Konvertera till eldrift

Tips, frågor och allmänt snack.
Bengovengo
Inlägg: 100
Blev medlem: 13 nov 2010, 00:00
Ort: Nacka

Konvertera till eldrift

Inlägg av Bengovengo »

Jag ska starta upp ett nytt projekt under de mörka vintermånaderna, bygga en elcykel baserad på en gammal 28" cykel.
Jag har inhandlat själva navmotorn och styrningen och tänker mig 622 fälgar eftersom 635 har begränsat utbud på däckdimensioner.
Funderar på att sätta ett 5-växlat torpedo bak (alternativt Shimano 4 vxl). Batterier har jag inte köpt än men motorn vill har 36 v.
Är det någon som gjort något liknande, vore bra med lite tips innan jag börjar ekra upp och svetsar i ramen.
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Konvertera till eldrift

Inlägg av Svartsjö »

Snacka med Staffan på Ensta elkonvertering, han byggde om en gammal stålhingst med navmotor och hela baletten!
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Konvertera till eldrift

Inlägg av frippegubben »

Med tanke på vad du skriver antar jag att navmotorn ska sitta i framhjulet?
Men visst ska du väl hålla fast vid 635mm? Annars blir det inget snyggt när hjulet är för litet mot ramen/gafflen. Däck går att hitta, åtminstone upp till 44mm bredd, och mycket bredare än så brukar inte få plats i ramen ändå.
Det enda jag elektrifierat själv på det viset är en liten crosshoj som jag satte elmotor i till barnen när bensinaren gav upp. Batterierna jag köpte var RC-accar, köpte hos Hobbyking.com, LiPo-accar för RC-bilar, de tål mycket ström i litet format. Nackdelen är att de kräver övervakning av cellerna och helst ska man ha en bra laddare som balanserar cellerna, men det finns sånt hos hobbyking också.
I Sverige kan du kolla http://elbil.forum24.se/elbil-about3329-0-asc-0.html, den killen gjorde en elcross i vuxenstorlek med RC-accar. På det forumet finns kategorier för både elmotorcykler, mopeder och cyklar. Internationellt finns https://endless-sphere.com/forums/ där du hittar hur mycket info som helst.
För egen del så har barnen vuxit ur crossen, så den ska nog återställas till bensindrift och säljas, och elmotorn flyttar över till en lite större cykel som kan fungera som nästa storlek åt barnen!
Lycka till! (Och sen vill vi se bilder förstås, åtminstone jag)
Bengovengo
Inlägg: 100
Blev medlem: 13 nov 2010, 00:00
Ort: Nacka

Re: Konvertera till eldrift

Inlägg av Bengovengo »

Det blir 622, har redan införskaffat riktigt bra däck 47x622. Hittade ett Torpedo Penta i gömmorna så det får bli det, jävlar vad det kommer gå undan på högsta växeln:-)
Skriv svar