Märkligt fenomen Zündapp
Märkligt fenomen Zündapp
Hej.
Jag har köpt en 4-växlad motor, som enl. säljaren skulle vara genomgången, och allt som behövde bytas, är bytt. Så var det naturligtvis inte, svårt att reklamera då säljaren bor nästan 50 mil bort och skickades med bussgods. Kopplingen slut (slirade t.o.m när jag skulle kicka igång maskinen, ännu värre när man körde) Primärdrev och kopplingskorg utslitna, maskinen lät som en kall gammal diesel när den startades. Bara att riva och se glad ut. Förstärkt koppling, både fjädrar (10st) och lameller byttes. Bytte även kopplingskorg och primärdrev. Efter uppstart av maskinen, var oljudet borta, och ingen tendens till att slira på kopplingen. Däremot, ett märkligt fenomen som jag kört fast riktigt med. När maskinen är igång och ingen växel är i, vill den driva framåt. Detta känns tydligt när den står på marken. Verkar bli värre (!) när man trycker in kopplingen. När maskinen var under renovering, kollade jag så att alla drev i växellådan snurrade lätt, och att inget annat drev än berörd växel låstes när jag m.h.a dragkilen lade i respektive växel. När jag kör med maskinen känner man tydligt att det är svårt att växla, det verkar som om kopplingen inte vill koppla ur riktigt. Inga justeringar på kopplingen verkar hjälpa.
Alla shims är ditsatta precis som dom var innan isärtagning. Shimsningen verkar förra ägaren ha lyckats med i alla fall, inget glapp någonstans, och inget gick trögt. Jag förutsätter att det är riktigt gjort.
Vad gör man åt detta, varför driver motorn framåt utan att växeln är i? Varför uppför sig kopplingen som den gör? Jag har skruvat mycket men aldrig varit ute för detta, behöver hjälp av någon av alla fantastiska människor på Raketsport.
Tacksam för hjälp!
//Lennart
Jag har köpt en 4-växlad motor, som enl. säljaren skulle vara genomgången, och allt som behövde bytas, är bytt. Så var det naturligtvis inte, svårt att reklamera då säljaren bor nästan 50 mil bort och skickades med bussgods. Kopplingen slut (slirade t.o.m när jag skulle kicka igång maskinen, ännu värre när man körde) Primärdrev och kopplingskorg utslitna, maskinen lät som en kall gammal diesel när den startades. Bara att riva och se glad ut. Förstärkt koppling, både fjädrar (10st) och lameller byttes. Bytte även kopplingskorg och primärdrev. Efter uppstart av maskinen, var oljudet borta, och ingen tendens till att slira på kopplingen. Däremot, ett märkligt fenomen som jag kört fast riktigt med. När maskinen är igång och ingen växel är i, vill den driva framåt. Detta känns tydligt när den står på marken. Verkar bli värre (!) när man trycker in kopplingen. När maskinen var under renovering, kollade jag så att alla drev i växellådan snurrade lätt, och att inget annat drev än berörd växel låstes när jag m.h.a dragkilen lade i respektive växel. När jag kör med maskinen känner man tydligt att det är svårt att växla, det verkar som om kopplingen inte vill koppla ur riktigt. Inga justeringar på kopplingen verkar hjälpa.
Alla shims är ditsatta precis som dom var innan isärtagning. Shimsningen verkar förra ägaren ha lyckats med i alla fall, inget glapp någonstans, och inget gick trögt. Jag förutsätter att det är riktigt gjort.
Vad gör man åt detta, varför driver motorn framåt utan att växeln är i? Varför uppför sig kopplingen som den gör? Jag har skruvat mycket men aldrig varit ute för detta, behöver hjälp av någon av alla fantastiska människor på Raketsport.
Tacksam för hjälp!
//Lennart
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Handlat från Näsviken?
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Tyvärr är det nog så att motorn behöver en ordentlig renovering. Plocka isär allt och kolla vad som behövs göras innan du kör mer, risk att du fördärvar mer än nödvändigt om du fortsätter köra.
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Om du lyfter av kedjan, kan du snurra lätt på drevet då om växlarna ligger i friläge?
Prova också samma när du trycker in kopplingshandtaget.
Prova också samma när du trycker in kopplingshandtaget.
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Tack för tips, ska kolla hur den uppför sig med kedjan avhängd.
JoNo: nej motorn är inte köpt i Näsviken.
Jag återkommer och meddelar resutat. Ser tacksamt fram mot fler tips och råd.
JoNo: nej motorn är inte köpt i Näsviken.
Jag återkommer och meddelar resutat. Ser tacksamt fram mot fler tips och råd.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Du skriver att det inte är några glapp någonstans, det ska var 0.1 mm i glapp på axlarna.
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Vart har du fått den uppgiften ifrån?
Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.
Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda
Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.
Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda

Re: Märkligt fenomen Zündapp
Zündapp uppger 0,1mm.och det går att mäta fram med ett skjutmått och en linjal om man har det i sin verktygslåda.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Märkligt fenomen Zündapp
???????sachsmaster skrev:Vart har du fått den uppgiften ifrån?
Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.
Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda
Re: Märkligt fenomen Zündapp
nej, jag vill inte ha den skramlande i verktygslådan, dom får stå stadigt på en plåthylla.sachsmaster skrev:Vart har du fått den uppgiften ifrån?
Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.
Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda
jag har dock 2, jag kom på att det var bra att ha 2, när man vill kolla en vevaxel.
erlan
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Sandlåda.. Är det inte bättre att komma med konkreta tips?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Skumt att motorn driver i friläge... Om inget drev på den utgående axeln går tungt så ska de rotera lätt i friläge.
Jag kan tänka mig några olika felorsaker:
- Det är negativt spel i axialled på utgående axeln så att dreven kläms fast. Det sitter ju en fasad planbricka mot rullarna i höger blockhalva, det kanske kan nypa om den vänds fel? Fasningen ska vara riktad åt vänster.
- Det är omaka blockhalvor så att julgranen trycker på dreven på utgående axeln.
- Något av dreven på utgående axeln har bytts ut mot ett som är lite för stort så att det spänner mot julgranen.
Jag gissar på det första alternativet. Som Skunkworkz skriver är det bara att riva och kolla igenom allt.
Jag kan tänka mig några olika felorsaker:
- Det är negativt spel i axialled på utgående axeln så att dreven kläms fast. Det sitter ju en fasad planbricka mot rullarna i höger blockhalva, det kanske kan nypa om den vänds fel? Fasningen ska vara riktad åt vänster.
- Det är omaka blockhalvor så att julgranen trycker på dreven på utgående axeln.
- Något av dreven på utgående axeln har bytts ut mot ett som är lite för stort så att det spänner mot julgranen.
Jag gissar på det första alternativet. Som Skunkworkz skriver är det bara att riva och kolla igenom allt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Ettans växeldrev kan vara felvänt.
Re: Märkligt fenomen Zündapp
sachsmaster skrev:Vart har du fått den uppgiften ifrån?
Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.
Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda
En rätt så typisk 56:an....
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Mitt tips är, riv isär motorn, tar mindre än 60min. Motorer som man inte vet någonting om och är något fel på kan vara ihopsatta precis hur som helst.