bra tändkabel -vad är det?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
AkvaristenUppsala

bra tändkabel -vad är det?

Inlägg av AkvaristenUppsala »

Tändkabeln hade blivit för kort för min Ciao. Köpte på löpmeter på Mekonomen, trodde att den skulle vara bra men den var stenhård och mycket svår att gänga i tänspole och tändhatt.

Vad gör en tändkabel bra? Jag trodde det var mängden koppar( den jag köpte hade 1,5 mm2 area). Ska en mopedtändkabel vara isolerad?

Ska det vara silikonhölje? Jag hade lite NOS-tändkabel från lång tid tillbaka men den är reserverad för en äldre moped fån 50-talet. Var ska jag köpa tändkabel som går att använda?
kör novolette 1954,
( I lager: Crescent E-type -73 )
sachsmaster

Re: bra tändkabel -vad är det?

Inlägg av sachsmaster »

AkvaristenUppsala skrev: Var ska jag köpa tändkabel som går att använda?
Det undrar jag också...

Det är en på Tradera som i omgångar lagt ut fem-meters bitar med blå NOS Stefa 5 mm tändkabel men mina bud har inte räckt på nån av dom auktionerna :cry:
  • Bild
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Nu blir jag väl lynchad men jag handlar mina på biltema och det fungerar ypperligt. Dock så använder jag inte deras andra tänddelar. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

sist jag behövde tändkabel så köpte jag en bit på Smeds motor i Avesta.
5mm mopedtändkabel som kändes nästan som silkon.
men vilken leverantör han köpte den ifrån har jag ingen aning om.
men observera att det ska vara 5mm ytterdiameter till dom invändiga tändspolarna.

akavaristen: är det inte i uppsala som den anrika firman "Lelles" finns?
prova där i så fall.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Baronen skrev:Nu blir jag väl lynchad men jag handlar mina på biltema och det fungerar ypperligt. Dock så använder jag inte deras andra tänddelar. :)
Ja Biltema är verkligen bra på många saker. Jag köper t.ex. alltid tändhattar och spoppafilter där.

Sist jag behövde en tändkabel var en helg och jag behövde dessutom en längd på ca 1 meter för tändboxen satt långt bak under limpan. Jag tog en vanlig 2,5 kvadrats installationskabel som jag trädde igen om en svart soppaslang av syntetgummi och satte krympslang med lim över anslutningen till tändhatten. Fan vad snyggt och bra det blev :P
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:
Baronen skrev:Nu blir jag väl lynchad men jag handlar mina på biltema och det fungerar ypperligt. Dock så använder jag inte deras andra tänddelar. :)
Ja Biltema är verkligen bra på många saker. Jag köper t.ex. alltid tändhattar och spoppafilter där.

Sist jag behövde en tändkabel var en helg och jag behövde dessutom en längd på ca 1 meter för tändboxen satt långt bak under limpan. Jag tog en vanlig 2,5 kvadrats installationskabel som jag trädde igen om en svart soppaslang av syntetgummi och satte krympslang med lim över anslutningen till tändhatten. Fan vad snyggt och bra det blev :P
Det funkar! Jag kör också med deras soppafilter och senast även deras fiddyfilter. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jag hoppar över alla dom här förslagen men tack ändå.... :lol:
  • Bild
Användarens profilbild
Wompa

Inlägg av Wompa »

Jag köpte min tändkabel från Mustang Och Husqvarna center.. "mjuk" men inte som gamla hederliga kablar, och gick bra att skruva i flygspolen.
MattiasPettersson

Inlägg av MattiasPettersson »

Rinab säljer jätte bra tändkablar, köpte en ny i höstas och den var lätt att få på plats!
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Skriv svar