100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Ja 17:47 när bilden togs. Jag kollade på Egenskaper i bilden och den säger 18:47 så kameran ser ut att gå på sommartid. Men vi är ju snart där så jag ställer inte om den :P
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:Ja 17:47 när bilden togs. Jag kollade på Egenskaper i bilden och den säger 18:47 så kameran ser ut att gå på sommartid. Men vi är ju snart där så jag ställer inte om den :P

Micke, du borde ha nått dit i ditt liv där tid inte längre har någon viktig betydelse :-)

S
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Falkfish skrev:
Micke S skrev:Ja 17:47 när bilden togs. Jag kollade på Egenskaper i bilden och den säger 18:47 så kameran ser ut att gå på sommartid. Men vi är ju snart där så jag ställer inte om den :P

Micke, du borde ha nått dit i ditt liv där tid inte längre har någon viktig betydelse :-)

S
Ja det stämmer bra ! Jag har inga tider att passa utan det räcker med att veta om det är dag eller natt. När det kurrar i magen gläntar man på foderluckan och när man blir seg är det fritt att vila. Den där mördande tröttheten på jobbet efter lunchen vissa dagar är borta för evigt. Det finns dock en del plikter. Som t.ex. att flytta fram soptunnorna ett par meter varannan onsdag så arbetslös är man inte :mrgreen:

När det blir varmt ute behöver det också målas en del men takten på det bestämmer jag själv.

Nu finns roligare saker att göra som att ställa upp den blå Zundappen på operationsbordet och påbörja renovering av chassit.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:
Falkfish skrev:
Micke S skrev:Ja 17:47 när bilden togs. Jag kollade på Egenskaper i bilden och den säger 18:47 så kameran ser ut att gå på sommartid. Men vi är ju snart där så jag ställer inte om den :P

Micke, du borde ha nått dit i ditt liv där tid inte längre har någon viktig betydelse :-)

S
Ja det stämmer bra ! Jag har inga tider att passa utan det räcker med att veta om det är dag eller natt. När det kurrar i magen gläntar man på foderluckan och när man blir seg är det fritt att vila. Den där mördande tröttheten på jobbet efter lunchen vissa dagar är borta för evigt. Det finns dock en del plikter. Som t.ex. att flytta fram soptunnorna ett par meter varannan onsdag så arbetslös är man inte :mrgreen:

När det blir varmt ute behöver det också målas en del men takten på det bestämmer jag själv.

Nu finns roligare saker att göra som att ställa upp den blå Zundappen på operationsbordet och påbörja renovering av chassit.
Somliga har det bra...... thumb_up thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

billykid skrev:
Somliga har det bra...... thumb_up thumb_up
Ja och det är tur att man inte är skadeglad för då skulle man gå och flina hela dagarna åt olyckskorpar som trodde att det blir tråkigt att vara ledig och som själva väljer att jobba till 65 eller mer för att golfbanan inte alltid är öppen :? Sedan finns ju en del som tyvärr känner att de måste jobba för att i alla fall få en usel lön i.s.f. en ännu uslare pension. Eller de som har varit arbetslösa ett par år och därför gärna jobbar till 65 för att det inte var kul att vara tvingad att vara ledig. Det kan jag också förstå och skulle kanske ha gjort likadant.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Hej Micke!

Jag fick ett mejl för en stund sedan med texten nedan :wink:

"Tack för länken till forumet, där fanns mycket intressant läsning."

Killen är i svarvtagen och har skickat mej bilder på en svarv han funderar på att köpa. Inte vilken svarv som helst heller, typ både jättestor och jättegammal, liknar den Sura visat på bilder där dom svarvat järnvägshjul :shock:
  • Bild
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av pnilz »

Sachsmaster du bör nog läsa tråden i allmäntsnack som heter Sachsmaster, läs här!

