MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
kelegris007
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00
Kontakt:

MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av kelegris007 »

Hej!

Funderar på en sak. Hur vanliga är/var dessa olika märken i Sverige genom tiderna egentligen?

Själv är jag född 1980 i södra Sverige, och när jag var i mopedåldern så "fanns" det i princip bara Zündapp och Puch om man håller sig till "klassikerna". De flesta körde väl Yamaha DT och Honda MT, nån enstaka Suzuki K50, några Yamaha FS1. I övrigt så var det KS50 och Dakota/Monza som man såg mest. Man hörde ibland rykten om att det fanns ett märke som hette Kredler som enligt ryktet gick att trimma något fruktansvärt, men ingen hade nånsin sett någon. MCB-mopeder såsom E-type och dylikt hade jag överhuvudtaget inte hört talas om förrän jag hittade hit i vuxen ålder.

Vilka modeller var vanligast för er?
Senast redigerad av kelegris007 den 21 jan 2016, 15:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av Hynboholm »

Zündapp utan tvekan.
Jag körde moped 1987.
Det fanns några Compakt, K50 och FS1 också.
Två stycken Kreidler fanns det i min kommun,
vilket nog var ovanligt många... :wink:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av HSE »

Eftersom jag körde moped från 1959 till -63 så var det mycket mer att välja på. Kompisgänget körde ju två Zundapp, två Push, en Cresent, en Husqvarna och en Monark. Men det berodde ju mycket på vilka vilka återförsäljare det fanns i trakten...
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av J2000E »

Den ursprungliga "riktiga" mopedåldern för mig var mellan 1976 och 1979 (12-15 år). Stockholmsförort - Huddinge. Mycket moppar. Som jag kommer ihåg det så var det MCB och dappe som gällde. Det fanns några stackare som körde puss men det ansågs vara ett öde värre än döden och man tyckte synd om dem.

Mycket gamla ombyggda MCB (brux och 2000) men även 50SS och E-typ. Vanligast var nog ändå Compact med texastyre. Och en massa radhus- och villa-killar med olika former av dappe (kan inte skilja på modellerna men förmodligen något med KS). I övrigt fanns det någon Casal och en tidig spygrön Suzuki.

Faktiskt hade en lillebror till en av klasskamraterna en Gilera Touring - även om det var något år efter mitt tidsspann ovan - tror det var 80-81. Den förtjänar ett extra omnämnande för det är den enda moppe jag känner till från ungdomen som var seriöst trimmad och som faktiskt gick bra. Nu hör det till saken att ägaren hade mer koll än de absolut flesta på den tiden. Samt tillgång till bror och pappa som var minst lika intresserade och seriösa. Han var dessutom så modig att han tog reda på hur fort moppen gick på riktigt. Han körde uppmätt fartsträcka och tog tid (något som han lärt sig i båtsammanhang - där det alltid varit ett normalt sätt att ta reda på äkta fart). För att göra det ordentligt körde han åt båda hållen. Nu kommer jag inte ihåg den exakta siffran men det var i spannet 81 till 83 km/h. Fyra växlar, 60cc, 19mm dellorto på rätt insugsrör, 32mm krök. Jag har sett just hans cylinder (han hade kvar den tills bara för några år sedan) i modern tid och jag skulle säga att det var en 6,2 men med större volym. Fina portar och seriös kolv var det också. Han hade flera uppsättningar drev och munstycken och laborerade med toppfart kontra acceleration. Det jag vet om Sachs 6,25 originalcyllar (50cc) är att de under rätt förhållanden ger 80 km/h med 19 Bing originalförgasare - så hans siffror är helt seriösa. Det sköna var att den gick helt odramatiskt och inte lät den något heller.

Med denna moppe körde han regelmässigt från trimmade compacter, dappar och allt annat - som alla "gjorde över 100" som det alltid hette så fort någon trimmat lite eller besökt Huddinge moped och motor... Oftast var det ju faktiskt så att folk inte fick ut så mycket av sina trimningar - det brölade mest...

