Dyslexi (nej jag var inte ordningsman i skolan..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dyslexi (nej jag var inte ordningsman i skolan..)

Inlägg av TolvNollNio »

pnilz skrev:Jag är ju så ung.... Så enligt alla pisa test ska jag stava fel så det gör jag! :D
Nu gjorde du fel! :roll: :lol: :lol: Stavade rätt :wink:
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Dyslexi (nej jag var inte ordningsman i skolan..)

Inlägg av pnilz »

:oops: när man försöker blir det fel
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dyslexi (nej jag var inte ordningsman i skolan..)

Inlägg av TolvNollNio »

Mycket intressanta åsikter! slider_thankyou.gif
Kommer nu citera en del valda bitar UTAN någon större avsikt att peka ut enskilda.

"att citera någon annan blir ganska ofta rörigt"
-Ofta används hela inlägget när det citeras, fastän det bara är en liten del som avses.
Sånt blir onödigt jobbigt läsa igenom och blir kanske då att man hoppar över den personens inlägg?
"ett någorlunda korrekt språk kan hjälpa de som har det lite tufft med stavning" Absolut! thumb_up

"Alla bör skriva och stava så gott de kan, det handlar om respekt inför de som skall läsa texten!
-Att det blir ett och annat fel ligger i sakens natur? Bra formulerat! thumb_up

"Stavfel är väl ändå tillåtet" Självklart!
-Svår avvägning dock för åtminstone min del känner jag, har träffat få (ingen) av er här så att då vara petig på hur ni stavar känns fel. Men efter ett tag får man kanske ändå en viss känsla för hur folk är och kan retas lite när det halkas på tangenterna.
-OCH :wink: framförallt vilka som verkar tycka det är okej att deras trådar spårar ur lite ibland.

"Man känner sig lite träffad nu.... :( " Gör inte det!
-Även undertecknad hakar ibland på utan att tänka sig för.

"Jag vet att jag är lite ordpolis"
-Här har du en till.
(mest på engelska forum för det är "kul" att rätta dom när dom vet jag inte levt med deras språk från födseln.)
-Men är bara hyfsad på stavning och har mest tur med grammatiken.
Så när någon skrev "avstavning" blir det ett: Que? (lovar googla när detta inlägg skrivits klart)
"de som skriver utan att använda "punkt och komma"
-Fruktansvärt irriterande! Nästan så det är bättre det slängs in lite såna på måfå!

"Vi på forumet har faktiskt ett eget rättstavningsprogram kallad Hasse. Han jobbar ideellt och är oftast ödmjuk"
Går det att köpa till hos t.ex. NetoneNet vid dataköp? :mrgreen: (Matas 2 gånger dagligen med hö?)

"Ordningspolisen bör ta ett krafttag mot illa formulerade rubriker på trådar här på forumet"
Hmm.. tja om det avses min rubrik så var den lite självkritik på hur tråkig jag kommer framstå med denna tråd.

Skrivet av en datadyslektiker som i bästa fall använder båda pekfingrarna, men motoriken på detta fungerar sisådär.. :?

Slutligen: Heter det "dem" eller "dom" :wink:
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Dyslexi (nej jag var inte ordningsman i skolan..)

Inlägg av tompas11 »

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

Det slpear atllså ignen rlol i vlkien ondirng bktsäveorna såtr, vi kan ädnå lsäa vad som såtr i tetexn elelr hur. Dttea emxepel vasir ju dteta hur tldgiyt som hslet. :P
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Dyslexi (nej jag var inte ordningsman i skolan..)

Inlägg av pnilz »

tompas11 skrev:Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

Det slpear atllså ignen rlol i vlkien ondirng bktsäveorna såtr, vi kan ädnå lsäa vad som såtr i tetexn elelr hur. Dttea emxepel vasir ju dteta hur tldgiyt som hslet. :P

Jag hittade två stavfel i din text :!: skärpning :D
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dyslexi (nej jag var inte ordningsman i skolan..)

Inlägg av TolvNollNio »

tompas11 skrev:Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

Det slpear atllså ignen rlol i vlkien ondirng bktsäveorna såtr, vi kan ädnå lsäa vad som såtr i tetexn elelr hur. Dttea emxepel vasir ju dteta hur tldgiyt som hslet. :P
Inga namn, men någon har nog fått i sig all jul OCH nyårs-sprit redan :lol:
Blå/vit Monark 1209
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Dyslexi (nej jag var inte ordningsman i skolan..)

Inlägg av Baronen »

tompas11 skrev:Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

Det slpear atllså ignen rlol i vlkien ondirng bktsäveorna såtr, vi kan ädnå lsäa vad som såtr i tetexn elelr hur. Dttea emxepel vasir ju dteta hur tldgiyt som hslet. :P
Efter ett par kalla så var det ännu mer lättläst! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dyslexi (nej jag var inte ordningsman i skolan..)

Inlägg av HSE »

Baronen skrev:
tompas11 skrev:Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

Det slpear atllså ignen rlol i vlkien ondirng bktsäveorna såtr, vi kan ädnå lsäa vad som såtr i tetexn elelr hur. Dttea emxepel vasir ju dteta hur tldgiyt som hslet. :P
Får mig att tänka på maskinöversatta bruksanvisningar som man försöker läsa. Vanligen ger jag upp, ev är den engelska versionen mer begriplig annars övergår jag till den vanliga manliga reaktionen och prövar mig fram 8)
Skriv svar