderade eller vad som hände, men den har sedan bott på landet och vi har cyklat på skogsvägar och annat i många år på den. Senaste 20 åren har den dock varit mer skruttig än cool och mest vilat sig i form...
Nog om det, jag tog hem den för att bestämma vad jag skulle göra med den. Den kändes lite för rostig för att göra en orginalrenovering, men samtidigt så är både fälgar och skärmar i rostfritt så därför kändes soptippen helt fel. En gammal Hermes är det och pappa säger att han köpte den ny i mitten av 50-talet.
En bild på den kanske?
En moped med påhängsmotor kanske vore rätt melodi för den här gamla trotjänaren? Jodå, tanken fick gro ett tag och så småningom gjorde jag slag i saken och köpte ett sånt där Kina-kit. Visst, en Kuli eller nåt hade ju varit roligare, men det var lite budgetläge över projektet och då det ändå inte skulle bli orginal, eller ens patinerat orginal så satsade jag på Kina. Ett sånt här kit är det:
http://www.blocket.se/stockholm/Pahangs ... m?ca=7&w=3
Tyvärr tycker jag att den medföljande tanken är ful som stryk, så den kunde jag bara inte ha. Den som monteras under pakethållaren hade passat fint i stil, men tyvärr var det för trångt med utrymme så den fick inte plats. Sen har de en variant som monteras under ramröret, men som tur var fick jag se en bild på den också innan jag bestämde mig och den var om möjligt ännu fulare än den ovanpå så det gick också bort.
Då återstår alltså alternativen att hitta nåt passande själv eller att göra en egen. Det blev att göra en egen, men det är ju inte så lätt om det inte ska se värre ut än alternativen som redan förkastats!
Jag funderade och provade ett antal varianter, gjorde pappmodeller och tänkte. Sen fick jag låna en plåtbockningsmaskin av en kompis och då föll en del på plats. Jag har aldrig bockat med en sån förut, så det här var lite spännande. Jag försökte följa ramens vinklar, även om det kanske inte lyckades till 100%, och för att inte få det så lådliknande bockade jag kanterna med en 45-graders ram runt sidorna. Inte det enklaste kanske som första projekt, men det gick över förväntan tycker jag. På bilden nedan har svetsat ihop de båda halvorna läns långsidorna och dessutom fått dit både påfyllning och utlopp som jag kapade loss från den medföljande tanken. Sen har jag inte hunnit så mycket längre men tanken är komplett svetsad nu och jag håller på med fästen på tank och ram för tillfället.
Jag har också köpt på mig lite mer delar som kommer att pryda den, bl a en Brooks-sadel, ett coolt framlyse från Philips med hel&halvljus, några omvända bromshandtag som ska användas för frambroms och gas, samt ett rammonterat växelreglage som jag hoppas kan användas som koppling, istället för det skräp som följde med kitet. Tyvärr måste jag offra cykelns bärhandtag för att få plats med motorn.
Jag köpte också ett par fetare moderna däck (MTB, typ), men de var för feta och fick inte plats så de fick jag returnera.
Re: Att bygga sig en moped
Det ser bra ut du! Och ett sånt rejsigt styre! Det här skall följas med stort intresse.
Re: Att bygga sig en moped
Fastän skicket är som det är, så är cykeln minsann ingen dussincykel. Utrustad med krommolybdenram och kromad bakgaffel samt tillvalsutrustad med rostfria skärmar och fälgar tillhörde den Nymans i särklass dyraste standardcykel, 240 hette modellen: http://www.raketsport.com/1955%205.jpg.
Kan jag möjligen få se ramnumret?
Kan jag möjligen få se ramnumret?
Re: Att bygga sig en moped
Bra jobbat med tanken! Tur att cykeln redan har frambroms, det kommer du att behöva ... Fast katten vet om jag inte hade siktat på att bygga om till el cykel i stället för kinamotor om jag varit i dina kläder, händer mycket på den fronten nu så det gäller att ligga i framkant
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Att bygga sig en moped
Kul att se bilden, det måste vara en Sport Special. Den bilden ska jag skicka till pappsen! Jag minns att han sagt att den skulle vara "top of the line" när han köpte den. Den hade visst treväxlat baknav också, men det låste sig när han råkade sätta ihop det fel vid en service och då blev det ett oväxlat istället. Och ramnumret ska jag leta fram.
Och kul att se att du är från Karlskoga Rolle, då har du chansen att få se den "live" så småningom!
Styret är "specialbockat" som det står i annonsen och en av de grejor jag alltid tyckt om, lite udda dimension också, 1 tum i diameter så vanliga handtag passar inte.
Det är synd att kromet är så dåligt, det hade varit trevligt att behålla både styre, fram- och bakgaffel kromat, men det är grovrost på både styre och framgaffel så just nu lutar det åt pulverlack på hela hojen efter blästring.
