JLO-Tråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE
Inlägg: 4592
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: JLO-Tråd

Inlägg av HSE » 12 nov 2015, 10:23

Synd att jag inte visste om att museet låg nära Hamburg på den tiden jag besökte Hamburg i tjänsten... Men tidningen motor besökte fabriken när den var i full gång efter kriget: http://mo-ped.se/werke/werke8i2.htm

JHE
Inlägg: 62
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Re: JLO-Tråd

Inlägg av JHE » 13 nov 2015, 23:20

Hur ser det ut med brytarlösa tändsystem till ILO?
Avgasstosen är som bekant klen men är den en begränsning?
Lämplig förgasare till fladdermuscyllen?

Användarvisningsbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 662
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: JLO-Tråd

Inlägg av ZVEZDA M50 » 13 nov 2015, 23:50

Hej!

En av standardlösningarna är en 15 mm Bingförgasare vars typbeteckning jag inte kommer ihåg.
Ser väldigt original ut och räcker mer än väl till för moderat effektökning, är nog lite i överkant.
Kör med sådan förgasare på mina JLO, en 50 cm3 (2 PS) och en 54 cm3 (2.5 PS).
Med original utväxling blir de lagom "snabba" och mycket smidiga! (2 vxl)

Användarvisningsbild
ilo55cc
Inlägg: 770
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: JLO-Tråd

Inlägg av ilo55cc » 14 nov 2015, 15:33

Vad gäller brytarlösa tändsystem är det nog VRM som gäller. Han anpassar hpi-system till Ilo.
Kostar en slant men funkar bra.

svukke
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2015, 21:11
Ort: Oskarshamn

Re: JLO-Tråd

Inlägg av svukke » 15 nov 2015, 14:38

Hej hej.
Har fått ett återfall och köpt mig en Monarped med en 2 växlad ILO Piano med kick från 61. Min fråga är finns det 3 växlad ILO Piano med kick? Har bara sett 3 växlad med trampor.

Mvh svukke

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 6962
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: JLO-Tråd

Inlägg av erlan » 15 nov 2015, 14:44

ja det finns, men har alldrig sålts i sverige. går att bygga om en trampmotor till kick.
men kräver maskinarbetning, eller ettans drev till en treväxlad kickmotor.
samt en tvåväxlad kickmotor som donator.

erlan

Användarvisningsbild
ilo55cc
Inlägg: 770
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: JLO-Tråd

Inlägg av ilo55cc » 25 nov 2015, 18:18

:slangbella:

Användarvisningsbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: JLO-Tråd

Inlägg av pangerva » 26 nov 2015, 00:41

svukke skrev:Hej hej.
Har fått ett återfall och köpt mig en Monarped med en 2 växlad ILO Piano med kick från 61. Min fråga är finns det 3 växlad ILO Piano med kick? Har bara sett 3 växlad med trampor.

Mvh svukke
Jag har en sådan 3vx med kick! :D

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... LO#p240109
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60

Användarvisningsbild
ilo55cc
Inlägg: 770
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: JLO-Tråd

Inlägg av ilo55cc » 10 dec 2015, 22:45

Nähä,nu behöver tråden lyftas lite. :whistle2:

sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: JLO-Tråd

Inlägg av sachsmaster » 11 dec 2015, 00:44

jag hjälper till :P Bild
  • Bild

HSE
Inlägg: 4592
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: JLO-Tråd

Inlägg av HSE » 11 dec 2015, 19:09

Det enda jag kommer på just nu är att Sach 98cc motorer tillverkades i Östtyskland några år efter kriget i den forna Sachs fabriken i Reichenbach. Förmodligen stoppade sedan det styrande gänget sedan den produktionen till förmån för DKW som ju döptes om till IFA sedan. Var ju rörigt ett tag när det fans ex BMW motorcyklar och bilar och DKW likaledes från både Öst och Västtyskland. Vilka som vann vet vi ju...

JLO-Tomten
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 nov 2015, 09:36

Re: JLO-Tråd

Inlägg av JLO-Tomten » 14 dec 2015, 10:04

För ett tag sen så märkte jag att det var något fel på JLOn (G50) Han misstände så in i helsike så jag plockade ner motorkåpan o såg att kondensatorn låg lös och hade svarvat in ett ca 2-3 mm brett spår i svänghjulet som var ca 1,5 mm djupt staff_shutup9ou.gif Min fråga är nu om man behöver byta svänghjulet eller om det går att fortsätta köra med? :)
JLO G50 15mm insug och kinesförgasare, portad cylle, 28 kuggars drev, Monarped 1242= 65km/h

HSE
Inlägg: 4592
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: JLO-Tråd

Inlägg av HSE » 14 dec 2015, 11:55

Gott om gods där och eftersom spåret har blivit svarvat jämt så blir det inget problem med obalans. Så med reservationen att jag inte själv sett skadan skulle jag säga att jag skulle kört vidare med detta svänghjul.

JLO-Tomten
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 nov 2015, 09:36

Re: JLO-Tråd

Inlägg av JLO-Tomten » 14 dec 2015, 12:23

Okej tack för det lugnande svaret ;)
JLO G50 15mm insug och kinesförgasare, portad cylle, 28 kuggars drev, Monarped 1242= 65km/h

svukke
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2015, 21:11
Ort: Oskarshamn

Re: JLO-Tråd

Inlägg av svukke » 27 dec 2015, 17:16

Varför kommer det aldrig in Rito vevar i lager på webshoparna? :twisted:

Skriv svar