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =2&t=21834
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:
billykid skrev:
Somliga har det bra...... thumb_up thumb_up
Ja och det är tur att man inte är skadeglad för då skulle man gå och flina hela dagarna åt olyckskorpar som trodde att det blir tråkigt att vara ledig och som själva väljer att jobba till 65 eller mer för att golfbanan inte alltid är öppen :? Sedan finns ju en del som tyvärr känner att de måste jobba för att i alla fall få en usel lön i.s.f. en ännu uslare pension. Eller de som har varit arbetslösa ett par år och därför gärna jobbar till 65 för att det inte var kul att vara tvingad att vara ledig. Det kan jag också förstå och skulle kanske ha gjort likadant.
Jag skämtade lite där....angående du har de bra. Jag tror ej du varit en lat mask. Så peppar på dig Micke... slider_score.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

billykid skrev: Jag skämtade lite där....angående du har de bra. Jag tror ej du varit en lat mask. Så peppar på dig Micke... slider_score.gif
Det är lugnt Billykid, jag tolkade aldrig det som att du delade ut en gliring utan förstod direkt att det var vänligt menat. slider_thankyou.gif

Jag har haft tur på det sättet att alltid haft ett jobb som har kännts bra och kunnat trivas med genom att jag är tekniknörd. Men kom till en punkt i livet när jag började tänka - vad ända in i he-te ska jag jobba för och dra in pengar åt de som redan är rika och kasta bort så otroligt mycket tid på det för, och sedan knappt orka syssla med egna saker utom att komma hem och äta, slöa och sova :shock: . Det som gjorde att jag fick upp ögonen var en mycket allvarlig hjärtincident för 4 år sedan. Men det kunde de greja till och sedan dess började jag värdera enkla saker som att ha förmånen att få vara frisk och enbart göra enkla och roliga saker och bara umgås med de man trivs med högre än något annat och saker som lönearbete blev totalt ointressant annat än för att betala hyra och mat. Inte på en gång för då var det kul att överhuvudtaget kunna komma tillbaka till arbetslivet efter ett par månader på lasarett, men jag började tänka på ett helt annat sätt än att fungera som en arbetsrobot utan att ens ifrågasätta det. Jag trodde nog tidigare att det t.o.m. var bra att arbeta men insåg hur totalt djäkla bortkastat det är jämfört med att var ledig och kunna göra precis det man vill inom de ekonomiska ramar man har.

Men om jag inte hade jobbat på ordentligt och haft en hyfsad karriär så skulle det ha varit kärvare nu. Det tror jag dock inte har någon större betydelse för så länge man inte behöver svälta så sysselsätter man sig med det man trivs med och umgås med dem man vill. Det är bara att titta på hur folk har det i t.ex. väldigt fattiga länder. Så länge det inte är krig och svält och elände mår folk hur bra som helst och är ofta lyckligare än många som har det mycket gott ställt materiellt i den rika delen av världen.

Det enda som som krävs för att kunna ha det synsättet är att man är befriad från avundjuka som är ett rent gift för många. Det har jag aldrig varit vad jag kan minnas. Eller så lärde jag mig tidigt att skaffa det jag vill och göra det jag vill, det kanske är så det är men det är i alla fall skönt att enbart bli glad när det går bra för någon där det inte beror på att de utnyttjar andra utan det sker på egen kraft eller kanske bara p.g.a tur som t.ex. en storvinst.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av tompas11 »

Kloka ord Micke. thumb_up
Men för vissa så är jobbet livet och livet jobbet och tanken på pension känns nästan skrämmande och att då är livet slut.
Men har man klart för sig vad man ska syssla med vid pensioneringen och har ett eller flera brinnande intressen så ses nog pensioneringen närmast som en vinst. Kanske inte ekonomiskt utan mer vad beträffar livskvalitet. Nåja, var och en gör det som passar en bäst.
Det här blev ju OT, så jag skriker inte rätt ut om inlägget tas bort. :)
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Helt OK Tompas11.

Själv håller jag på att flytta motorn på Munktellarn efter modifiering av remskivan.
Bilagor
20160304_133954-1.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Hynboholm »

Snygg förlängning av kranarmen! thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Ja, motorn väger 67 kg plus remskivan några kilo så det är inget man bollar med för hand :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Sura »

Ja det är ingen lätt pjäs det där !
Fan vad jag har lyftat runt på den på jobbet, så det är skönt att slippa den nu.
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Jaså du tjuvtränade innan :shock: Du orkade ju lyfta upp den själv på mitt lyftbord som jag inte hade en chans att klara. Men så är man ju gammal också och har nött ut några byxarsel på kontor :mrgreen: Enda nyttan man får med sig hem i en sådan miljö är att man blir bra på att fika.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar