Tips inför Flintarenovering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av Baronen »

38larsson skrev:Jag har dragit in det med hjäp av svänghjulsmuttern. Vågade inte dra för jäkla hårt. Vill ju ha kvar gängorna på nya veven. Kan jag ha dragit för lite?
Det är möjligt. Det är svårt att avgöra hur hårt du har dragit via text :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Nej det är klart:) Nu har jag iaf fått den att gå mkt lättare men inte lätt nog tror jag.
Antar att så länge jag inte har satt på drevet på vevaxeln borde jag nästan inte ha något motstånd alls?
Var ju ivrig med att riva isär så tänkte inte på hur lätt det gick innan.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av Micke S »

Det stämmer, det ska knappt vara något motstånd ens med monterade packboxar och utan dem ska det gå riktigt lätt. https://www.youtube.com/watch?v=O6sQ-6pzpfo

Med tanke på att det finns en del osäkerheter i montaget bör du kanske kolla att veven är rak. Det kan du göra m.h.a. en indikatorklocka.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Suck. Ja, får väl ta att göra detta. Händer det att nya vevar är skeva? Har varit försiktig under hela montaget och enda gången jag skulle kunna tänka mig att den belastades var när jag pressade ihop motorhalvorna.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av erlan »

"händer det att nya vevar är skeva"
Norscand tillverkar det mesta av sina grejer i ett land där kunden får stå för kvalitetskontrollen!!!
vi är nog många som slutat förvånas över vad som levererats därifrån.

erlan
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av bryggaren »

Prova att knacka försiktigt på vevhuset från magnet resp drivsidan. Kan göra så att veven med lager "sätter sig" i blocket. Du kan t.o.m. släppa lite på skruvarna som håller ihop vevhushalvorna innan.
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av ollaolle »

"Jag lyckas inte pressa in det hela vägen i lagren. Vet inte hur hårt jag vågar pressa men med handkraft går det iaf inte." Om vevpartiet har legat i frysen över natten så tycker
jag att det ska gå att montera i lagret med handkraft...Annars är det något mått på vev eller lager som inte är OK. En Renoverings firma kan nog mäta upp veven åt dej.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av Micke S »

Det är inte säkert att det går att få på lagren med handkraft även fast veven har legat i frysen. Det kan behövas att man ändå använder en "pådragare". Gör man iordning en sådan och det kan mycket väl bara vara en packe med brickor så slipper man stå med ett lager som bara är till hälften på och varken går att få dit eller bort utan att förstöra lagret.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av sachsmaster »

Har du ingen hammare och en rörbit? Jag har sett när dom knackar på lagren och även lite försiktigt knackar ihop motorn men lägg nån träbit emellan för det är ju synd och slå fula märken på motorn i onödan :)
  • Bild
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av ollaolle »

Visst kan man pressa in veven eller knacka försiktigt det gör även jag och går veven lätt sedan så är det inga problem...
Men det är ju det som 38:an har (problem).Då får man ta nya tag och börja mäta och kolla hur allt ser ut.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av sachsmaster »

kan ju finnas specialproblem men killen jag vet om brukar göra så. Skulle jag själv få motorproblem när jag skaffat moppe är jag inte rädd för och lämna den där det brukar bli bra vad jag vet å inte så dyr heller :)
  • Bild
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Nu har motorn blivit lite lagd på is ett tag då det varit fullt upp med annat. Ska snart ta tag i det igen och då återkommer jag vare sig jag hittar en lösning eller ej.
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Nu är den äntligen ihop! Lagren gick på den nya Ritoveven väldigt trögt mot orginal så jag monterade lagren på veven först istället för att sätta i dom i motorhalvorna.
Troligtvis gick det så jäkla trögt när jag försökte få i vevaxel i lagerna så dom pressades i sidled och låste. Nu återstår bara lite småpill innan det är dags för uppstart igen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av Micke S »

Det finns viss risk för att lagren inte blir så gamla om de först monteras på veven. Om de även går tungt i blockhalvorna, och de ska ju inte sitta löst där, så presssas lagrets innerring utåt så att det blir nollspel i.s.f. ett antal hundradelar som behövs för att ge utrymme för oljefilm. Det är därför man monterar lager av den typen först i blocket och sedan drar in veven genom lagret m.h.a. en lagerpådragare. Men med lite tur kanske lagren lägger sig rätt när motorn startas så att de håller bra på sikt. Det som avgör är hur hårt lagren sitter i blockhalvorna och att avståndet mellan lagren inte är för stort som de kan bli om de inte är påpressade hela vägen eller en ny vevaxel är för bred mellan vevskinkorna. Det säkraste är därför att börja med att mäta upp den bredden och jämföra med originalveven.

Om det låter som att jag predikar eller är kritisk så är det inte alls meningen. Det enklaste är ju att vara tyst. Men jag skriver sådant ibland för att andra annars kanske kopierar metoder som är riskfyllda. Rätt monterade lager kan hålla många decennier och felmonterade kan ge upp inom någon timme även fast det verkar okey i början.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
38larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 nov 2015, 10:38

Re: Tips inför Flintarenovering

Inlägg av 38larsson »

Hade jag inte velat att folk påpekade vad som är rätt och fel hade jag inte startat tråden så jag är tacksam för all information. Hursomhelst var detta enda sättet jag lyckades få ihop den på efter
många om och men så nu får tiden utvisa hur det håller.
Skriv svar