Det bär mig lite emot att svetsa tankfästen i ramen, jag får undersöka om jag kan hitta passande lösa fästen som ser vettiga ut, typ nån form av rörklammer. Och trumman till frambromsen är också gravrostig, så den ska jag försöka byta ut, jag har ett par andra hjul med trumbroms som kanske kan bli donatorer.
Sen, att jag testade MTB-däck beror på att den har en gammal 26-tums dimension som är samma som nya 27.5, så plötsligt fanns det massa roliga däck att välja på, men tyvärr är de flesta för breda, så jag får leta vidare efter 44x584 eller nåt.
Elmotor? Jo den tanken fanns också, och jag har två navmotorer liggande hemma, men åtminstone en av dem kommer nog att hamna i ett annat projekt som jag kan länka till när det kommit lite längre...
Och kul att se att du är från Karlskoga Rolle, då har du chansen att få se den "live" så småningom!
Styret är "specialbockat" som det står i annonsen och en av de grejor jag alltid tyckt om, lite udda dimension också, 1 tum i diameter så vanliga handtag passar inte.
Det är synd att kromet är så dåligt, det hade varit trevligt att behålla både styre, fram- och bakgaffel kromat, men det är grovrost på både styre och framgaffel så just nu lutar det åt pulverlack på hela hojen efter blästring.
Det bär mig lite emot att svetsa tankfästen i ramen, jag får undersöka om jag kan hitta passande lösa fästen som ser vettiga ut, typ nån form av rörklammer. Och trumman till frambromsen är också gravrostig, så den ska jag försöka byta ut, jag har ett par andra hjul med trumbroms som kanske kan bli donatorer.
Sen, att jag testade MTB-däck beror på att den har en gammal 26-tums dimension som är samma som nya 27.5, så plötsligt fanns det massa roliga däck att välja på, men tyvärr är de flesta för breda, så jag får leta vidare efter 44x584 eller nåt.
Elmotor? Jo den tanken fanns också, och jag har två navmotorer liggande hemma, men åtminstone en av dem kommer nog att hamna i ett annat projekt som jag kan länka till när det kommit lite längre...
Re: Att bygga sig en moped
Vad är det för handtag som du har fått tag på?frippegubben skrev:<Jag har också köpt på mig lite mer delar som kommer att pryda den, bl a en Brooks-sadel, ett coolt framlyse från Philips med hel&halvljus, några omvända bromshandtag>
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Att bygga sig en moped
Dessa köpte jag:
Dia compe 188 heter de.
Dia compe 188 heter de.
Re: Att bygga sig en moped
Om du kan få bort färgen så blir dom ju skitsnygga, för som jag förstår så är det väl aluminium alltsammans.
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Att bygga sig en moped
Så har jag gjort lite till, inklusive några omtag där det blev fel...
Nu börjar man kunna ana hur det kommer att se ut.
Fästena blev till slut enkla svep av koppar, jag tror det kommer att se helt ok ut.
Tyvärr har återigen tänkt lite fel, så förgasaren får inte plats... Gasvajern kommer rakt upp i tanken. Jag leker lite med tanken att dra den genom tanken i ett smalt rör, om man får till det kan det nog se rätt coolt ut. Men chansen är stor att det bara blir pannkaka istället...
Nu börjar man kunna ana hur det kommer att se ut.
Fästena blev till slut enkla svep av koppar, jag tror det kommer att se helt ok ut.
Tyvärr har återigen tänkt lite fel, så förgasaren får inte plats... Gasvajern kommer rakt upp i tanken. Jag leker lite med tanken att dra den genom tanken i ett smalt rör, om man får till det kan det nog se rätt coolt ut. Men chansen är stor att det bara blir pannkaka istället...
Re: Att bygga sig en moped
Men vad har du för en konstig förgasare? Jag kollade på min likadana motor och du måste väl ha åtminstone så du kan sätta ett sånt där käckt böjt rör med justerskruv för gaswiren? Istället för den iofs ovanligt långa som följer med som original i trottellocket alltså. Annars kan du väl vrida förgasaren ett par grader åt sidan så wiren går fri från tanken.
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Att bygga sig en moped
Jo, alternativet är förstås att göra om insugsröret lite, det är förmodligen det bästa, men varför göra det enkelt för sig?
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Re: Att bygga sig en moped
Ta bort justerskruven helt och sätt den vid handtaget .
Re: Att bygga sig en moped
Var köpte du dom?frippegubben skrev:Dessa köpte jag:
Dia compe 188 heter de.
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Att bygga sig en moped
Wiggle.se, massor med cykeldelar...
Re: Att bygga sig en moped
Jag och Lola-Lola löste höjdproblemet genom att sätta ett mindre kedjehjul fram, på så sätt kom motorn lägre i ramen