Dubbat

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Dubbat

Inlägg av billykid »

Dubbat......lite mindre nu i framhjulet(högrahjulet), då sist var de 164.dubb jag provade så fick jag ej bra grepp i framhjulet..... :?
Troligen för många dubbar i framhjulet då, det blev samma verkan som att ligga på en spikmatta..nu minskat till 96.dubb..plus extra
kapade zipningar på övriga nabbar. Det funkade förut bra utan dubbar då jag van på rakbana Trollebo Ice Race, det dubbförbud då..:idea: :wink:
dubbat.JPG
Bilagor
dubb.JPG
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dubbat

Inlägg av billykid »

Så nu sitter hjulen på plats... :D 8)

Sen ska vi ta en lite test... 8)
Bilagor
Trollebo 2016.JPG
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Re: Dubbat

Inlägg av Naeri »

Jag har också haft problem att få fäste med framhjulet, har ungefär lika många dubb (montageskruv dragen genom däcket) som du. trodde att fler skulle ge bättre resultat men kanske ska avvakta med att dra i fler då. Tilläggas kan att jag har bottenlänksfjädring, den gaffeln ger ju inte direkt optimal markkontakt. :roll:
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dubbat

Inlägg av billykid »

Naeri skrev:Jag har också haft problem att få fäste med framhjulet, har ungefär lika många dubb (montageskruv dragen genom däcket) som du. trodde att fler skulle ge bättre resultat men kanske ska avvakta med att dra i fler då. Tilläggas kan att jag har bottenlänksfjädring, den gaffeln ger ju inte direkt optimal markkontakt. :roll:
.
.
.
Min vetskap är när jag hade 164 dubbar i framhjulet så fick jag tyvärr inget bra fäste alls, orkade inte trycka fast så många dubbar. Nu har jag 96st dubbar... 8)
Fick den uppfattningen att man fick liksom den effekten att det blir som att ligga på en spikmatta. Har provat att sitta på en spikstol(stol med massa spikar uppåt)det går jätte bra... :wink:
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Dubbat

Inlägg av frippegubben »

Jag tycker däcket ser ut att ha väldigt rak/kantig profil, det skulle kunna förklara det dåliga greppet.
Ett moped/mc/cykeldäck behöver ju ha en rätt rund profil så man får däckyta även då hojen lutar. Nu ser det ut som att den bara skulle ligga på en däckskant när man lutar hojen lite och då kanske inte dubbarna funkar längre?
Dubbarna verkar ju vara satta för "rakt fram"-körning snarare än kurvtagning.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dubbat

Inlägg av billykid »

frippegubben skrev:Jag tycker däcket ser ut att ha väldigt rak/kantig profil, det skulle kunna förklara det dåliga greppet.
Ett moped/mc/cykeldäck behöver ju ha en rätt rund profil så man får däckyta även då hojen lutar. Nu ser det ut som att den bara skulle ligga på en däckskant när man lutar hojen lite och då kanske inte dubbarna funkar längre?
Dubbarna verkar ju vara satta för "rakt fram"-körning snarare än kurvtagning.
.
.
.
Det kan jag hålla med om att det ej finns dubbar på kanten och rak/kantig profil, jag skulle vilja se dig frippegubbe lägga ner hojen så mycket på is så att yttre nabbarna på kanten kommer i bruk..***L***. :!: Har du varit med på något Ice Race..?? Varför har jag då bra grep på bakhjulet men ej framhjulet med samma
kantiga däckprofil och dubbning .... :?

Sen var/är min erfarenhet inte grundat på tvära kurvtagning utan mera vid rak körning rakt fram så att säja....... :mrgreen:
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Dubbat

Inlägg av testo »

Du har väl helt enkelt mycket pulver i kubben så framhjulet lyfter vid gaspådrag, ett vanligt problem
för Sachspiloter! Något annat scenario kan jag inte tänka mig! :D
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dubbat

Inlägg av billykid »

Testa lite..grepp finns, men för kort stärka på gårda 40m att gör en 100% bedömning tyvärr.. :!:

Kollade där jag snodde runt liggande i ca. 45 grader vinkel, där hade dubben verkligen svarvat bra i
isen under snön. Bra grepp är det men sämre fram kan bero på kort sträcka å framhjulet ej har
tryck...eller så är jag för baktung Typ:... :mrgreen:

Men är det nån som ej tror mig , kom hit ska vi prova på riktig sjö is...Power + Grepp finns tror jag... :?

https://youtu.be/OgzECrhy8_k


https://www.youtube.com/watch?v=OgzECrh ... e=youtu.be

Kollade lite mera nu på filmen, fötterna få jobba bra mella vxl + broms....lite stel är man jaha over 50 vårar.. :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dubbat

Inlägg av HSE »

För över 50 år sedan testade jag att köra en riktig iracing maskin, intressant upplevelse, tar nog lite tid att lära sig utnyttja de däcken fullt ut.När det släpper så släpper det snabbt :? http://www.google.se/search?q=isracingd ... AKAQsAQILQ
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dubbat

Inlägg av Raketsport »

Var köper ni dubben och vilken sort?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Dubbat

Inlägg av Hynboholm »

Jag tycker nog att det ser ut som att du skulle kunna kosta på dig en hjälm...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dubbat

Inlägg av billykid »

Hallo!

HSE jäklar vilka piggar. Han jag får dubben ifrån har 30 års vana med däck och berättar med såna dubbpigar så greppar det otroligt bra.. 8)
En förklaring han gav mig, det är bättre grepp på isen än i cross banan.....med rätt dubb.. :mrgreen:

Kan tyvärr ej ge dig nåt riktigt svar på det Jossan då firman/person ej vill det.... Det är gamla bildubb med hårdmetalls i centrum med
total längd på 8mm. Längre går ej så bra enligt han då borra man troligen i corden på moped däck..... :!:

Helt rätt Hyboholm.....va ej mening att köra nått alls. skulle testa Tempgivaren....kan vara bra att veta med Watercold Engien. :wink:
Bilagor
temp_mätare.JPG
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dubbat

Inlägg av erlan »

äldre gummiverkstäder, som har hållit på sen -80talet eller längre kan ha dubb ligga kvar.
men många har gjort sig av med utrustningen.
men det finns tillverkare kvar.

www.kgdubben.se har dubb på hemsidan som bör funka i mopeddäck.
men hemsidan funkar bara sporadiskt, och jag provade en gång att skicka mail, men fick inget svar.
jag tror han tillverkar dubb som bisyssla/extraknäck.

www.scason.fi tillverkar också dubb, men deras hemsida är lite svårorienterad.
dock verkar dom jobba mot ryska marknaden, så dom borde ha stål/hårdmetall dubb.

i vanliga svenska personbilsdäck sitter det dubbar med aluminiumkropp och stålstift numer.

Jossan: om du är intreserad så har jag 2st 2.50x19 med snarlika mönster som billykids däck,
och personbilsdubb, lagom glest för gatbruk. ska jag ta med dom till Mellsta i augusti?

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dubbat

Inlägg av Raketsport »

erlan skrev:
Jossan: om du är intreserad så har jag 2st 2.50x19 med snarlika mönster som billykids däck,
och personbilsdubb, lagom glest för gatbruk. ska jag ta med dom till Mellsta i augusti?

erlan
Absolut! Det blir kanon, säg bara vad jag blir skyldig så ordnar det sig slider_thankyou.gif
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dubbat

Inlägg av erlan »

du får gärna påminna mig nån vecka innan, det är inte säkert jag kommer ihåg dom när det är sommar.

erlan
Skriv svar