En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

oöppnade paket.jpg
Nu har lite fler grejer inhandlats både från Värmland och Tradera.


Opps! Detta är inte en 17" fälg! Ännu en lärdom -Anta inte så mycket utan kolla fakta....
Jag har köpt ett 19" framhjul och inte 17" som jag trodde, välpolerat och snyggt men passar det?
öppnat paket.jpg
Vad gör jag nu? Skulle gissa att med lite fler justeringar så går fälgen att använda, det verkar finnas plats att justera skärm och gaffel för det.
Har förresten köpt ett par extra fjädrar om det nu var gfjädern man kapar för för att sänka gaffeln - Kanske inte blir så mycket nu när framhjulet plötsligt blev 5 cm högre.

Eller är det dags att lära sig sälja grejer på Tradera......
fälg monterad.jpg
Men den stora frågan är väl vad man har för dimension på bakhjulet, om jag nu kan få till 19" på framhjulet går det att bara ha 17" på bakhjulet då?
Kommer det att se fånigt ut? Tror inte att det funkar med mer än 17" bak (16" är original).
Nu blev det att tänka till lite mer innan jag går vidare, har ju inte direkt gjort mer än monterat halvdåliga grejer men snart vill jag göra något mer påtagligt för att komma vidare - Tror att hjulfrågan är den som måste lösa sig först.

Hur låga däck finns det, får förmodligen gå på lågprofilsdäck vad det nu kan innebära i moppevärlden.
avtånd fälg.jpg

Några steg framåt men nästan lika många bakåt, men det är kul att fundera och skulle jag kapa sönder en compactsving är det ju inte hela världen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av erlan »

jag skulle gissa att ett 2.25-19 däck får plats.
har du kåpt hjulet av Tingeling på tradera? i så fall kan du kolla om han kanske har nåt 17 tums hjul istället?
det är inte svårare att ekra upp ett 16 tums bakjul, än ett 17tum, om du vill det.
kollmät i svingen hur brett nav du ska ha. F50 har smalare hjul än andra 3växlade MCB.
tvåväxlade modeller och F50 har ett nav som är ca 13,5 cm brett.
övriga fotväxlade modeller har ett nav som är ca 15 cm brett.

erlan
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Vist har jag köpt hjulet där, kan bara säga att det var grym puts på det innan jag börja kladda.

Men skulle det se fjompigt ut med 19 fram och 17 bak?
Eller är det bara att knö in grejerna?
Finns det best practice inom detta med hjulstorlekar?

Detta är ju min absoluta favorit och skulle vilja få till något i den stilen men vilken dimension på hjul är det?
favorit goldenchamp.jpg
favorit goldenchamp.jpg (87.7 KiB) Visad 5092 gånger
Det kanske är bättre att inte sänka ramen så mycket och därmed kunna ha större hjul - Finns det några fördelar med större hjul eller är det bara design?
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av selma »

19 kan bli fräckt,men då får du nog kapa gaffeln lite.
Kika lite på sm50 17 bak 19 fram,gaffeln lite kortare än på e-typen.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Har funderat mycket på hjulet jag köpte och vad jag ska göra med det -går det att få till något bra med ett 19" framhjul. Besökte den lokala mc försäljaren och efter mycket möda hittades ett nytt däck i rätt prisklass. Skämdes nästan när jag gick, säljaren slet säkert en halvtimme och var väldigt engagerad i att hitta en lösning och för de hundringar jag betalade kan det inte ha blivit mycket vinst -och då prutade jag inget heller. Tycker inte om att pruta -säg vad du vill ha så värderar jag vad det är värt för mig.

Åker nog på att byta framskärmen till typ sm50 men annars ska det nog funka detta. Tack för tipset om sm50!!

Har börjat fundera på bakhjulet och jag tror att det får bli ett 17 ekrathjul. Har köpt ett lele 120 mm från Norsjö som jag tänkte bygga vidare med. Har hittat ett däck som är 17" 135/70. Men hur gör man för att passa in ett däck som är 135 mm brett?
Har ju en compact sving så den går ju att modda men hur får man till linjeringen med kedjan?
Några tips? ???
20160101_102639.jpg
Bilagor
20160101_102655.jpg
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av musköchrister »

kräng på däcket och montera hjulet och ta en bild från sidan så får vi se hur det blir. sm50 skärm är både dyr och svår att hitta,om du inte har flax.leta andra alternativ.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Däck och fälg på plats!
Det blev lite stort som detta med framskärmen kräver lite funderingar.

Har införskaffat lite mer grejer från Värmland för montering. Mest små grejer men handtag och sådant behövs ju också.
20160105_160829.jpg
Nu jobbar jag med bakhjulet, har köpt ett nav Leleu 120 mm. Efter komplettering så med drev och broms blev det montering i svingen-verkar fungera!
Givetvis en del justeringar men navet går i svingen till att börja med.
Hur gör man med bromsen?
Armen går uppåt är det bara att vända nedåt eller kör man med wire?

Hur vet man att linjeringen mellan dreven är ok?
Och hur räknar man ut ekerlängden? Har köpt en 17" fälgbanor.

Ojoj nu är det många frågor för den som vill och kan!
Bilagor
20160106_200405.jpg
20160105_161407.jpg
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

20160106_200352.jpg
20160106_200352.jpg
Glömde en bild.
Bilagor
20160106_200340.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av erlan »

17 tum fälgbanor och 120 leleunav finns orginal på en massa moppar.
med 2kors ekring brukar det vara 160mm ekrar.

det finns bromssköldar för stagbroms. skaffar du en till en e-type så passar den nog mot svingen.

erlan
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Äntligen har det hänt lite på bygget. Har införskaffat ett 17" bakhjul, köpte även denna gång lösa delar och fick faktiskt ihop det med hjälp av tips från Erlan.
Har gjort en egen bromstrumme hållare -får se om den duger eller om det blir att köpa en orginalvinkel.
Har fortfarande funderingar på det stora framhjulet 19" -Är det förstort eller funkar det?
Tycker att moppen är förhög framtill så jag ska försöka mig på att sänka den fram.
Hur gör man?
Någon nämnde att det är fjädern man kortar ner men vilken ände och behövs det inte kapas något på rören?
Knackade upp rören ca 25mm och tycker att det blev rätt bra.
Får väl försöka att provisoriskt montera den nya 19" skärmen för att se om höjden blir rätt.
Men först måste jag flytta fästet för bakrestötdämparna för de sitter ca 5 cm för långt bak.
20160123_200645.jpg
20160124_165400.jpg
20160125_210302.jpg
20160202_200351.jpg
20160202_200534.jpg
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Ojoj vad tiden går men nu är jag äntligen på stadig väg mot en färdig renovering av min GC.
Har en nyrenoverad motor med hela vevlager fixad och alla gulddetaljer är på lackering ( med det rätta receptet).
Ska prova att lacka det mattsvarta själv.

Men nu till problemet eller problemen!
Jag saknar fortfarande en del grejer som behövs för att få ihop moppen.

Är det någon som har eller vet var man kan få tag på följande delar:
* Fjäderbenstätningar
* Damask gaffelben
* Bussningen till lykthållarna

* Stöd
* Hastighetsmätare
* Hastighetsmätardrivning
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av JoNo »

Vad är det för färgkod på det som du benämner rätta receptet? Nyfiken pga kommande projekt... :D
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Ny inriktning för projektet får det bli!
Blir att bygga original istället för egen design - Eget får det bli i höst och vinter.

Rätt färg -Skulle säga att det bero på vart man fått färgkoden från.


Nu har ramen och de guldiga delarna lackats , det svarta lackar jag själv.....
Ram
Ram
Gaffel
Gaffel
Men hur ska man hantera nylackade detaljer?
Har redan fått de första skaven och jag har ju knappt börjat......
Repa
Repa
Har en bakfälg där gängorna till drevet är försvunna..... Är inte helt nöjd med hur det monterades men det fungerar.
Och skulle aldrig visa andra sidan av fälgen på detta forum.....
Borde man köpa en fälg med gängor i?
Delar
Delar
fälg
fälg
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Hur lagar man skärmarna?

Bakskärmen är mer än lovligt i behov av renovering och jag vet inte hur man gör, har hittills inte lyckats hitta någon annan så jag får nog använda vintern till att försöka att laga denna.

Men hur gör man? -Tips!!!!
Skärm lösdel.jpg
Sprucken skärm.jpg
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Har lagt några timmar till på monteringen av min nylackade Golden Champ.
Säger det igen att arbeta med nylackat är något visst och tyvärr blir det några märken här och där men det får man väl ta.
Är ju inte en van moppeskruvare så frågor dyker upp hela tiden, en del svar kan man ju hitta på nätet men andra är fortfarande obesvarade.

attachment=0]20160805_075235.jpg[/attachment]
Tömde förrådet på brickor och annat för att kunna linjera hjulet i gaffeln - Sedan fick jag info om att det ska vara distanser som ger rätt läge på hjulet.....
Distanserna är avritade och beställda, blir en komplittering till bakhjulet också.


Har inget stöd så ett garagestöd fick tillverkas för att kunna ta ned Champen från bänken - Någon som har ett stöd över?
20160726_072113.jpg
Luftfilter - vad ska det vara? har ett filter som passar men vilken typ av burk ska det vara? Testade att tejpa fast filtret direkt i förgasaren men jag misstänker att effektstrypningen är betydande. Saknar även chokespjället i förgasaren men med några kickar extra så startar motorn.
20160726_072113.jpg
Bilagor
20160805_075235.jpg
20160726_072128.jpg
Skriv svar