Windows 10

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Windows 10

Inlägg av billykid »

Hmm provat Windows 10 gratis versionen. På en gamla burk blev förvånda att den gick snabbare än med XP och mycket snabbare än WIN.7... :wink:

M-Kort Intel DQ 965GF, CPU D840 3,2GHz, 3GB ram men med en verry old HD-Disk 40GB just nu den låter som ett tröskverk och tuggar på ganska dåligt(användes bara för att test WIN.10).

Allt funkade bra men kan ej uppdatera Grafikkortet, den kör i Windows läge Microsofts Basic Display Adapter. Vilket gör att ja inte kan köra med rätt upplösning på skärmen. Puls att det ser väldigt konstig ut... :(

Nu min fråga har ni provat Windows 10.... :?: :?: :?:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Windows 10

Inlägg av Micke S »

Ja jag kör Win10. Datorn som är en ganska dyr Sony Vajo laptop (12 tusen) gick inledningsvis mycket bra med Win10 när jag uppgraderade i november 2015. Men efter ett tag började den krascha i grafikkortet. Det är ett vanligt fenomen med Win10 som har gjort många kunder rasande och Microsoft har inte kommit med någon riktig fix på ett halvår.

Min dator blev efterhand otroligt seg med Win7 och jag hade inte gjort någon säkerhetskopia när jag köpte den för 2 år sedan. Men jag behåller Win10 i som går jättebra och kör med reducerad bildupplösning precis som du gör, i mitt fall nu 1280*960 pixel. Man vänjer sig... Det är inte värre än att skärmen ser ut som en vanlig laptop men jag var ju van vid HD-upplösning så lite surt är det.

Det finns ju några saker som man vill ska gå klockrent och bra på riktigt. Det är en hyfsad moppe, dator, TV, mobiltelefon, svarv, diskmaskin, tvättmaskin, kaffebryggare, bil och lite annat "livsnödvändigt".... Så man blir skitsur när något spökar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Windows 10

Inlägg av tompas11 »

Jag installerade Win10 på en virtuell hårddisk för en tid sedan för att testa lite. Men som det ser ut nu så kör jag lugnt vidare med Win7 64 bit. Har även Win7 32 bit och XP Pro i datorn. Dock på tre olika hårddiskar, tillsammans så blir det 2,5 Tb så det finns gott om plats för både det ena och det andra. :)
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Windows 10

Inlägg av Coolvette »

Har testat att uppdatera två datorer, en desktop och en laptop med Win 10 men bägge blev sega och fick en fördröjd respons på mus och kommandon.

Tröttnade efter ett par dagar och återgick till Win 7 som låg i botten.

Skiftet får vänta tills jag byter datorerna.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Windows 10

Inlägg av Micke S »

Ja det förstår jag. Jag var också mycket nöjd med 7an 64 bitars i 2 år tills det hände något så att den kroknade. Ett mycket stabilt och bra system. Egentligen borde jag skaffa 7an igen så att jag får tillbaka upplösningen. Men provmånaden för att kunna gå tillbaka har tyvärr gått ut och jag är inte så sugen på att betala 1500 eller vad det kan vara för att köpa original CD.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Windows 10

Inlägg av billykid »

Jag tycker att Windows 10 funkar snabbar och bra på den här dator gamla datorn minst 10 år gammal, förtom att jag ej kan uppdater Grafikkortet som Micke säjer.... cocos_acc.gif

Men ni talar ej om vad ni kör med för saker Typ: Moderkort, CPU, Ram minnen och hur gammla era datorer är.. :?:
Går inte att jämföra nåt då, enligt min mening.... :shock:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Windows 10

Inlägg av Micke S »

Skärmdump på systemet och på grafikkortet som jag har varit tvungen att deaktivera :( 2 år gammal dator, eller kanske mer, tiden går fort...
Bilagor
systemifo.jpg
Grafikkort.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Windows 10

Inlägg av billykid »

Bra information!

Först vill jag säga en sak om CPU du har är ej så snabb CPU du har 2,53GHz..räkna nollor/ettor i 4st olika program. Min gamla 840D CPU med en klocka på 3,2GHz är snabbare än det(D står för dubble CPU = 2grr).

På min hemma dator har en Intel DualCore = 2st CPU:n på 3,0GHz, sen har men ett mera passade modernet moderkort med 8gb Ram. Grafikkort 1GB DDR.5 det finns inte en chans att jag hinner mata in data mm även när jag har flera program igång och tittar på film mm att datorn segar.

Sen har vi en FSB på min har jag 1066MHz. (Hur många kan åka med på den bussen på FSB) ettor/nollor. Sen har vi en Chahe på ett minne som räknar en reserv ju större är bättre.

Sen till Laptop så använder de en del av ram minnet + att CPU:n ska spara ström för att ge en bra användar tid = Dålig prestanda! Jag det är vad jag provat och labbat med under flera år tidigare. Så jag köper nog inte en färdig hemma dator mera, men vad vet jag när Törnrosa inte får gå på prinsen ball.... :D

Bild på min prestanda. Ligger inte min CPU efter utan det gör HD-Disken...Alla så kallade GREEN Diskar spar ström = ej snabba. Mitt :idea: väl en mindre drive till C:
Klassa Prestanda.JPG
Här har jag gjort en sammaställning på dom CPU jag har....OBS ej nåt facit...utan en väg ledning när du kanske står i affären för att köpa nytt.. :idea:
Bilagor
CPU.n 001.jpg
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Windows 10

Inlägg av tompas11 »

Screen Shot 01.jpg
Screen Shot 02.jpg
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Windows 10

Inlägg av Hasse »

Jag låter en fd arbetskompis fixa min dator. Har inte en susning om vad denna info säger :roll:

Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Windows 10

Inlägg av sachsmaster »

mmm... troligtvis en rätt ny dator det där 4 kärnig processor 8 GB ram....

jag kör med en gammal harv men jag har fixat upp den här och där, bl.a. 4 GB ram istället för 0,5 som det var förut och nu behöver inte hårddisken jobba så hårt längre. Fast min heter inte Wiberg jag döpte om den till sachsmaster :lol:
  • Bild
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Windows 10

Inlägg av billykid »

Hallo !

Nu började tråden med Windows 10. Så vad jag vet funkar det bra på old Computers.

Varning: Utom uppdateringarna till gamla saker som Grafikkort, sen vad vet man om övriga prylar Typ:
Som Skrivare, Scanaers ,övrigt mm.

System kraven är låga enligt enligt Windows så 32-bitars system: 1GHz, Utrymme 16GB på HD-disken, RAM 1.GB.
Dessa uppgifter får man nog ta med lite salt..... :shock:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Windows 10

Inlägg av Raketsport »

Jag har haft windows 10 sedan releasen så det börjar närma sig ett år. Inga problem alls, allt strul jag tidigare haft med bl.a uppspelning av vissa youtubefilmer försvann omedelbart.
Datorn är mycket snabbare och känns driftssäker.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Windows 10

Inlägg av HSE »

Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Windows 10

Inlägg av Micke S »

Jag gillar som sagt Win10 men tvingas köra med reducerad upplösning på skärmen. Söker man på info om det får man över 20 miljoner träffar på Goggle :shock:
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... er+problem

Microsoft har löst det för vissa grafikkort men inte för alla typer och t.ex. Sony avråder bestämt från att man uppgraderar till Win10 på vissa serier av Laptop. Det tråkiga är att det fungerade jättebra i början men sedan kom en s.k. uppdatering av Win10 efter ett tag och det var då det smög sig. Tyvärr hade jag ingen återställningpunkt att gå tillbaka till, annars hade jag kunnat kört med Win10 och full skärmupplösning som det var i början.

Så jag väntar på att det ska komma en fix för detta någon gång men har också vant mig vid den lägre upplösningen som går att leva med utan problem.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar