Fram - och tillbaka..
Re: Fram - och tillbaka..
Denna e bare för go!!!!!!!!!!!!!
En fundering eller fler, Är utväxling i lådan samma som på ms 51? med tanke på att rexoped med ms 51 hade nånstans runt 38 kugg bak så har du ev tagit i lite med tanke på drev size bak. Min rex 55 hade ungefär lika setup som din version 1 & 14 fram 38 (eller 40) bak och den orkade bra med två välgödda töser på pakethållaren. Angående nav/bromsar så hade jag union 100 nav fram och torpedo motor bak (från nån 98 tror midget)
Hade varit sköj att bygga en trepet (om möjligt) med innerrotor tändning och modern reed cylinder
Angående bättre broms kan vara sköj och ekra i ett framnav från en svart eller rödqvarna
OT PS
Till Selma: om man ska röka ut nån med Ågren på en träff, pytsa i en 1/4 liter ricinolja i tanken
Re: Fram - och tillbaka..
Jag vet inte om det är samma utväxling men det är troligt då innehållet är väldigt likt om inte identiskt frånsett tramphistorian. Har lurat på idéen med 3pet. Det är något som ska forskas vidare i. jag kör 13-42 idag men ska gå upp till 15-42. Dilemmat har hela tiden varit bakhjulet. Att frångå remdriften ansåg jag var nödvändigt för hållbarhetens skull men samtidigt så blir nog ekrarna lika snedbelastade nu som då. Jag kör med bakdrev för påhängsmotor nämligen. Ett torpedo nav med en riktig hållare för ett drev vore betydligt bättre. Bromsarna just nu består mest av mina träskor.T M skrev:
Denna e bare för go!!!!!!!!!!!!!
En fundering eller fler, Är utväxling i lådan samma som på ms 51? med tanke på att rexoped med ms 51 hade nånstans runt 38 kugg bak så har du ev tagit i lite med tanke på drev size bak. Min rex 55 hade ungefär lika setup som din version 1 & 14 fram 38 (eller 40) bak och den orkade bra med två välgödda töser på pakethållaren. Angående nav/bromsar så hade jag union 100 nav fram och torpedo motor bak (från nån 98 tror midget)
Hade varit sköj att bygga en trepet (om möjligt) med innerrotor tändning och modern reed cylinder
Angående bättre broms kan vara sköj och ekra i ett framnav från en svart eller rödqvarna
OT PS
Till Selma: om man ska röka ut nån med Ågren på en träff, pytsa i en 1/4 liter ricinolja i tanken
Angående den andra motorn så är den i det närmaste färdiganpassad för Yamaha dt 50mx cylinder. När det väl ska börjas med den så ska en ny 45mm cylinder beställas hem.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Du inspirerar, TM
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Det är stärkande för själen att hjälpa en medmänniska
På Rexen började jag med att elda remmar sen blev det ekerklämt drev från en 98 byggsats med detta rev jag av ekrarna på den sidan
Version 3 blev torpedo motor och 3 mm eker, det funkade till trädh--vetet hoppade ut mitt i vägen en vinternatt.........
Kan nog vara skoj med 19" fälgar och dubbdäck så här års
Får nog försöka byta maxihögen mot nåt med ms 50 spis........
Re: Fram - och tillbaka..
Träd kan vara tjuriga .. Tror att jag tillfälligt säkrar drevet med svets. 24" hjulen begränsar ju endel.. Har sett en ombyggd med 19" men det såg propetionellt fel ut och så försvann trampfunktionen. Fast med fläskdäck och fotpinnekonvertering kulle det kanske gå? Jag har lite krokar ute just nu om växellådsdelar i Tyskland och så har jag tänkt mig en Samarin stake till min rundvev.T M skrev:
Det är stärkande för själen att hjälpa en medmänniska
På Rexen började jag med att elda remmar sen blev det ekerklämt drev från en 98 byggsats med detta rev jag av ekrarna på den sidan
Version 3 blev torpedo motor och 3 mm eker, det funkade till trädh--vetet hoppade ut mitt i vägen en vinternatt.........
Kan nog vara skoj med 19" fälgar och dubbdäck så här års
Får nog försöka byta maxihögen mot nåt med ms 50 spis........
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Gjorde iordning en motor till Thomas Apollo igår
Nu ska NTS 41mm utprovas på närkeslätten.
Ratbike är det senaste modet inom klubben
Nu ska NTS 41mm utprovas på närkeslätten.
Ratbike är det senaste modet inom klubben
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Thomas Apollo 8039!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Imorgon ska morsan få sin 60 års present. Nu är den klar.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Tjusigt Baronen !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Fram - och tillbaka..
Det var ingen dålig 60-års present må jag säga!
Re: Fram - och tillbaka..
Tack hörrni! Nu är allt genomgånget. Motorn har nya lager och packboxar, framhjulet är ombyggt med spårkullager, bakhjulet är är isärtaget, rengjort och infettat. Ny goodyear rem, ny kedja och nya vajrar. Nya däck. Alla reglage är justerade och försiktigt smorda. Nu känns den driftsäker. Patinan ska behållas som den är. Ikväll så kör jag dit den.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Re: Fram - och tillbaka..
Snyggt och Trevligt!Baronen skrev:Imorgon ska morsan få sin 60 års present. Nu är den klar.
Det otrevliga (i mitt tycke) är väl att jag inte är din morsan!
Re: Fram - och tillbaka..
Jaså, gillar du moderatfärgade handtag?fatchance skrev: Det otrevliga (i mitt tycke) är väl att jag inte är din morsan!
Re: Fram - och tillbaka..
En bit riktig kulturhistoria det där! Jag får nog skaffa en Fram sen jag med. Den är ju skitsnygg i modellen.