Skoterett - Första projektet!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Jovisst ska skadan och bucklorna försöka lagas först men hur?
Till viss del går det att knacka rätt bucklorna men det kommer att synas en hel del iallafall -Vad gör man då?
Har du några tips på hur man kan göra? Ska man spackla tjockt på båda sidorna eller finns det andra sätt?

På bilder högre upp ser man lite hur bucklig plåten är.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av JanneHagnell »

Knacka plåt är en konst! Antingen får du pröva dig fram eller ta ett proffs till hjälp. Men tjocka lager spackel blir aldrig bra, då är det bättre att det är buckligt.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av HSE »

Man får tänka på att om man knackar för hårt på bucklorna så töjs plåten ut och blir större, då behövs gassvets för att krympa plåten igen om plåten skall bli slät. Om man har utrustningen som krävs så finns det som vanligt filmer på nätet som beskriver arbetet :D Annars får du försöka hitta en duktig plåtslagare som är villig att hjälpa dig :wink:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av JanneHagnell »

Ja precis, man värmer plåten och kyler snabbt, då krymper den.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Nu äntligen efter att ha gått många varv i cirkel har jag fått Skoteretten att gå skapligt, bytte förgasare och vips så går den mycket bättre.
Är dock lite fundersam om jag inte ska försöka införskaffa en Bing förgasare för att få den att gå rent och att kunna lita på grejerna, finns ju inga reservdelar till Encarwi förgasaren och flottören såg inte bra ut även om den fungerar just nu.
Nu går den bra när den bara står, svara bra på gaspådrag och behåller tomgången, men när jag kör går den inte rent och tål inte fullgas - vilket den gör på uppfarten.
Någon som har en bra fundering på detta?

Nu när den rullar framåt av egen kraft så upptäckte jag nästa lilla bekymmer -Bakbromsen!
Har orginalwire och den har en förmåga att kärva lite- går det att hitta en ny sådan eller kan man använda en vanlig wire?
Någon som har tips?
Ska väl nämna att bromsarmen bak är egenkonstruktion, har designat och gjort en som går uppåt och verkar ge rätt rörelse.

Har bestämt mig för att säkra motorfunktionen först sedan ska jag montera isär allt, göra den plåt ren och lacka om den.
Fortfarande är den nya kulören en stor fråga, lutar lite åt någon röd eller grön men vilken nyans.......

I de inlägg jag hittat om Skoterettan så framgår det att det inte är världens snabbaste moped faktiskt ganska långsam -Är det så?
Borde man leta efter en 60cc cylinder och fundera på drevningen?

Hur har ni gjort?

Vill inte ha en vråltrimmad högljudd moppe men jag vill kunna hålla typ 40 utan att plåga pärlan förmycket.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av JanneHagnell »

Har du fast munstycke? Kan vara att den går lite magert.
Drevade min en kugge och det tyckte jag var bra, men det förutsätter ju att motorn går bra för att orka det.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Lackning av Skoterettan.

Ska väl inte säga att det är speciellt nära i tiden att lacka men det värker att jag inte kan bestämma vilken färg den ska få.

Vilka färger och färgkombinationer har ni?
Vit var den original men jag vill ha mer attityd/personlighet på den.
Kanske skulle göra den plåtren och sedan klarlacka den?
Eller målar chassit vit och behålla bakskärmens blå metalliclack.

Svårt är det iallafall men bra kommer det att bli till slut!
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av drutten »

Min sista jag renoverade vart grå metallic.
Bilagor
graskot.JPG
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Riktigt snyggt med grått och vilken puts!

Kan nog inte lacka med den glansen då min har ett chassi som har många bucklor och skavanker.

En favorit är den blå med Gulf reklam -riktigt snygg.

Någon som har åsikter om man ska blästra eller slipa bort färgen?
Har även fått ett erbjudande att värma bort färgen i en ugn (lite större än hemma).

Hur gör man?
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av frippegubben »

Jag måste länka till ett par bilder av en skoterett som konverterats till eldrift.
Det fanns en byggtråd här på forumet om den (kimt byggde, inte jag), men där ser man tyvärr inga bilder längre. Så här blev resultatet, kanonsnyggt tycker jag!

Bild
Bild
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av drutten »

Mina har det inte varit några större bucklor på så dom är bara glasblästrade innan lack.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av Danne »

Ny fråga till Skoterett vänner - På min motor sitter det en Encarwi förgasare och jag gissar att den är sliten och förhoppningsvis den största anledningen till att motorn inte går bra -Känslig mot gaspådrag (´har ställbart men det måste nästan vara i botten annars dör den).

Ska man köpa en ny Encarwi (kollat och en handlare säger sig ha en original -inte Kina) eller ska man satsa på en trimcylinder och Kina förgasare till den?
Det är ju ungefär samma pengar men med en trimcylinder kanske även fartproblemet åtgärdas.
Eller kan man hålla en marschfart på ca 40 km/h med originalförgasare?

Hur har ni gjort?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av erlan »

det är väl en utmaning att få fart på en scooteret, om jag förstått saken rätt.
det har väl skrivits ett par spaltmeter i ämnet här på forumet.

två problem med encarvin är:
1. dom nytillverkade ställbara mynstyckena är av dålig kvalitet-svårjusterade.
2. nedanför trotteln ska det sitta en kilformad plastbit som styr luften rätt till spridarmunstycket.
den brukar ofta vara borta. jag gissar att förgasaren blir dum då.

40 km/h efter GPS med orginalförgasare ingen omöjlighet. men norscands trimcylinder är avsedd för 12mm förgasare. (förebilden var det i alla fall)
den vanliga 15mm förgasaren behöver spacer för att komma ovanför växelwirefästet på en flintamotor.
jag antar att det var mustang&huskvarnacenter som hade encarwiförgasare?
kolla om han har nån 12mm kvar om du bestämmer din för en trimcylinder.
största problemet med scooteretterna är annars dreven.
dom som vill ha lite fart utan att det varvar för mycket brukar svetsa på en 16kuggars kuggkrans på framdrevet och/eller göra mindre bakdrev av drevämne från momentum.
båda jobben kräver svarvning.

erlan
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av drutten »

På min grå har jag Norscands trimcylinder, 15mm kina Bing, brytarlös tändning ifrån RNMotor och en 28mm jamarcol dämpare på drevning 15T fram 24T bak.
Använder även ett nytillverkat vevparti ifrån Norscand då originalet inte är det bästa att åka trimmat med.
Funkar bra att ligga i ca 40km/h med den toppar närmare 50 men då vibbrerar det rätt rejält ;)
Slipade ner fästet på motorn för växel vajern så kina bingen fick plats utan distans.
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Skoterett - Första projektet!

Inlägg av 38larsson »

Jag valde att lackera min skoterett som jag renoverade i vintras i rött och svart. Ville ha något eget och hade inte sett någon röd Skoterett. Givetvis såg jag flera röda efter att den var lackerad och klar cocos_acc.gif
Jag slipade min och dom bucklorna som var knackade jag till så gott jag kunde med en gummislägga och träbit. Hade ingen aning om vad jag höll på med men resultatet blev iaf över förväntan.
IMG_0685.JPG
Jag kör med ungefär samma setup som drutten fast med orginaltändning. Har mätt upp med GPS till 42km/h.
Ska renovera upp motorn nu med så hoppas jag även på lite mer kraft över hela registret.
Skriv svar