Han är fortfarande lika seriös och han och hans bror har byggt de flesta kralliga kardaner i bilar som går fort.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av Baronen »

J2000E skrev:Han är fortfarande lika seriös och han och hans bror har byggt de flesta kralliga kardaner i bilar som går fort.
Svea Kardan? :)

Själv var jag i "mopedåldern" 2005.. Japp.. Och då var det Derbi och AM6 moppar som gällde samt plastpulkor i olika kostymer. Förutom min Compact och Dakota hade jag också en Rieju MRX -06 som med demonterad strypplugg ur kröken gjorde mätaren ut med tumchoken intryckt. Vad den gick i för kilometertal vill jag inte yttra mig om för det var en klassisk glädjemätare. Civilpolisen vars svarta Saab jag åkte ifrån tyckte att jag skulle köpa en cross istället för att åka moped. Iallafall om du ska ha chans att komma ifrån vår KTM, sa han. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av billykid »

De vanligaste var...Zundapp, Puch, Susokie, även nån Gileria och jag hade en Ny Compact med Sachs(ca.1977).
Första moppen var en NSU, men det fanns många äldre mopeder som ILO, Viktoria, Husqvarn....men dessa var
utgående på min tid....ja e född 1961.. :mrgreen:
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av J2000E »

Baronen skrev:
J2000E skrev:Han är fortfarande lika seriös och han och hans bror har byggt de flesta kralliga kardaner i bilar som går fort.
Svea Kardan? :)
Illustrerar mitt svar med en gammal bild - från när jag körde med originalsving, låtsasdäck och placebo-bromsar. Tre viktiga dekaler på svingen.

Bild

Bilden stulen från nätet.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av Raketsport »

1987 så var det Yamaha Fs1 som gällde i Luleå, det grundar jag på att alla utom en hade Yamaha i mitt högstadieområde. Han körde en risig Suzuki K50. En och annan Yankee och Chappy syntes till.
I sommarstugorna fanns de äldre mopparna som Crescent, Monark och Husqvarna. Det var dom man lärde sig köra moppe på innan mopedåldern.

I Överkalix var det några år begagnade Puch som gällde. Montanas och Nevadas stod parkerade överallt i byarna.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av erlan »

i Fagersta slutet på -70talet så skulle jag uppskatta add det var ca 40% MCB, mest compacter.
40% puch mest dakota några florida nån racing, 10% gilera touring 10& suzuki K50.

dom som ville ha en snabb och rolig moppe körde compact.
varför dakotaentusiasterna valde dakota vet jag inte. antagligen för att den var gedigen och driftsäker.
dom körde nog som värst med pluggen ur och lite drevat.
suzukina och gilerorna var som regel otrimmade.
en enda gång stod en 1289 parkerad utanför skolan. den modellen väckte habegär redan då.

dock florerade en anekdot att en av sönerna till en mekanisk verkstad i stan råkade passera en radarkontroll i 83 km/tin med sin dakota. på 50väg. Ooops.
lillebror hans åkte trapper, den gick inte dåligt den heller.

en seriöst trimmad KS50 en gilera och en suzuki fanns i stan.
suzukin ägdes av en kille som inte fick ta körkort av medicinska själ. (epilepsi?).
så han behövde inte vara rädd att mista nåt lämp.


erlan
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av Baronen »

J2000E skrev:
Baronen skrev:
J2000E skrev:Han är fortfarande lika seriös och han och hans bror har byggt de flesta kralliga kardaner i bilar som går fort.
Svea Kardan? :)
Illustrerar mitt svar med en gammal bild - från när jag körde med originalsving, låtsasdäck och placebo-bromsar. Tre viktiga dekaler på svingen.

Bild

Bilden stulen från nätet.
Väl formulerat svar. En bild säger mer än tusen ord :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av J2000E »

8) Svea-svetsad förlängning av styrröret på raketframgaffeln för att passa i tvåtusenram - garanterat rak och hållbar "förlängd" gaffel... Även aluminiuminsugsröret Svea-svetsat.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: MCB vs. Zündapp vs. Puch vs. Resten

Inlägg av Baronen »

J2000E skrev:8) Svea-svetsad förlängning av styrröret på raketframgaffeln för att passa i tvåtusenram - garanterat rak och hållbar "förlängd" gaffel... Även aluminiuminsugsröret Svea-svetsat.
Det är bra med bra vänner :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar