Sachs 3.5 toppfart?
- TheEwaffle
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 16 mar 2015, 17:20
Sachs 3.5 toppfart?
Hej! Jag har en saxoped med 2 växlad sachs, vad kan man vänta sig för toppfart om man byter till 3.5a och 12mm bing?
Tack!
Tack!
- J2000E
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
- Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland
Re: Sachs 3.5 toppfart?
Beror givetvis på varvtal, drevning och hjulstorlek men 45 ärliga kan du nog räkna med (60 tonårskilometer/h).
Re: Sachs 3.5 toppfart?
Varför köper man en trehalva?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Sachs 3.5 toppfart?
Undrar det samma... ?Baronen skrev:Varför köper man en trehalva?
S
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Re: Sachs 3.5 toppfart?
Finns väl i varje gathörn - Norscand säljer dom t.ex.Falkfish skrev:Undrar det samma... ?Baronen skrev:Varför köper man en trehalva?
S
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Sachs 3.5 toppfart?
Såg nånstans att en 3,5:a gav 1,3hk vid körning i bromsbänk.
Så har du en moped med 0,8hk från början kanske det känns?
I övrigt bruk lär den vara rätt meningslös..
Så har du en moped med 0,8hk från början kanske det känns?
I övrigt bruk lär den vara rätt meningslös..
Blå/vit Monark 1209
Re: Sachs 3.5 toppfart?
meninslösa är dom inte, men även där har det ju funnits misslyckade partier på marknaden.
dom fartvindkylda som finns på marknaden verkar funka vettigt.
jofrabmärkta fläktkylda 3,5or har lite knepig utformning av insuget, och är enligt ryktet lite ettriga.
norscands fläktkylda variant har jag inte studerat eller hört nåt om, så den kan jag inte komentera.
själv föredrar jag även där sachs orginal, men då gäller att se upp, för jag har sett flera 1,6? hk cylindrar på tradera säljas som 3,5or. även 1.6an har en fyrkantig insugsport mot cylinderloppet,
men mycket mindre än 3,5an.
i alla fall sachs orginal 3,5or ger en mycket trevlig råstyrka från låga varv. i all synnerhet borrade till 41mm.
cylindrarna är vad jag kan förstå konstruerade för 40 km/h i toppfart. vilket då ger nånstans mellan 50 och 60 på en normal MCBglädjemätare.
3,5 hk effektuppgift är naturligtvis dom mycket små s.k. hobbexhästarna.
jag troddde länge att det var 3,2 hk som var "orginal effektuppgift" på dom här cylindrarna.
men har på senare år börjat misstänka att det är 2,6 hk.
jag lurades av att det även finns 2,6 hk membrancylindrar.
och alla här tycker kanke inte att man behöver ha alla mopeder hysteriskt trimmade.
och det finns ju mopedmodeller där 50 ärliga känns som en hissnande toppfart.
tidningen "moped" myntade ju uttrycket mystrimmat vilket jag tycker var väl valt.
erlan
dom fartvindkylda som finns på marknaden verkar funka vettigt.
jofrabmärkta fläktkylda 3,5or har lite knepig utformning av insuget, och är enligt ryktet lite ettriga.
norscands fläktkylda variant har jag inte studerat eller hört nåt om, så den kan jag inte komentera.
själv föredrar jag även där sachs orginal, men då gäller att se upp, för jag har sett flera 1,6? hk cylindrar på tradera säljas som 3,5or. även 1.6an har en fyrkantig insugsport mot cylinderloppet,
men mycket mindre än 3,5an.
i alla fall sachs orginal 3,5or ger en mycket trevlig råstyrka från låga varv. i all synnerhet borrade till 41mm.
cylindrarna är vad jag kan förstå konstruerade för 40 km/h i toppfart. vilket då ger nånstans mellan 50 och 60 på en normal MCBglädjemätare.
3,5 hk effektuppgift är naturligtvis dom mycket små s.k. hobbexhästarna.
jag troddde länge att det var 3,2 hk som var "orginal effektuppgift" på dom här cylindrarna.
men har på senare år börjat misstänka att det är 2,6 hk.
jag lurades av att det även finns 2,6 hk membrancylindrar.
och alla här tycker kanke inte att man behöver ha alla mopeder hysteriskt trimmade.
och det finns ju mopedmodeller där 50 ärliga känns som en hissnande toppfart.
tidningen "moped" myntade ju uttrycket mystrimmat vilket jag tycker var väl valt.
erlan
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Re: Sachs 3.5 toppfart?
fatchance skrev:Finns väl i varje gathörn - Norscand säljer dom t.ex.Falkfish skrev:Undrar det samma... ?Baronen skrev:Varför köper man en trehalva?
S
Hade inte mina fina glasögon (Dom på bilden) på mig, så jag läste Baronens inlägg : "Var köper man en trehalva?"...
Ska inte upprepas - Sorry!
Re: Sachs 3.5 toppfart?
Jag förstod det men ville inte göra en Hasse..fatchance skrev:fatchance skrev:Finns väl i varje gathörn - Norscand säljer dom t.ex.Falkfish skrev:Undrar det samma... ?Baronen skrev:Varför köper man en trehalva?
S
Hade inte mina fina glasögon (Dom på bilden) på mig, så jag läste Baronens inlägg : "Var köper man en trehalva?"...
Ska inte upprepas - Sorry!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Sachs 3.5 toppfart?
Baronen skrev: Jag förstod det men ville inte göra en Hasse.
Varför ville du inte vara ödmjuk?
Re: Sachs 3.5 toppfart?
Tänk jag undrade just vart du tagit vägen! Du är som det röda strecket under det felstavade ordet i ett Microsoft Word dokument.. Fast här hjälper det inte att korrigera!Hasse skrev:Baronen skrev: Jag förstod det men ville inte göra en Hasse.
Varför ville du inte vara ödmjuk?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE