Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av GhR08 »

Vann en auktion igår!
Blev en Monarscoot, inte helt komplett, men den kostar mig bara 1390kr!
Nu ska jag bara få den transporterad till Stockholm också.
monar1.JPG
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Baronen »

Gratulerar! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Mopperelaterade prylar? Musik när vi är på moppeforumet och dremel när vi mekar.
DSC_0832.JPG
DSC_0833.JPG
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av billykid »

Raketsport skrev:Mopperelaterade prylar? Musik när vi är på moppeforumet och drumel när vi mekar.
DSC_0832.JPG
DSC_0833.JPG
Hmm behöver ni en äkta drumel..så hör av er....****ler*** :wink:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Köpt värmepellets, Svanpellets, för 15K sek. Mer än en årsförbrukning men fri frakt i alla fall...
2015-12-29 004 (640x480).jpg
2015-12-29 004 (640x480).jpg (295.99 KiB) Visad 2704 gånger
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Säcken »

För 15k får ja 120kubik ved som räcker i minst 6år.
Är det så mycke dyrare pellets? :?
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Hasse »

Säcken skrev:För 15k får ja 120kubik ved som räcker i minst 6år.
Är det så mycke dyrare pellets? :?

Beror ju lite på bostadsytan också...

Bild
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Säcken »

Sant, ja har 160kvm å 20-22grader, lite beroende på om ungarna är här eller ej..
Nima
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 okt 2015, 14:01

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Nima »

Säcken skrev:För 15k får ja 120kubik ved som räcker i minst 6år.
Är det så mycke dyrare pellets? :?
Du har alltså en månadskostnad på 208:- för din uppvärmning?! Det är inte dåligt må jag säga.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Hynboholm »

Nima skrev:
Säcken skrev:För 15k får ja 120kubik ved som räcker i minst 6år.
Är det så mycke dyrare pellets? :?
Du har alltså en månadskostnad på 208:- för din uppvärmning?! Det är inte dåligt må jag säga.
Lägg på några tior för strömmen till pumparna, det är ju viktigt att det blir rätt när man jämför...
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Säcken »

Ja det ligger på 200-250kr per månad ca med varmvatten året om.
Men ja får ju kapa å klyva 4-5 dagar om året oxå då.
Ska hålla på några år till tänkte ja om hälsan tillåter, sen åker borren ner i berget :D
Nima
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 okt 2015, 14:01

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Nima »

Säcken skrev:Ja det ligger på 200-250kr per månad ca med varmvatten året om.
Men ja får ju kapa å klyva 4-5 dagar om året oxå då.
Ska hålla på några år till tänkte ja om hälsan tillåter, sen åker borren ner i berget :D
Jag värmde upp ett tidigare hus med ved så jag vet vilket jobb det innebär. Men samtidigt är det lite roligt att hålla på med ved också, det blir som en hobby. I det nuvarande huset kör vi fjärrvärme vilket är otroligt smidigt och hyfsat billigt. I mitt fritidshus eldar jag dock fortfarande en hel del med ved så jag har inte skiljt mig helt från vedbacken. Och eftersom jag äger lite mark och därav har gratis ved så värmer den extra fint! :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av erlan »

Säcken skrev:För 15k får ja 120kubik ved som räcker i minst 6år.
Är det så mycke dyrare pellets? :?

Sant, ja har 160kvm å 20-22grader, lite beroende på om ungarna är här eller ej..
det är du som får veden väldigt billigt, och dessutom har ett relativt energisnålt hus,
och en bra panna.
med hemkörning är nog normalpriset från 150 kr kubiken för rötgran-350 kr kubiken för prima björk.
och många hus på 160 kvm behöver nog 40 kubik ved om året.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

:shock: Ni måste få ved väldigt billigt. Här kostar björk 500-600 kubiken, blandved 350-450 exkl. hemkörning och då pratar jag inte om staplad kubik utan stjälpt.

Vårt hus drar ca 26 kubik om året
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Micke S »

Jag kör med eluppvärmning. När huset (180 kvm 1 1/2 plan) byggdes i början på 80-talet var den totala elförbrukningen drygt 30 000 kWh. Jag minns inte vad elen kostade men det var antagligen mindre än 50 öre per kWh in alles. På den tiden hölls temperaturen i garaget (50 kvm dubbelgarage) på ca 20 grader och ända fram till snön kom och lite till och sedan från mycket tidig vår värmdes ett dubbelglasat växthus. Det skulle ju vara skönt att sitta och fika där så man snålade inte på värmen och man hade ju varit energimedveten och lagt bubbelplast under det korrugerade pasttaket (överblivet från altanbygge). Utan plasten hade det nog varit som att ställa värmekällan, en 2,5 kW byggfläkt, utomhus...Men fy he-te vad det växte bra ! :D

Inte helt förvånande upplevdes elräkningarna som höga. :shock: Eftersom man var totalt omedveten på den tiden om vad som drog mycket ström trodde jag, utan att ha lagt någon större tankemöda på det, att det kanske orsakades av att jag svetsade en med MIG-svetsen ibland cocos_acc.gif. Att det kostade massor att värma ett växthus nästan året runt och att hålla garaget på 20+ grader med otätade dubbelportar kunde ju inte vara någon orsak... Om det mot förmodan skulle vara så, för en liten misstanke kanske fanns i bakhuvudet, fick man ta det på nöjeskontot. :)

Numer är det betydligt svalare i garaget, inte mer än 12-15 grader och portarna är tätade. Huset värms med en luft/luft värmepump med oljefyllda elradiatorer som stöd när temperaturen sjunker under -10 grader. Det klarar sig ända ner till -15 grader utan stöttning men då är det inte längre varmt och skönt som man vill ha det och temperaturen faller långsamt dag för dag om elementen slås av. Övervåningen har inga radiatorer alls och värms upp av samma L/L värmepump som sitter längst ner i ett trapphus. Växthuset har bara värme under några dygn när det är risk för nattfrost. Varmvattenberedaren har en inbyggd värmepump som tar hand om värmen i frånluften.

Sammantaget har besparingsåtgärderna, som var nödvändiga, sänkt den totala elförbrukningen (värme, hushållsel och varmvatten, kupé och motorvärmare till 2 bilar) till uppskattningsvis 15 000 kWh. Sist jag kollade för ca 8 år sedan var den 11 000 kWh men det var en varm vinter då. Det är inte bara elpriset som har ökat sedan 1980 utan även lönerna har ökat med i snitt 60-70 procent och mer om man har haft en bra löneutveckling. Så fram att jag nu gick i pension har man knappt märkt av elräkningarna. Beredaren kostade 12 000 kr vid direktköp från grossit och L/L pumpen 20 kkr så de betalade nog igen sig ganska snabbt tror jag men har inte kollat för någon form av uppvärmning måste man ju ändå ha och de ursprungliga öppna elradiatorerna la av en efter en. Det var i den vevan jag satte in L/L-pumpen och bytte till oljefyllda elradiatorer som back up.

Jag vet inte vad elpriset är i dag, Antar att det ligger på ca 1 krona kWh. Men jag vet att det är olönsamt att producera el med våra kärnkraftverk som stängs av ett efter ett av den anledningen. Inte för att de är utbrända utan för att det inte går ihop p.g.a. låga priser på en i viss mån gemensam energimarknad för Europa. Så det är inte av politiska eller miljömässiga skäl de stängs av. Att försöka ta ett avstängt kärnkraftverk i drift sedan är knappt möjligt rent ekonomiskt genom att det måste omcertifieras med de krav som gäller nu och inte när de byggdes. Om jag har fattat det rätt...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar