Gran - plast eller levande?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp

Granar och traditioner

Självklart har jag en levande gran som jag köpt på affär/marknad.
5
14%
Levande som jag huggit själv i skogen.
11
30%
Plast är givet, står inte ut med barr överallt.
13
35%
Gran? Nej tack.
8
22%
 
Antal röster: 37

Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Gran - plast eller levande?

Inlägg av Raketsport »

Rösta och tyck till. Verkar vara ett hett ämne i många hem kring julen.
Om ni huggit själv, hur har ni löst det om ni inte äger egen mark?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av Hasse »

" står inte ut med barr överallt"

Ett hett tips för er som inte gillar det. Använd fjolårets. Garanterat fri från barr.

Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av Hynboholm »

Plast inne och riktig gran ute.
Passade på att ta utegranen när dom röjde i en skogsdunge bara 100 meter
hemifrån. Fick tag på en ganska fin 3,5 meters gran, redan fälld och gratis! :wink:
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av TolvNollNio »

Raketsport skrev:Om ni huggit själv, hur har ni löst det om ni inte äger egen mark?
Springer utav bara f-n?!!
Blå/vit Monark 1209
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av carl76 »

Brukar hugga själv hos några släktingar och betala dom några kronor!
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av selma »

Har en i plast på vinden som är klädd och klar sedan några år tilbaka,så det är bara att plocka ner l
å stoppa kontakten i väggen. :lol:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av Baronen »

En jultradition för mig var när farsan och jag gick ut i hans skog för att sedan passera rågränsen och tassa över i grannens skog. Där högg vi gran och tog med hem. För si gran, det tar man inte ur egen skog, brukar farsan säga. Förmodligen gjorde grannen likadant för jag såg små stubbar här och var som var huggna med yxa i farsans skog.

Numera är det plastgran som gäller hemma. Jag står inte ut med tjatet om att dammsuga och jag vet att det tjatet inte kommer att avta om vi tar in en Wunderbaum av den äkta sorten heller.. Men en äkta är jul för mig rent doftmässigt. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Hos oss är det en levande gran som gäller.
Givetvis ska det vara en rödgran och inga kungsgranar o så'n skit.

Belysningen skall INTE vara LED-lampor.
Vi har två belysningar, en kulört med 16 lampor från Osram och en med 16 klara lampor från Philips, båda är "inte årets modell..."
Högst upp en stjärna och under den sitter det äkta unionsflaggor. (Sverige-Norge, upplöstes 1905)

Kulor o glitter kompletterat med olika former av pynt som barnen gjort och gör...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av JanneL »

carl76 skrev:Brukar hugga själv hos några släktingar och betala dom några kronor!
en liten undran bara , tar dom emot dom pengarna du erbjuder för en enda liten gran?
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av pnilz »

Raketsport skrev: Om ni huggit själv, hur har ni löst det om ni inte äger egen mark?
Jag brukar vänta ut Mona när hon åker på jobbet och du ligger och sover sen vet jag ett jätte bra ställe att stjäla granar på :wink:
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av carl76 »

kejsaren skrev:
carl76 skrev:Brukar hugga själv hos några släktingar och betala dom några kronor!
en liten undran bara , tar dom emot dom pengarna du erbjuder för en enda liten gran?
Ja dom behöver varje krona dom kan få,2 bröder som bor ihop, dom har levt på att ha lite (då menar jag lite!)djur men nu börjar lagårn bli så dålig så nu kan dom inte ha djuren kvar...,
Nima
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 okt 2015, 14:01

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av Nima »

När jag bodde ensam så var det plastgran som gällde, och den satt jag upp bara för mina barns skull. Inte så mysigt egentligen, men praktiskt! Nu är jag sambo och hon jag delar säng med vill absolut ha en riktig gran varje jul. Mysigare, men inte så praktiskt! Jag minns en dag för några år sedan när jag hörde ett gallskrik från sambon och det visade sig att hela granen var full med pyttesmå spindlar. När de värsta skrattattackerna var över så fick undertecknad slänga ut granen och säkert ett par hundra spindlar! :lol: Men trots att jag påminner henne med jämna mellanrum om den händelsen så är det äkta gran som gäller i huset.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av Coolvette »

I bra många år var det äkta gran som gällde, speciellt i början av äktenskapet (har varit gift med samma kvinna sedan 1982) men efter ett tag blev det mer praktiskt att gå över till plastgran.

Många inser inte att levande gran är, tillsammans med den vanliga Julstjärnan, växter som är väldigt aggressiva för människor med känsliga luftrör och som gift med en astmatiker finns inte levande gran på kartan ens.

Nu när barnen är utflugna sedan några år har vi inte ens plastgran, vi (hustrun) nöjer oss med lite stjärnor i fönstren, plastgranen blev kasserad för ett par år sedan, barnbarnen verkar inte klaga... 8)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av HSE »

Jag kör numera bara med en liten bordsgran i plast inomhus. Dammsuga barr ända till midsommar kan kvitta och jag vill ha julstämmning utan för mycket julstädning :wink:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Gran - plast eller levande?

Inlägg av Raketsport »

pnilz skrev:
Raketsport skrev: Om ni huggit själv, hur har ni löst det om ni inte äger egen mark?
Jag brukar vänta ut Mona när hon åker på jobbet och du ligger och sover sen vet jag ett jätte bra ställe att stjäla granar på :wink:
:lol: Det var väl det jag förstod. Har sett att stubbarna blir fler och fler
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar