saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
orginalljuddämparen går nog att få dit, finns det 32krökar som passar lär det finnas 28krök med.
men du bromsar ju effekten lite.
erlan
men du bromsar ju effekten lite.
erlan
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Tänkte du att det skulle matcha bättre med själva moppen?Raketsport skrev:Jag röstar på standardsystemet, det kromade, bara för datt det skulle matcha bättre.
kan förvisso vara rätt snygga med "bling" motor och avgassystem.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Det tror jag med, men vill inte tappa den effekten jag har.erlan skrev:orginalljuddämparen går nog att få dit, finns det 32krökar som passar lär det finnas 28krök med.
men du bromsar ju effekten lite.
erlan
Jag vill snarare få ut så mycket jag kan av den, därav tankarna på den svarta trimdämparen istället får kromet.
Jag ska ta mig en funderare över helgen, så jag jag inte tar något förhastat beslut.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tar gärna emot fler synpunkter på mopeden i sin helhet.
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
- Petrolhead
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
- Ort: Hökarängen... Stockholm...
- Kontakt:
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Nästa ljuddämpare jag köper kommer bli en "Cigarr" modell typ:
![Bild](http://www.rnmotor.eu/shop/thumbnails/shop/11081/art81/h2666/8602666-origpic-b429d7.jpg_0_0_100_100_300_82_75.jpg)
Den + en 32mm krök kommer sitta som handen i handsken, både på din och min 60cc ...
Både klassisk och med lite fart (dock är det ju ingen "avstämd" trimmdämpare) och skönt ljud.
Kör man med 28mm så kommer du inte märka någon effektsänkning men ett högre och smattrigare ljud jämfört med 32mm
//JOhan
![Bild](http://www.rnmotor.eu/shop/thumbnails/shop/11081/art81/h2666/8602666-origpic-b429d7.jpg_0_0_100_100_300_82_75.jpg)
Den + en 32mm krök kommer sitta som handen i handsken, både på din och min 60cc ...
Både klassisk och med lite fart (dock är det ju ingen "avstämd" trimmdämpare) och skönt ljud.
Kör man med 28mm så kommer du inte märka någon effektsänkning men ett högre och smattrigare ljud jämfört med 32mm
//JOhan
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Nu är avgassystemet beställt, blev en slags kompromiss mellan de två alternativen.
Vi får se när delarna kommit hur allt passar och ser ut, men jag tror det kommer bli riktigt bra.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vi får se när delarna kommit hur allt passar och ser ut, men jag tror det kommer bli riktigt bra.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Jippie!!
Fick delarna till avgassystemet i veckan och har provmonterat det lite snabbt.
Trodde först att det skulle se stort ut, men det passar riktigt bra.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Var ju dum som glömde beställa klämmorna till skarven och dämparen, får bli en tur till mopedhörnan i veckan.
Sen så ska jag bara fixa elen, dra färdigt alla vajrar, tanka upp den och sen bör den vara redo för premiärturen.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Fick delarna till avgassystemet i veckan och har provmonterat det lite snabbt.
Trodde först att det skulle se stort ut, men det passar riktigt bra.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Var ju dum som glömde beställa klämmorna till skarven och dämparen, får bli en tur till mopedhörnan i veckan.
Sen så ska jag bara fixa elen, dra färdigt alla vajrar, tanka upp den och sen bör den vara redo för premiärturen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Bilagor
-
- avgasetprov.jpg (232.3 KiB) Visad 5439 gånger
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
DEN LEVEEEEERR!!!
Igår fick jag äntligen igång mopeden, den spinner som en katt på amfetamin...gasen verkade hänga upp sig.
Så jag har nya problem att lösa, justera gasen/tomgången, koppla in dödarn(och resten av elen),
justera kopplingen, fixa bromsarna och säkert något mer som jag inte kan komma på nu.
Men det var riktigt skönt att köra runt garagen med upphängd gas och utan dödare, runt kl 22:00 igår kväll.
Är det någon som kan dela med sig en bild på ett kopplingsschema, alternativt en bild på er omkopplare?
Igår fick jag äntligen igång mopeden, den spinner som en katt på amfetamin...gasen verkade hänga upp sig.
Så jag har nya problem att lösa, justera gasen/tomgången, koppla in dödarn(och resten av elen),
justera kopplingen, fixa bromsarna och säkert något mer som jag inte kan komma på nu.
Men det var riktigt skönt att köra runt garagen med upphängd gas och utan dödare, runt kl 22:00 igår kväll.
![anonym slider_anon.gif](./images/smilies/slider_anon.gif)
Är det någon som kan dela med sig en bild på ett kopplingsschema, alternativt en bild på er omkopplare?
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Nu lever den på riktigt!!
Nästan...Är bara framljuset och tutan som inte funkar!
Skrev i en annan tråd innan, men tänkte att det kan vara bra att lägga upp samma text här också.
"Lånade hem en multimeter med pipfunktion och testade lite snabbt efter jobbet, från tutan till omkopplaren så är det fri fart så att säga.
Det jag är klur på är varför den piper när jag sedan testar på tutan mellan de två kontakterna, för att sedan testa: dödarn, ljuset, tutan, mellan tutan och dödarn,
mellan ljuset och tutan, mellan dödarn och ljuset. Ja alla möjliga kombinationer som kan tänkas.
Testade att he omkopplaren i frånkopplat läge och då pep det lika mycket på ovan nämnda punkter.
Har funderingar på om det är omkopplaren som är kass/budgetkvalle eller om jag kopplat fel någonstans.
Jag har följt elschemat som finns här på raketsport, tog ett tag innan jag fattade hur jag skulle göra och vilka kablar som skulle vart,
då det blev lite improvisation eftersom kablarna jag hade hemma inte stämde färgmässigt med de färger som står i schemat.
Men som sagt, har kopplat efter schemat och tror att jag gjorde det rätt.
Är bara detta som saknas på mitt projekt just nu, att fixa ljuset och tutan...sen är allt klart för att köras in."
Nästan...Är bara framljuset och tutan som inte funkar!
Skrev i en annan tråd innan, men tänkte att det kan vara bra att lägga upp samma text här också.
"Lånade hem en multimeter med pipfunktion och testade lite snabbt efter jobbet, från tutan till omkopplaren så är det fri fart så att säga.
Det jag är klur på är varför den piper när jag sedan testar på tutan mellan de två kontakterna, för att sedan testa: dödarn, ljuset, tutan, mellan tutan och dödarn,
mellan ljuset och tutan, mellan dödarn och ljuset. Ja alla möjliga kombinationer som kan tänkas.
Testade att he omkopplaren i frånkopplat läge och då pep det lika mycket på ovan nämnda punkter.
Har funderingar på om det är omkopplaren som är kass/budgetkvalle eller om jag kopplat fel någonstans.
Jag har följt elschemat som finns här på raketsport, tog ett tag innan jag fattade hur jag skulle göra och vilka kablar som skulle vart,
då det blev lite improvisation eftersom kablarna jag hade hemma inte stämde färgmässigt med de färger som står i schemat.
Men som sagt, har kopplat efter schemat och tror att jag gjorde det rätt.
Är bara detta som saknas på mitt projekt just nu, att fixa ljuset och tutan...sen är allt klart för att köras in."
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Kan detta hjälpa dig?
![Bild](http://i1095.photobucket.com/albums/i478/Ducster900/el_ilo__zpsbyri2h01.jpg)
![Bild](http://i1095.photobucket.com/albums/i478/Ducster900/El-knapp_zps9lq3fpqk.jpg)
Det finns flera alternativ men detta är vad jag har.
![Bild](http://i1095.photobucket.com/albums/i478/Ducster900/el_ilo__zpsbyri2h01.jpg)
![Bild](http://i1095.photobucket.com/albums/i478/Ducster900/El-knapp_zps9lq3fpqk.jpg)
Det finns flera alternativ men detta är vad jag har.
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Tack!!Coolvette skrev:Kan detta hjälpa dig?
Det finns flera alternativ men detta är vad jag har.
Den är inte helt olik bilden som jag gick efter när jag kopplade ihop allting.
http://www.classicmotor.se/bilder/image ... 52cc137011
Använde bilden med omkopplaren också så klart.
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
- Petrolhead
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
- Ort: Hökarängen... Stockholm...
- Kontakt:
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Att det piper när du mätter över tutan är för att det är en spole och att den är hel.
Lika så om du mätter över en lampa.
Stäng av pipet och mät motstånd.
Mvh
JOhan
Lika så om du mätter över en lampa.
Stäng av pipet och mät motstånd.
Mvh
JOhan
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Bilden från stora tvåtaktsboken är både rätt och fel, det finns två varianter på var gul och grå kabel ska kopplas.Coolvette skrev:Kan detta hjälpa dig?
Det finns flera alternativ men detta är vad jag har.
Titta i omk efter 56 som kopplas till ljusspole och 58 som går direkt till bakljus
Äldre variant har 56 i vredet nyare har bakljuset där (bild) kopplar man gul i mitten på nyare omk lyser det bak men inte fram om baklyset är kopplat till grå från ankarplattan
ALLA siffror/bokstäver i omk är en bosch standard som finns i allt de tillverkat.
I omkopplaren blir det så här:
56 ---- matning från ljusspole ------gul (äldre kan vara röd) kopplas via tutan eller plint i lyktan
56A---till dito i lamphållare---------vit eller vit/gul
56B---till dito i lamphållare---------gul/svart finns även gul/vit
56C---är möjlighet att koppla en p-ljus lampa finns endast i äldre omkopplare
58----bakljus------ kopplas direkt till baklyset kopplas ej om bakljusspole finns
H----tuta----- kopplas till vänster pol tuta sett bakifrån---Brun
K----Kortslutare----------kopplas till svart kabel från brytare.
Vid torskspärr V2 dras en grå från kondensator till en nyckelbrytare tillsammans med den svarta & kabeln mellan brytare/konding tas bort
![anonym slider_anon.gif](./images/smilies/slider_anon.gif)
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Jag kopplar alltid bort kabelanslutningarna från motorn och kopplar in 6v från en batteriladdare istället. Då kan jag koppla och mäta i godan ro. Att motståndsmäta är väl bra men fungerar i praktiken inte lika bra och att ha motorn igång är opraktiskt, ryker och den behöver varv för att ge tillräckligt med ström.
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Jag mätte på omkopplaren, mellan de olika fästningspunkterna för kablarna.Petrolhead skrev:Att det piper när du mätter över tutan är för att det är en spole och att den är hel.
Lika så om du mätter över en lampa.
Stäng av pipet och mät motstånd.
Mvh
JOhan
Därav min förundran över att det piper mellan kopplingar som inte borde vara sammankopplade på det sättet, T.ex. mellan dödarn och tutan.
Eller har jag fått något helt om bakfoten?
Tack för uttömmande svar!T M skrev: Bilden från stora tvåtaktsboken är både rätt och fel, det finns två varianter på var gul och grå kabel ska kopplas.
Titta i omk efter 56 som kopplas till ljusspole och 58 som går direkt till bakljus
Äldre variant har 56 i vredet nyare har bakljuset där (bild) kopplar man gul i mitten på nyare omk lyser det bak men inte fram om baklyset är kopplat till grå från ankarplattan
ALLA siffror/bokstäver i omk är en bosch standard som finns i allt de tillverkat.
I omkopplaren blir det så här:
56 ---- matning från ljusspole ------gul (äldre kan vara röd) kopplas via tutan eller plint i lyktan
56A---till dito i lamphållare---------vit eller vit/gul
56B---till dito i lamphållare---------gul/svart finns även gul/vit
56C---är möjlighet att koppla en p-ljus lampa finns endast i äldre omkopplare
58----bakljus------ kopplas direkt till baklyset kopplas ej om bakljusspole finns
H----tuta----- kopplas till vänster pol tuta sett bakifrån---Brun
K----Kortslutare----------kopplas till svart kabel från brytare.
Vid torskspärr V2 dras en grå från kondensator till en nyckelbrytare tillsammans med den svarta & kabeln mellan brytare/konding tas bort
Den omk. jag har är eftermarknadsartikel och inte en orginal Bosch.
Har tittat på omkopplaren efter siffror eller dyl. men inte funnit något som kan hjälpa.
Försökte även klura ut vilken kabel som ska sitta vart på tutan, men där fanns det inga indikationer på vilken som är vilken.
Lika så på ljuset, kan vara så enkelt att jag kopplat kablarna fel, tänkte sätta mig i morgon och testa mig fram.
Jag passade på att filma idag medans jag stod och väntade på käringa, så man ser hur den ser ut i dagsljus.
Varpå jag märkte något skumt med omkopplaren... videon förklarar det mesta.
Där min fråga är: Vad fan är det som är fel?
Är det en kass omkopplare?
Har jag kopplat fel?
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Ser ut som något kortsluter, har du bild på omk utan locket vredsidan, (upp från styret)
kolla åxo jord mellan lykta och ram är det fel där så kan det jorda via omk.
titta efter så att blecken för tut och ort inte går emot fel kontakter.
Att ohm-mäta fram ett schema är enkelt: sätt omk i mittläge en pinne där sen mitt eller närmast kant under knopp vid utslag där är b+ in mät sen därifrån till nästa läge på vredet. där det är utslag i mittre och främre läge på knapp är bakljus.
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Re: saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Nu när du sa det, så kan det bli lite knas då reflektorn tar i hastighetsmätaren...T M skrev:![]()
Ser ut som något kortsluter, har du bild på omk utan locket vredsidan, (upp från styret)
kolla åxo jord mellan lykta och ram är det fel där så kan det jorda via omk.
titta efter så att blecken för tut och ort inte går emot fel kontakter.
Att ohm-mäta fram ett schema är enkelt: sätt omk i mittläge en pinne där sen mitt eller närmast kant under knopp vid utslag där är b+ in mät sen därifrån till nästa läge på vredet. där det är utslag i mittre och främre läge på knapp är bakljus.
Får försöka trixa dit en plastbit eller något, då borde det funka.
![slider_thankyou slider_thankyou.gif](./images/smilies/slider_thankyou.gif)
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.