Tips inför Flintarenovering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Hej. Är ny här på forumet och nu tänkte jag söka lite tips angående renovering av en flinta.
Detta är min första motorrenovering bortsett från de motorer man klöv som 15 åring och inte riktigt är säker på att resultatet blev till det bättre.

Har beställt lager, packningar och packboxar. Är det något mer jag bör tänka på som kan slitas och behöver bytas när ändå motorn är isär?
Motorn är 2-växlad (fot) och sitter på en skoterett.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av Micke S »

Lameller kan vara lika bra att byta när man ändå håller på.

Andra saker som kan ge sig är bussningen för kolvbulten och nedre lagringen för vevstaken. De kan mycket väl vara OK men idé att kolla.

En ny kolv med ringar är inte fel och kan om inte annat has i reserv om det som sitter i duger ett tag till.

Det främre kedjedrevet slits ganska hårt och behöver bytas om det har fått hajtänder.

Nya brytare och kondensator om det som sitter i inte ser fräsht ut.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

ok .Tack
Då tror jag att jag ska vara med på banan ganaka bra. Glömde skriva att jag även beställt nytt vevparti.
Lameller, kolv, drev, kondensator byttes i våras. Drev ska dock bytas igen så snart jag listat ut något bra sätt att få på ett 16kuggs.
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Motorn har idag tagits isär. Nya lager och packboxar är i. Stötte på problem när jag skulle ha i det nya vevpartiet.
Jag lyckas inte pressa in det hela vägen i lagren. Vet inte hur hårt jag vågar pressa men med handkraft går det iaf inte.
Någon som har bra tips?

En annan sak jag upptäckte var att under motorn såg det ut som om någon dragit av oljepluggen så den borrade jag ur och det visade sig vara en plugg.
Inga spår av gängor alls. Ska detta vara så och isf varför?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av erlan »

det normala sättet att montera lager är att värma dom till ca 110 grader och då brukar dom glida på.

erlan
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Nu har jag ju pressat in lagren i motorhalvorna. Vågar jag gå på och värma dom då utan att offra packboxarna?
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av sachsmaster »

38larsson skrev:Motorn har idag tagits isär. Nya lager och packboxar är i. Stötte på problem när jag skulle ha i det nya vevpartiet.
Jag lyckas inte pressa in det hela vägen i lagren. Vet inte hur hårt jag vågar pressa men med handkraft går det iaf inte.
Någon som har bra tips?

En annan sak jag upptäckte var att under motorn såg det ut som om någon dragit av oljepluggen så den borrade jag ur och det visade sig vara en plugg.
Inga spår av gängor alls. Ska detta vara så och isf varför?
sitter pluggen under motorn kan det väl vara så att nån kört på en sten men det måste finnas motorfolk här som närmare kan berätta hur du fixar det? :)
  • Bild
flinta
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av flinta »

38larsson skrev:
En annan sak jag upptäckte var att under motorn såg det ut som om någon dragit av oljepluggen så den borrade jag ur och det visade sig vara en plugg.
Inga spår av gängor alls. Ska detta vara så och isf varför?
det hålet är ingen oljeplugg utan är gjort så från fabrik för att kunna borra hållet för exenterskruven som spärrskivan är skruvad med
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av Micke S »

Det bästa brukar vara att montera lagren i blocket först. Det är lätt om man värmer blocket till ca 100 grader först, t.ex. på spisen. Har man tur är det bara att släppa ner lagret sedan eller knacka lite på ytteringen med en hylsa.

För att dra fast blockhalvan med lagret på vevaxeln är det bra att lägga vevaxeln i frysen först och det är nog det du har gjort om jag fattar rätt. Man ska inte knacka dit vevaxeln sedan utan se till att arrangera med distanser eller brickor mot inneringen så att man kan dra in vevaxlen i lagret m.h.a. svänghjulsmuttern och muttern till primärdrevet. Du kan ju prova först om det går att dra på lagret sista biten på det sättet innan du börjar riva. Min gissning är att det kommer att gå.

Packboxar kostar ju inte många kronor så den är bäst att byta om du behöver gå på med värme där. Jag sätter på packboxarna det sista jag gör. Dels för att kunna ta anhåll på innerringen när man drar på axeln, dels för att kunna känna att vevaxeln går lätt när blocket är ihopsatt.

Går man på med våld så att det blir slag på kulbanor är det inte alls bra för lagrets livslängd. Det ska bara rulla lätt och inte utsättas för slag.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Var nog för snabb med packboxarna men får göra ett försök. Dom borde ju tåla hyfsat med värme.

En annan fundering jag fick när jag läste i stora tvåtaktsboken var packningslim.
Detta är inget jag har hemma och har aldrig använt förr. Är det bara som ett extra skydd som jag kan klara mig utan?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av erlan »

det är ett sätt att vara säker på att packningen ligger stilla medan man monterar ihop motorn.
men man får ett elände senare om man måste dela motorn igen.
jag brukar undvika det.

erlan
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Nu har jag äntligen fått ihop motorhalvorna och upptäckte då att vevpartiet gick runt jäkligt trögt.
Mätte den nya packningen som var något tunnare än den befintliga. Släppte på skruvarna. Det går runt lite lättare fast fortfarande alldeles för trögt.
Tips på vad som kan vara galet? Kan det gå att pressa in packboxarna för mycket så dom nyper mot lagren?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av HSE »

Lossa på skruvarna som håller ihop blocken tills det löper lätt. Om det inte börjar löpa lätt med någon millimeters gap mellan blockhalvorna får du plocka isär och leta fel. Släpper det så klämmer det för mycket på lagren av någon anledning, vanligen för att de inte är i rätt läge. Då får du nog riva isär igen men då vet du i alla fall var du skall leta fel. Får inte vara några grader eller skit som hindrar lagren att komma sista mm in. Packboxarna har jag aldrig haft problem med man allt är kanske möjligt...
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av Baronen »

Har du dragit in veven i blocket eller har du bara pressat ihop halvorna på veven med blockets skruvar?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Jag har dragit in det med hjäp av svänghjulsmuttern. Vågade inte dra för jäkla hårt. Vill ju ha kvar gängorna på nya veven. Kan jag ha dragit för lite?
Skriv svar