Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av Micke S »

Med ett sådant projekt ger en vanlig dag på jobbet 1 miljon kronor. Så redan efter 5 dagar har man fått ihop dubbelt så mycket som en kommunanställd har dragit ihop i pensionskapital efter 40 år i arbetslivet :shock: Det som kan tyckas vara lite störande är att det betalas ut av Migrationsverket m.h.s. våra surt förvärvade skattepengar :?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jag tycker det är mycket som är skumt med den här regeringen och politiken överhuvudtaget numera. Och inte minst dom statliga verken där politikerna tillsätter chefer och nyckelpersoner. Så fort jag fick läsa det var ett anglosaxiskt popband som passerade alla varningar och spärrar vid den öppningsbara bron i Södertälje så förstod jag det skulle vara något fel på bron eller nåt annat man inte riktigt kan förklara. Senare idag läste jag också att alla filmerna från övervakningskamerorna är borta vilket dom heller inte riktigt kan förklara. Folk i stugorna är uppväxta med en tro att Sverige är korrekt och ärligt men snart kommer det gå upp för människor att förtroendevalda och politikerskiten i övrigt är lika korrupt här som den kan vara på andra ställen där svenska politiker ojar sig över att det inte står rätt till. Sen Sverige blev internationaliserat med EU och skänkte bort hela vår militärapparat till Lettland och Littauen vars folk kommer hit och snor båtmotorer och gräsklippare så har jag 0 förtroende för politikerpatrasket här. Jag ogillar Sverigedemokraterna men det är det enda partiet jag kan tänka mig och rösta på eftersom dom vill något annat än dom övriga som vill i princip samma allihop.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Enligt den här artikeln är varannan Svensk orolig för sin framtida pension. Men det var förstås innan artikeln publicerades. För när socialförsäkringsminister Annika Strandhäll säger att - Jag är trygg med systemet, bör betydligt fler oroa sig :shock: När hon sedan förklarar hur det hänger ihop - De pensioner vi har, där varje intjänad krona räknas, slår hårt mot kvinnor. Där har utfallet inte blivit som det var tänkt, undrar man hur det står till på vindsvåningen. Lösningen på det är ju att upphöra med lönediskriminering av kvinnor.

Pensionssystemet fungerar precis som det är tänkt, att pensionen står i proportion till vad man har tjänat, vilket inte är orimligt. Att de som aldrig har förvärvsarbetat utan kanske arbetat hemma med barn, hushåll och gård inte ska behöva svälta är en självklarhet, men en annan sak än att allla som inte har arbetat ska ha en ersättning som ligger över EU:s gräns för fattigdom. I så fall skulle minst hälften av de som arbetar sluta med det omedelbart och t.ex. gå i pension vid 40 års ålder, med bättre vilkor än när de arbetar.

Men oron för ekonomin som pensionär är befogad och handlar inte om flygrädsla som kan avfärdas (av de som inte är flygrädda...) med argumentet att - det jag inte kan påverka behöver jag inte oroa mig för.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22274690.ab

Det är dock lätt att framställa saker sämre än det egentligen är. När det skrivs att en kvarts miljon äldre har mindre kvar att leva på när hyran är betald än EU:s gräns för fattigdom, så betyder det inte att alla dessa behöver lägga sig hungriga. Man måste jämföra med hur det är i andra länder och det är bara att titta på hur de äldre i forna östblocket kan ha det så får man en klar bild av att vi inte har det allra sämst. Men det är förstås varken bra eller trevligt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

När en politiker säger så här "Jag är trygg med systemet," då bör man verkligen oroa sig...
Hur man nu kan säga så, det svenska pensionsystemet gjordes för svenskar, inte för hela norra halvklotet, vilket tycks vara planen
Just nu iaf.

..för, när politikern säger, "vi sitter alla i samma båt" - då betyder det att det är DU som ska ro...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Helt rätt OBJ.

En sak som har satt sig på minnet är filmen om Tärnsjögubben som las upp här förut. Det var en person, som visste det som egentligen är helt självklart, att möjligheterna till ett drägligt liv ligger i att anpassa utgifterna till inkomsten. Köper man en dyr fastighet t.ex. 5 år gammal och börjar bygga om för stora slantar för att möta morgondagsen krav på mode (d.v.s. bräcka grannen), utan att ha täckning för det, så blir det inte ens Falukorv på bordet annat än till större helger. Höga fasta kostnader kan man bara ha antingen inkomsten matchar eller andra står för notan.

Det sista är ju ett område för sig som en del lyckas utveckla hög kompetens inom.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev:Jag ogillar Sverigedemokraterna men det är det enda partiet jag kan tänka mig och rösta på eftersom dom vill något annat än dom övriga som vill i princip samma allihop.
Jag kanske är helt bakom flötet men ledningen i SD vill nog precis samma sak som övriga. Slippa ett skitigt jobb och få bra ersättning för att leda ett parti. Man får hålla isär vad ett parti säger att de vill göra och vad de åstadkommer i verkligheten. Det kan ofta vara den rena motsatsen för löften lämnas oftast bara i samband med försäljning och sällan efteråt. Om något låter för bra för att vara sant så är det i allmänhet så.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev:
filmen om Tärnsjögubben

Har jag missat. Handlar det om den där gubben som har så många Golden Champ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag är inte säker på att gubben lever eller levde i Tärnsjö men kallar honom Tärnsjögubben för att det var Kejsaren som la upp en länk tror jag. Tärnsjögubben påstås ha köpt senap istället för smör för att senapen var billigare. Men det kan ju vara ett påhitt av Slotts Senap för att öka försäljningen :D

https://www.youtube.com/watch?v=0uXtytJSWsA

Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Han hette Bengt, Boda-Bengt kallades han.
han var bördig från Västerås tror jag, han bosatte sig här i Tärnsjö på 80-talet om jag inte minns fel.
Köpte en kåk här som han döpte till paradiset. huset var fallfärdigt och så för jävligt ut men han var glad ändå :D
en riktigt skön kille med finurlig humor med inslag av politik och ibland även lite snusk :lol:
Otroligt hävlig i hövve och minne som en elefant.
Klädkoden kanske det fanns lite att klaga på 8)
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

sachsmaster skrev:Jag ogillar Sverigedemokraterna .
Lite nyfiken bara.
är det för deras udda aborttänkande eller homofobin?
eller är det för att dom av de andra partierna kallas för rasister,fascister, och allt annat de kan komma på?
de är ju faktiskt Sveriges största parti om jag förstått det hela rätt.
att döma någon för det den inte har gjort men "alldeles säkert kommer att göra" har väl aldrig varit det rätta.
Tror inte att de är ett bättre eller sämre parti än nåt annat.
järnrör, idiotiska uttalanden är ju bedrövliga tilltag av enskilda personer i det partiet, men det måste man väl anse att klippa/skarva kvitton, fyllköra och handla kläder på statens kontokort också är. :roll:
för att inte tala om lägenhetsfusk och reseersättningar mm som verkar pågå hela tiden i alla övriga partier. säkert också inom SD.

De har många bra saker på sitt valprogram som jag kan hålla med om, bl.a. på lokal nivå gällande äldrevård och skola.
Så länge dom inte får vara med och bestämma, har de ju ingen chans att bevisa nåt, och då kan man ju inte säga att de har eller kommer att ha nån positiv eller negativ påverkan på samhället heller.
som jag sagt förut så är jag väldigt trött på att dagens politik går ut på att smutskasta andra partier istället för att stå upp för och försöka sprida sin egen politik istället. :?
Det går ju i alla fall inte att bortse från, att deras invandringspolitik som för ett år sedan var så omänsklig och helt rutten, nu börjar användas av de övriga partierna, undrar hur det kan komma sig?
dom kan väl inte haft rätt hela tiden dom djävla rasisterna :lol:

.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

RÄTTSSTATEN ÖVERLEVER INTE 533 BALTUTLÄMNINGAR

"På svenskt vis fortsätter vi marschen mot vårt samhälles undergång tystlåtet och sammanbitet, ännu en tid fängslade i vänsteretablissemangets klor. De som vågar protestera avfärdas lättvindigt som högerextremister. Uppvaknandet kommer att bli brutalt i ordets sanna bemärkelse."

http://detgodasamhallet.com/2016/02/18/ ... #more-3612
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

JanneL skrev:
sachsmaster skrev:Jag ogillar Sverigedemokraterna .
Lite nyfiken bara.
är det för deras udda aborttänkande eller homofobin?
eller är det för att dom av de andra partierna kallas för rasister,fascister, och allt annat de kan komma på?
  • + minska invandringen samt mer fokus på sverige

+ lämna EU

- ett parti till höger på den borgerliga halvan
du frågar- jag svarar :sorry:
  • Bild
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Min analys(!?) av SD ger vid handen att de i vissa frågor befinner sig till höger i den politiska skalan och i vissa frågor till vänster och i vissa frågor mera till mitten. Det blir liksom lite grann av gott och blandat. Men så är det ju med de flesta politiska partier, alla har något som man kanske tycker är bra och något som man inte alls instämmer med. Så samvetsfrågan blir vad som överväger och vad som kan göra att man röstar på just det partiet. Det är skillnad på olika, som man brukar säga...
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Kan ju vara så att den bedömning man gör utgår från dom egna politiska åsikterna.
  • Bild
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

sachsmaster skrev:Kan ju vara så att den bedömning man gör utgår från dom egna politiska åsikterna.
Nä jag är fullständigt neutral, precis som Sveriges utrikespolitik.

Precis som du...
Senast redigerad av tompas11 den 18 feb 2016, 23:23, redigerad totalt 1 gång.
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Låst